  • 1. Data: 2012-04-30 22:45:29
    Temat: Dotacja z PUP z zwrot VAT.
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Dostałem dotację z PUP na otworzenie jednoosobowej DG.
    Moje pytanie dotyczy VAT - otóż, wg. znalezionych przeze mnie informacji
    powinno być możliwe odliczenie VAT z faktury za zakupione wyposażenie i
    materiały.

    Ale - w umowie z PUP jest punkt o ZWROCIE odzyskanego podatku VAT (gdyby
    takowego dokonał).

    Praktycznie rzecz ujmując - mam faktury - odliczam sobie VAT, US się nie
    interesuje skąd mam pieniądze na zakupy, których dokonałem.
    I w ten prosty sposób zyskuję dodatkowo VAT od kwoty 20 tys...

    Tak się zastanawiam - w oparciu o co PUP sobie wymyślił takie
    zastrzeżenie i dlaczego ? Czy to w ogóle jest zgodne z prawem ?
    Przecież zasady podatkowe to sprawa pomiędzy mną a US (ztcw.
    nie we wszystkich umowach tego typu dotacji było takie zastrzeżenie, i
    możliwe było odzyskanie tego VAT).

    Co myślicie ?

  • 2. Data: 2012-05-01 09:05:02
    Temat: Re: Dotacja z PUP z zwrot VAT.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Apr 2012, sundayman wrote:

> [...]
    > i materiały.
    >
    > Ale - w umowie z PUP jest punkt o ZWROCIE odzyskanego podatku VAT (gdyby

    A nie można tej nadwyżki wydać na inne zakupy?
    Oczywiscie, z zachowaniem wymogów dotacji.

> [...]
    > I w ten prosty sposób zyskuję dodatkowo VAT od kwoty 20 tys...
    >
    > Tak się zastanawiam - w oparciu o co PUP sobie wymyślił takie zastrzeżenie

    Na tej samej, na której ubezpieczyciel zwróci Ci kwotę netto
    za naprawę "służbowego" samochodu.
    PUP dotuje Ci kwotę która "naprawdę wydałes", jesli w jakis sposób
    przysługuje Ci prawo do zwrotu częsci wydanej kwoty, to rzecz jasna
    wydałes tę częsc tylko tymczasowo.

    > Czy to w ogóle jest zgodne z prawem ?

    IMO tak.

    > Przecież zasady podatkowe to sprawa pomiędzy mną a US

    Nie. Patrz wyżej.

    Żeby była jasnosc - IMO miałoby sens, aby tak uzyskana
    "nadwyżka" mogła w ramach limitu być wydana na cel na
    który była dotacja.
    Wcale się nie zdziwię jakby się okazało że tak nie jest :[

    > (ztcw. nie we wszystkich umowach tego typu dotacji było takie zastrzeżenie,

    Może dopiero pózniej ktos zauważył, że wbrew zasadom pozwala
    dotować cele niekontrolowane.

    > i możliwe było odzyskanie tego VAT).

    Skoro umowa była błędna, to coż :)

    > Co myślicie ?

    Jak wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-05-01 13:55:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jak wyżej.

    Ja myślę, że to kompletny bezsens.
    Kontrolować kwoty podatku ZWRÓCONE,
    a nie dać żadnego zapisu do odliczenia?
    Przecież jak podatnik uruchomi sprzedaż
    (co w końcu jest celem dotacji), to najnormalniej w świecie
    zapłaci mniej VATu od sprzedaży i tu już nikogo
    kwoty "zaoszczędzone" nikogo nie interesują?
    Jacyś partacze to pisali i tyle.

  • 4. Data: 2012-05-01 17:49:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 May 2012, cef wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^

> [...]
    > zapłaci mniej VATu od sprzedaży i tu już nikogo
    > kwoty "zaoszczędzone" nikogo nie interesują?

    Z tego co pytajacy literalnie zapisał, to wynika że jak
    najbardziej interesuja.
    Nie było mowy o "zwrocie" a o "odzyskaniu" (jak rozumiem,
    odliczeniu też).
    Czyli daja pieniadze tylko na pokrycie tej czesci wydatku, która
    "nie zostanie zwrócona z innych zródeł".
    A przynajmniej tak wychodzi z opisu.
    Jakas logika w tym jest - zwrócony VAT mógłby zostać wydany
    na inne cele, bez kontroli urzędu przydzielajacego dotację.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-05-01 19:27:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Jakas logika w tym jest - zwrócony VAT mógłby zostać wydany
    > na inne cele, bez kontroli urzędu przydzielajacego dotację.

    A ja zrozumiełem inaczej - mylące jest sformułowanie:
    "zwrot - gdyby takowego dokonał".
    To sugeruje, że tworzęcy zapisy widział zagrożenie wynikające
    z prostego zwrotu (naczytał się w prasie opowieści), a już odliczenie
    potraktował jak normalny element biznesowego rachunku.
    W większości dotacji, których warunki studiowałem, były zapisy o
    wyjęciu z kosztów zakupów refundowanych, ale to było jeszcze w czasach
    gdy "niebycie" kosztem skutkowało brakiem prawa do odliczenia VAT
    i balansowało się na rozumieniu słów koszty (netto) i wydatki (brutto).
    Ale bez szczegółow nie ma co gdybać.

  • 6. Data: 2012-05-02 13:53:10
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > gdy "niebycie" kosztem skutkowało brakiem prawa do odliczenia VAT
    > i balansowało się na rozumieniu słów koszty (netto) i wydatki (brutto).

    Ale sprawa jest prosta. Pisząc "zwrot" miałem na myśli po prostu
    "odliczenie" tego vatu od vatu należnego.

    IMHO, skoro dotacja z PUP służy uruchomieniu i rozwojowi
    mikroprzedsiębiorstwa, to racjonalne jest jak najlepsze wykorzystanie
    środków z dotacji. Możliwość odliczenia VAT w tym przypadku oznacza po
    prostu nieco mniejsze obciążenie na początku prowadzenia działalności.

    Oczywiście, teoretycznie - mogę tą kwotę "przejeść" zamiast np. kupić
    dodatkowy sprzęt. Ale - na tej zasadzie rozumując, mogę po upływie
    12-mcy wymaganych umową sprzedać w cholerę wszystko i kupić sobie dużo
    lodów. W takim razie należałoby nie przyznawać tych dotacji.

    (wydatki z dotacji mogą być zaliczone jako koszt uzyskania dochodu - bez
    żadnych zastrzeżen i uwag, co oczywiście też jest jakąś dodatkową
    korzyścią).

    Ponadto, na takiej konstrukcji umowy nie korzysta nikt, poza "państwem",
    bo de facto ono inkasuje zawarty w tej kwocie dotacji VAT.

  • 7. Data: 2012-05-02 14:17:49
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Ale ale... przyszło mi do głowy coś.
    Zapis jest dokładnie taki :

    (zobowiązuje się do) "zwrotu równowartości odzyskanego zgodnie z ustawą
    z dnia 11 marca 2004 roku o pdatku od towaru i usług, podatku od
    zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków."

    Ale, czy - odzyskanie w tym przypadku = odliczenie od podatku należnego ?

  • 8. Data: 2012-05-02 16:12:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2012, sundayman wrote:

> [...]
    > towarów i usług w ramach przyznanych środków."
    >
    > Ale, czy - odzyskanie w tym przypadku = odliczenie od podatku należnego ?

    IMVHO - tak, patrz co pisałem.
    Co mnie intryguje, to pytanie czy twórcy przepisów lub dysponenci
    srodków postanowili z definicji obniżyć dotację poprzez "założenie
    zwrotu", czy jednak istnieje metoda na wydanie całej kwoty dotacji,
    czy to poprzez "wyłożenie na VAT" z własnych srodków czy poprzez
    ponowne zakupy z kwoty zwrotu.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-05-02 16:55:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    sundayman wrote:

> [...]
    > od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków."
    >
    > Ale, czy - odzyskanie w tym przypadku = odliczenie od podatku

    Nie wiem. Wszystko to gra słów. Najpierw piszesz o zwrocie podatku, potem
    jest jednak
    zwrot równowartości. Pewnie sąd by rozstrzygnął czy odzyskanie to
    odliczenie, a może tylko zwrot.
    Ta kwota też pewnie nie jest jakaś ogromna.
    Jak mniej niż milion,
    to nie warto jej brać z takim ryzykiem :-)

  • 10. Data: 2012-05-17 21:15:12
    Od: "szymek" <t...@U...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Tak się zastanawiam - w oparciu o co PUP sobie wymyślił takie zastrzeżenie
    > i dlaczego ?

    W oparciu o § 8 ust.2 pkt 5 Rozporządzenia MPIPS ws dokonywania z funduszu
    pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla
    skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środkó na podjęcie działalności
    gospodarczej.
    Wynika to z zasady zakazu podwójnego finansowania