  • 61. Data: 2010-08-12 20:58:16
    Temat: Re: Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl>

    > To wystarczy OpenId

    A czym się różni użycie OpenID od adresu email, w przypadku ogólnym?
    --

    Tym, że identyfikator OpenId używany jest przez serwis do logowania
    użytkownika bez użycia hasła.

  • 62. Data: 2010-08-12 21:05:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-08-2010 o 22:58:16 niusy.pl <d...@n...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > --
    >
    > Tym, że identyfikator OpenId używany jest przez serwis do logowania

    A w jaki sposób identyfikator OpenId rozwiązuje problem tego,
    że adres email jest potencjalną daną osobową?

    --
    Tomek

  • 63. Data: 2010-08-12 22:22:04
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl>

    > Kto mówi, że kiedykolwiek zapomnisz hasło ?

    A masz może takie forum albo inny serwis i wiesz jakie są statystyki
    zapominania hasła ?
    --

    To nieistotne. Chodzi o to czy musisz podać email by korzystać z serwisu.

  • 64. Data: 2010-08-13 12:59:28
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Marian Paździoch" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > chcialbym stworzyc serwis intrrnetowy, w ktorych uzytkownicy beda mogli
    > zakladac konta. Konta beda sie skladac z podstawowych danych takich jak
    > nick oraz adres e-mail. Nie po kazdym adresie mozna zidentyfikowac dana
    > osobe, ale po niektorych mozna np. mail typu
    > I...@c...pl, dodajac do tego jeszcze specyficzny nick i
    > jest. Oczywiscie sa to bardzo rzadkie przypadki, ale jednak sa. Czy musze
    > taka baze rejestrowac w GIODO? Dla mnie jest to troche bez sensu bo
    > blokowalo by to wiele malych serwisow internetowych, ale chce byc w
> [...]

    Odpowiedz sobie na pytanie, czy adres mailowy jest daną o charakterze
    osobowym?
    Nie ma tu znaczenia co masz napisane przed małpą.
    jan.kowalski@.....
    może równie dobrze opisywać dziesiątki tysiecy ludzi o tym nazwisku w tym
    szcżęsciarza, który był pierwszy przy rejestracji
    jak i pana Adama Nowaka, który miał kaprys założyć sobie skrzynkę
    jan.kowalski.

    I vice versa. Jan Kowalski zakłada sobie skrzynkę zygfryd.krzywomordasinski
    nie zdając sobie sprawy, że być może jeden egzemplarz ludzki o takim imieniu
    i nazwisku fukcjonuje. Podobnie jak Ty używając imienia i nazwiska sąsiada
    Ferdka Kiepskiego.

    Ale! Adres mailowy staje się daną osobową, jeśli zostanie ujęta w strukturze
    danych z innymi danymi rzeczywiście identyfikującymi osobę. I znowu nie ma
    zupełnie znaczenia co jest przed małpą.

    dK

  • 65. Data: 2010-08-13 13:52:38
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 13.08.2010 dK <c...@w...pl> napisał/a:

    > Odpowiedz sobie na pytanie, czy adres mailowy jest daną o charakterze
    > osobowym?

    Problem tu jest trochę bardziej złożony, bo email jako samodzielny jest
    anonimowy, ale też jednoznaczny. Trochę wysiłku w sieci i możesz znaleść
    taką osobę w różnych bazach już zgłoszonych do giodo np na NK czy GG czy
    innych usługach i poznać konkretne dane mając tylko email.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 66. Data: 2010-08-13 15:04:14
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...iq.pl>

    On 08/13/2010 03:52 PM, Sergiusz Rozanski wrote:

> [...]
    > taką osobę w różnych bazach już zgłoszonych do giodo np na NK czy GG czy
    > innych usługach i poznać konkretne dane mając tylko email.

    Email nie jest jednoznaczny.
    Może być, ale z definicji nie jest (adres może być aliasem, z konta może
    korzystać więcej osób, może należeć do firmy/urzędu, itp).

    Tak samo adres sam w sobie nie jest jednoznaczny.
    Może być, ale z definicji nie jest (bo może pod nim mieszkać kilka osób).

    W ustawie jest natomiast napisane, że "informacji nie uważa się za
    umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to
    nadmiernych kosztów, czasu lub działań".
    Oczywiście nie ma definicji pojęcia "nadmierny", ale gdy kilka lat temu
    rozmawiałem z GIODO na ten temat, jednoznacznie powiedziano mi, że adres
    email nie może być traktowany jako dane osobowe, chyba że występuje
    razem z innymi danymi, które pozwalają łatwo określić tożsamość danej osoby.

    --
    ... Robert Jaroszuk ...
    GCS/IT/O d- s: a- C ULB++++$ P+ L++++$ E- W++ K- N++ DI+

  • 67. Data: 2010-08-13 15:09:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Jaroszuk pisze:

> [...]
    > email nie może być traktowany jako dane osobowe, chyba że występuje
    > razem z innymi danymi, które pozwalają łatwo określić tożsamość danej osoby.

    To chyba od tamtego czasu zmienili zdanie.

    "Specyfiką Internetu jest to, że aby zamówić newsletter danego serwisu
    należy wpisać na jego stronie swój adres e-mail, który w rozumieniu
    ustawy o ochronie danych osobowych stanowi dane osobowe. "

    http://www.giodo.gov.pl/330/id_art/3529/j/pl/

    --
    Liwiusz

  • 68. Data: 2010-08-13 15:18:34
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...iq.pl>

    On 08/13/2010 05:09 PM, Liwiusz wrote:

> [...]
    > należy wpisać na jego stronie swój adres e-mail, który w rozumieniu
    > ustawy o ochronie danych osobowych stanowi dane osobowe. "

    Najwyraźniej tak.
    Jutro wrzucę tutaj treść tego pisma które do mnie przysłali w odpowiedzi
    na moje pytania, to porównamy.

    Myślę czy nie wysłać do nich jeszcze jednego pytania o to, dlaczego
    kiedyś twierdzili co innego niż w tym liku który podałeś.
    Specyfika internetu jakoś specjalnie się nie zmieniła od tego czasu gdy
    z nimi korespondowałem...

  • 69. Data: 2010-08-13 15:56:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Jaroszuk pisze:

    > Najwyraźniej tak.

    To musiało być dawno temu, bo taka opinia wisiała na ich stronach już
    chyba od kilku lat.

> [...]
    > kiedyś twierdzili co innego niż w tym liku który podałeś.
    > Specyfika internetu jakoś specjalnie się nie zmieniła od tego czasu gdy

    Ale zmienia się podejście ludzi do internetu. I ogólnie zakusy
    cenzorskie są jakby większe.

    --
    Liwiusz

  • 70. Data: 2010-08-13 16:11:09
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 Aug 2010 20:42:36 +0200, Tomek napisał(a):

    > Np jak się identyfikujesz adminowi?

    Wystarczy jak mnie zapyta o coś co było tylko w moim profilu - słowo-klucz,
    datę urodzenia. Ale są i lepsze metody. W pracy mamy kilka aplikacji
    webowych - do żadnej nie muszę się logować, żadna nie zna mojego e-maila. A
    mnie poznają... wystarczy że się podpiszę prywatnym kluczem
    kryptograficznym i od razu wiadomo że to mogę być tylko ja.

    Pozdrawiam,
    Henry