  • 41. Data: 2016-01-17 18:28:06
    Temat: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-17 o 17:43, Liwiusz pisze:

    > Mylisz jednostki, ale jakoś mnie to nie dziwi.

    Co to jest przenośnia też nie wiesz... Ale jakoś mnie to nie dziwi.

    > Ale cóż, jeszcze trochę pożyjesz, to może się przekonasz, że nieraz i
    > orzecznictwo sprzed 100 lat jest nadal aktualne.

    Ale cóż, jeszcze trochę pożyjesz, to może się przekonasz, że nieraz i
    orzecznictwo nie nadąża za rozwojem technologicznym.

    > To nie ma żadnego znaczenia, bo dyskutujemy o licencji konkretnego
    > programu, i jeśli by trzeba było brać pod uwagę jej szczegółowe zapisy,
    > to wątkotwórca powinien nam dać dane do dyskusji.

    Słuszna uwaga.

    > Inaczej dyskutujemy o
    > stanie domyślnym wg prawa.

    Cieszę się, że doszliśmy do porozumienia.

    EOT

    Pozdrawiam
    Piotr

    PS.
    Na przyszłość, proszę, daruj sobie udawanie, że nie wiesz co to jest
    przenośnia itp. wycieczki osobiste z dupy, bo faktycznie sprawiasz
    wrażenie leczącego kompleksy dupka, który lubi robić z siebie głupca
    tylko po to, żeby mieć pretekst do dopierd... adwersarzowi.

  • 42. Data: 2016-01-17 18:39:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-17 o 18:28, Kviat pisze:

    > Co to jest przenośnia też nie wiesz... Ale jakoś mnie to nie dziwi.

    To nie przenośnia, to ignorancja. Zwłaszcza jak sam zarzut (o dacie
    wyroku) jest nieuzasadniony.

    > Na przyszłość

    Jeszcze by tego brakowało, abyś mi mówił jak mam żyć ;)

  • 43. Data: 2016-01-17 19:36:22
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-17 o 18:39, Liwiusz pisze:

    > Jeszcze by tego brakowało, abyś mi mówił jak mam żyć ;)

    To była prośba... nie liczyłem na cud.

    Ty na prawdę to lubisz :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 44. Data: 2016-01-19 11:10:08
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu niedziela, 17 stycznia 2016 15:46:26 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]
    > się powołać na znaleziony w internecie wyrok. Przeczytanie go ze
    > zrozumieniem przerasta twoje możliwości, nie wspominając o tym, że od
    > czasu tego wyroku minęły lata świetlne i nie wszystko jest takie proste
    > jak ci się wydaje. Sam wyrok nie do końca jest zgodny z dyrektywami na
    > które się powołuje (nie wspominając o prawie polskim), więc wygranie w
    > sądzie takiej sprawy wcale nie jest pewne.
    >
    > (Przy okazji, zajrzyj do treści licencji jakiegoś większego producenta
    > oprogramowania FK, np. firmy Insert, i napisz im, że mogą sobie tę

    2/1/11_PORZE%C5%BBY%C5%83SKI.pdf
> [...]
    > znaczenia. Wydaje się, iż było podkreślane dla uwydatnienia faktu, że
    > tylko obrót programem komputerowym wraz z nieograniczoną w czasie
    > licencją na ten program może zostać zrównany ze sprzedażą materialnego
    > egzemplarza programu. Wielokrotne użycie takich zwrotów może pozostawiać
    > producentom i dystrybutorom programów komputerowych wiele miejsca na
    > próby stworzenia nowego modelu biznesowego, który pozwoliłby na obejście
    > tych jasno zakreślonych kryteriów."
    >
    > Albo, nie będę cytował tutaj całości, ale co bardziej istotne fragmenty:
    a-autorskie-w-e-sprzedazy

> [...]
    > (pkt 69 uzasadnienia); nabycie dodatkowych praw do korzystania nie
    > dotyczy kopii, w odniesieniu do której prawo do rozpowszechniania
    > wygasło na podstawie tego przepisu (pkt 71 uzasadnienia).
    >
    > Niewątpliwie poglądy na temat sprzedaży cyfrowej, które zostały wyrażone
    > przez Trybunał Sprawiedliwości, wymuszają konieczność podjęcia szerokiej
    > dyskusji dotyczącej możliwości przenoszenia autorskich praw majątkowych,
    > w tym w szczególności wyłącznego prawa do zwielokrotniania utworu oraz
    > ewentualnie zasadności podtrzymania wskazanych powyżej ograniczeń."

    Potworny galimatias pojęć.

    To co podlega sprzedaży to właśnie egzemplarz programu,
    zaś wykonanie jego kopii np. zabezpieczającej, to kopia
    tegoż sprzedanego egzemplarza, która nie może być wykorzystywana
    przez klienta, wykorzystywany może być tylko sprzedany egzemplarz
    (identyfikacja egzemplarza przez np. numer programu).

    Wartością intelektualną są na ogół rozwiązania praktyczne
    zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
    czy kodzie, estetyka itp., które inni twórcy nie mogą wykorzystywać
    w swoich programach.

    A pytanie autora wątku dotyczyło czy firma sprzedała
    program czy sprzedała licencję na korzystanie z programu.

    Dlatego w prawie powinno być rozróżnienie:
    - sprzedając egzemplarz programu (na ogół jest to własność ograniczona
    nie wolno nim handlować, odstępować itp.) nie może jednocześnie
    udzielać na niego licencji ale za zgodą klienta może prowadzić odpłatnie
    tzw. nadzór autorski obejmujący ewentualne drobne modyfikacje
    programu, usuwanie błędów użytkownika, wykonywanie bardziej ryzykownych
    funkcji.

    - sprzedając licencję sprzedaje wyłącznie prawo do używania
    gotowego lub odpłatnie przystosowanego programu, licencja
    ma to do siebie, że wszelkie modyfikacje, dostosowywanie
    do zmieniającego się prawa np. podatkowego i serwisowanie są obowiązkiem
    sprzedawcy licencji (vide Microsoft jedna opłata przy nabyciu licencji).
    Licencje można przenieść na innego klienta ale musi to być dobrze
    udokumentowane.

    Tu mamy do czynienia, moim zdaniem, z nieprawnym żądaniem zapłaty
    za sprzedany już egzemplarz programu, za który pobierano opłaty licencyjne.
    Tu w ramach opłat licencyjnych firma powinna uaktualnić np. nagłówki
    wydruków a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczyłby aneks
    lub wręcz nowa umowa licencyjna.

    Andrzej.

  • 45. Data: 2016-01-19 16:53:15
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-01-16, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

    [...]

    > Otóż nie ma prawa _żądać_.
    > Producent programu (właściciel praw majątkowych) jest taką samą stroną
    > umowy jak wspólnicy i może się zgodzić na nowe (dodatkowe, np aneks do
    > umowy) warunki ale _nie_musi_.

    A w szczególności jak się to ma do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
    w podobnej w sumie sprawie?

    http://di.com.pl/wyrok-mozna-odsprzedawac-licencje-n
    a-oprogramowanie-45914

    "[...]

    Wreszcie Niemiecki Najwyższy Sąd Federalny zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości
    o dokonanie wykładni dyrektywy w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych.

    Wspomniana dyrektywa stanowi, że pierwsza sprzedaż na terytorium UE kopii programu
    komputerowego wyczerpuje prawo dystrybucji na terytorium Unii tej kopii (tzw. zasada
    wyczerpania). Innymi słowy, jeśli firma sprzeda na terenie UE kopię programu na
    płycie,
    traci monopol na rozpowszechnianie tej konkretnej kopii. [...]"

    Bo wydaje mi się, że tu mamy przypadek podchodzący pod tą dyrektywę.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 46. Data: 2016-01-20 10:56:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    a-oprogramowanie-45914
    > Bo wydaje mi się, że tu mamy przypadek podchodzący pod tą dyrektywę.
    W tym przypadku chodzi o to, że producent odmawia zmiany danych, które
    zapewne zawarte są jakoś w kluczu licencyjnym. Powoduje to, że program
    staje się bezużyteczny dla nowego podmiotu. Producenta nikt do zmiany
    nie zmusi, więc nowy właściciel pozostaje z nieużytecznym produktem.
    Przepisy umożliwiają mu jednak poprawianie błędów w oprogramowaniu, więc
    przynajmniej może legalnie próbować ten klucz zmodyfikować.

    Warto też zapewne pokazać ten wyrok trybunału producentowi programu -
    może zmięknie i dokona odpowiedniej zmiany, jeśli nie darmo, to
    przynajmniej za jakąś symboliczną opłatą.

    Maciek

  • 47. Data: 2016-01-20 22:37:44
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > On 2016-01-16, Kviat wrote:
    >

    > A w szczególności jak się to ma do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
    > w podobnej w sumie sprawie?

    Już pisałem. Ciut wyżej.

    > Bo wydaje mi się, że tu mamy przypadek podchodzący pod tą dyrektywę.

    W ogólności masz rację. W szczególności, wyrok jest na tyle
    kontrowersyjny i budzący wątpliwości prawne, ze wygranie sprawy przed
    _polskim_ sądem wcale nie jest pewne.
    Przecież producenci oprogramowania znają ten wyrok (naiwnością byłoby
    sądzić, że nie znają, przynajmniej ci więksi), a mimo to dalej stosują
    "stare" zapisy, poniekąd zgodne z obowiązującym nadal prawem polskim.

    Ten wyrok był w konkretnej sprawie. W teorii powinien nadawać kierunek
    orzecznictwu w poszczególnych państwach członkowskich, a już na pewno
    kierunek zmian w samym prawie w danym państwie w celu ujednolicenia
    przepisów.
    Jak dotąd tego nie zrobiono i przyczyn można się tylko domyślać, od
    zwykłego lenistwa naszych organów ustawodawczych poczynając, poprzez
    zwykłe olanie sprawy jako nieistotnej, albo zwyczajnie boją się tego
    tknąć właśnie ze względu na kontrowersje, bo sami nie wiedzą o co w tym
    wszystkim chodzi...
    A jadąc po bandzie, to co nam tu będą jacyś "obcy" narzucać zmianę
    prawa... ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 48. Data: 2016-01-20 23:47:09
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-19 o 11:10, n...@t...net.pl pisze:
> [...]
    > przez klienta, wykorzystywany może być tylko sprzedany egzemplarz
    > (identyfikacja egzemplarza przez np. numer programu).

    Hmmm... czyli kupując płytkę z programem instalacyjnym kupujesz
    egzemplarz płytki z programem instalacyjnym.
    Po instalacji płytkę chowasz do szuflady i z niej nie korzystasz. Czyli
    nie korzystasz z kupionego egzemplarza.
    Skoro, zgodnie z tym co piszesz, możesz korzystać tylko ze sprzedanego
    egzemplarza, to nie możesz z zainstalowanego programu...

    Jak odróżnisz zainstalowany program czy został zainstalowany z kupionego
    egzemplarza czy z kopii, która w/g Ciebie nie może być wykorzystywana?

    A druga sprawa, skoro kopia nie może być wykorzystywana, to w razie
    uszkodzenia płytki kupionego egzemplarza nie mógłbyś z tej kopii
    zainstalować programu. To po co kopia?

    Coś namieszałeś chyba :)
    Między innymi to całe zamieszanie wynika z tego, że przy sprzedaży
    internetowej "bez płytki" nie da się odróżnić oryginału "egzemplarza" od
    jego kopii... nie ma egzemplarza w sensie materialnym. I ten wyrok
    dotyczył również tego, żeby przestać używać zwrotów "egzemplarz" w celu
    pozbycia się niepotrzebnych analogii z rzeczami materialnymi. To właśnie
    te analogie używane nieadekwatnie do sytuacji wprowadzają galimatias pojęć.

> [...]
    > zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
    > czy kodzie, estetyka itp., które inni twórcy nie mogą wykorzystywać

    To tak jakby bez związku z tematem...

> [...]
    > tzw. nadzór autorski obejmujący ewentualne drobne modyfikacje
    > programu, usuwanie błędów użytkownika, wykonywanie bardziej ryzykownych

    Na pewno czegoś z tego opisu nie zrozumiałem. Tak to napisałeś, że
    trudno się domyślić.
    Dlaczego autor programu żeby wypuścić poprawki do swojego programu
    musiałby mieć zgodę klienta?

    Sprzedaż programu w sensie ścisłym, to jest nic innego jak typowa
    sprzedaż (autorskich) praw majątkowych do tegoż programu. I jest to jak
    najbardziej odróżnione w prawie od sprzedaży licencji (prawa do
    użytkowania). Jeżeli taka umowa zakazywałby robienie poprawek (czemu
    miałoby to służyć?) to czemu nie, z drugiej strony, skoro sprzedał prawa
    majątkowe do programu to niech się kupiec o poprawki sam martwi skoro
    nie zadbał o to w umowie...
    Obawiam się, że nie zaproponowałeś niczego nowego, albo jak zaznaczyłem
    na początku nie zrozumiałem co chciałeś przekazać.

    > - sprzedając licencję sprzedaje wyłącznie prawo do używania
    > gotowego lub odpłatnie przystosowanego programu,

    I tak też jest.

    > licencja
    > ma to do siebie, że wszelkie modyfikacje, dostosowywanie
    > do zmieniającego się prawa np. podatkowego i serwisowanie są obowiązkiem
    > sprzedawcy licencji

    To nie przejdzie. Jak autor programu zejdzie na zawał to nie masz szans
    wyegzekwować takiego obowiązku. Albo wyjedzie na emeryturę pod palmy.

    > (vide Microsoft jedna opłata przy nabyciu licencji).

    Microsoft nie ma żadnego obowiązku serwisowania swojego oprogramowania.
    Nic ponad to, do czego się sam z własnej woli zobowiązał w licencji...
    Mało tego, może w każdej chwili ogłosić, że przestaje serwisować dany
    program... Co od czasu do czasu każdy z nas odczuwa przy wypuszczaniu
    kolejnej wersji popularnego systemu operacyjnego...

    > Licencje można przenieść na innego klienta ale musi to być dobrze
    > udokumentowane.

    Zaraz tam dobrze udokumentowane... Co to znaczy? Notarialnie? A
    dołączona licencja z takim prawem nie wystarcza?

    Zauważ, że przecież jest spora grupa oprogramowania, którą możesz
    legalnie "odsprzedać", np. pudełkowe gry na konsole. Są oczywiście
    warunki, oryginalny nośnik (egzemplarz!) itd.

    I to jest zadziwiające, że jakoś nikt nie wpada na pomysł żeby uzyskać
    wyrok Trybunału po to, żeby sprzedać grę w komisie albo koledze.

    > Tu mamy do czynienia, moim zdaniem, z nieprawnym żądaniem zapłaty
    > za sprzedany już egzemplarz programu, za który pobierano opłaty licencyjne.

    No przecież to był jeden z powodów wydania tego wyroku.... :/
    I z tym "nieprawnym" sporo osób i prawników się nie zgadza. Dlaczego ma
    się stać coś nieprawnym, jeżeli wcześniej tak się umówił kupujący
    licencję z właścicielem praw majątkowych? Zmuszał go ktoś?

    > Tu w ramach opłat licencyjnych firma powinna uaktualnić np. nagłówki
    > wydruków

    A jak autor (producent) programu nie żyje albo zamknął firmę i leży na
    plaży w Afryce, to spadkobiercy do piątego pokolenia powinni mieć
    obowiązek wynająć grupę hakerów, którzy te nagłówki zmienią w kodzie
    binarnym, bo się użytkownikowi zamarzyło sprzedać swoje prawo do
    używania programu...
    No bez jaj... :)

    > a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczyłby aneks
    > lub wręcz nowa umowa licencyjna.

    No przecież tak właśnie _jest_teraz_!
    Chyba, że znowu masz co innego na myśli niż napisałeś, a ja nie zrozumiałem.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 49. Data: 2016-01-21 09:53:42
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu środa, 20 stycznia 2016 23:47:19 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]
    >
    > Jak odróżnisz zainstalowany program czy został zainstalowany z kupionego
    > egzemplarza czy z kopii, która w/g Ciebie nie może być wykorzystywana?

    Cały myk to numer programu, który identyfikuje egzemplarz,
    czyli nawet jak kopia to również jest to ten sprzedany egzemplarz
    jednym słowem są to kopie egzemplarza programu.

    > A druga sprawa, skoro kopia nie może być wykorzystywana, to w razie
    > uszkodzenia płytki kupionego egzemplarza nie mógłbyś z tej kopii
    > zainstalować programu. To po co kopia?

    Napisałem jednoznacznie - wykorzystywać można tylko jeden
    egzemplarz programu którego identyfikujemy po numerze,
    kopii mogą być nawet dziesiątki a więc nie chodzi tu o tzw. oryginał,
    który w przypadku zapisów elektronicznych nie występuje.

    > To tak jakby bez związku z tematem...

    Spotkałem się, że sędzia (lata '90) tak naprawdę nie mógł ogarnąć
    co jest materialne a co nie jest, tak więc materialny jest widziany
    na displeju i uruchamiany program a niematerialna część to
    wartości intelektualne, których nie widać np. pomysł na nawigację,
    widać nawigację ale nie widać pomysłu, nie widać nazw zmiennych w kodzie
    funkcji, procedur itd. w skompilowanym już programie. W oczach
    prawnika tych niematerialnych może być znacznie więcej.

    > Na pewno czegoś z tego opisu nie zrozumiałem. Tak to napisałeś, że
    > trudno się domyślić.
    > Dlaczego autor programu żeby wypuścić poprawki do swojego programu
    > musiałby mieć zgodę klienta?

    Nie zgodę tylko to właśnie klient musi wystąpić o modyfikację programu.

> [...]
    > sprzedaż (autorskich) praw majątkowych do tegoż programu. I jest to jak
    > najbardziej odróżnione w prawie od sprzedaży licencji (prawa do

    Tak ale jest to prawo ograniczone do używania programu zgodnie z jego
    przeznaczeniem (no chyba, że w umowie sprzedaży nie ma żadnych ograniczeń). Czyli
    własnością jest egzemplarz programu z konkretnym numerem.

    > Obawiam się, że nie zaproponowałeś niczego nowego, albo jak zaznaczyłem
    > na początku nie zrozumiałem co chciałeś przekazać.

    >I tak też jest.

    Różnica jest taka, że:
    - w przypadku sprzedaży po gwarancji autora już nic nie obchodzi,
    sprzedał program i to klient składa wnioski o poprawki itp.
    - w przypadku licencji autor ma cały czas obowiązek dbać poprawność
    działania programu, nie ma tu udzielania gwarancji.

    Oczywiście każda umowa powinna regulować stosunki klient-wytwórca programu.

> [...]
    > program... Co od czasu do czasu każdy z nas odczuwa przy wypuszczaniu
    > kolejnej wersji popularnego systemu operacyjnego...

    I to jest przykład regulowania stosunków klient-wytwórca programu.
    Pragnę zwrócić uwagę, że umowy licencyjne na ogół mają charakter
    jednostronny - uruchamiam program, widzę umowę którą akceptuję
    i nawet jak nie akceptuję to opłata może nie podlegać zwrotowi
    bo tak jest w umowie. Po to są tzw. triale aby zapoznać się
    z programem przed zakupem/opłatą licencji.

    > Zaraz tam dobrze udokumentowane... Co to znaczy? Notarialnie? A
    > dołączona licencja z takim prawem nie wystarcza?

    Np. umowa zbycia ale pod warunkiem, że umowa sprzedaży od wytwórcy
    nie zakazuje takiego zbycia.

> [...]

    > obowiązek wynająć grupę hakerów, którzy te nagłówki zmienią w kodzie
    > binarnym, bo się użytkownikowi zamarzyło sprzedać swoje prawo do

    Spadkobierca jest wówczas spadkobiercą jak posiada kody do tegoż
    oprogramowania.

    > No przecież tak właśnie _jest_teraz_!
    > Chyba, że znowu masz co innego na myśli niż napisałeś, a ja nie zrozumiałem.

    To nie ja mam ten problem ale wytwórca programu autora wątku,
    chce mu sprzedać i potem brać jeszcze opłaty licencyjne.

    Andrzej.

  • 50. Data: 2016-01-21 09:56:25
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-01-20, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

    [...]

    > Już pisałem. Ciut wyżej.

    > W ogólności masz rację. W szczególności, wyrok jest na tyle
    > kontrowersyjny i budzący wątpliwości prawne, ze wygranie sprawy przed
    > _polskim_ sądem wcale nie jest pewne.

    No przed polskim sądem to nic nie jest pewne, bo nie obowiązują precedensy.
    Ale zawsze można się ponownie odwołać do ETS, kwestia upartości danego
    podmiotu i wartości sporu. ;)

> [...]
    > zwykłe olanie sprawy jako nieistotnej, albo zwyczajnie boją się tego
    > tknąć właśnie ze względu na kontrowersje, bo sami nie wiedzą o co w tym

    Albo prosty, zwyczajny lobbing :)

    > A jadąc po bandzie, to co nam tu będą jacyś "obcy" narzucać zmianę
    > prawa... ;)

    A to nie jest tak, że regulacje unijne mają większą moc niż ustawa?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl