  • 1. Data: 2016-01-07 22:28:07
    Temat: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    Mój problem jest następujący:
    Spółka małżeńska zakupiła program księgowy na dwa stanowiska, który
    użytkuje od lat. Płaci regularnie abonament za uaktualnienia każdy rok.
    Spółka poza tym posiada wiele programów i jakiś majątek trwały
    użytkowany w działalności. W chwili obecnej spółka małżeńska przestaje
    istnieć i umowa wspólników stanowi, że cały majątek wspólników
    (małżonków) jest przekazany jednemu małżonkowi, który będzie prowadził
    dalej działalność.
    Skontaktowałem się z Orange, Microsoft i innych, których nazw wymieniać
    nie będę ale mogę powiedzieć, że problemu z przeniesieniem praw na
    małżonka nie było. Wszyscy ucieszyli się, że dalej będę płacił im opłaty
    za użytkowanie, jako kontynuator wcześniejszej firmy.
    Trafiła mi się firma produkująca oprogramowanie księgowe, która
    powiedziała, że jeśli nowy podmiot (nowy NIP) muszę kupić nowe licencje
    i płacić, jak za nowy program. Nowy program kosztuje kilka ładnych
    tysięcy zł, więc zastanowiłem się, poczytałem i nabrałem wątpliwości co
    do słów wypowiedzianych przez właścicielkę firmy informatycznej będącej
    twórcą oprogramowania księgowego.
    Moje pytanie:
    Czy, wg Was, nie wolno mi sprzedać, przekazać praw do użytkowania
    programu innej osobie?
    O zgrozo sobie sprzedać, przekazać.
    Przecież jako współwłaściciel firmy byłem współwłaścicielem programu.
    Mam jednak inny, niż spółka NIP.

    Jeśli informacji będzie za mało, to jestem w stanie przekazać dodatkowe.

    Na stronach producenta jest wzór umowy licencyjnej:
    http://fakt.com.pl/pub/licencja.pdf

    Czy wg Was nie są tam zawarte przepisy zawężające możliwość korzystania
    ze sprzedaży lub przekazania praw do użytkowania?
    Zanim zacznę się z nimi kopać o umożliwienie mi korzystania z programu,
    chciałbym poznać Wasze zdanie, czy moje wątpliwości są słuszne.
    Na dokładkę powiem, że M$ przyznał mi rację co do tego, że pewne
    działania firm polskich w zakresie sprzedaży praw autorskich do
    programów M$ są niezgodne z procedurami M$, jednak na gruncie polskim
    prawo polskie nie zostało naruszone i jestem legalnym użytkownikiem
    niektórych programów M$.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2016-01-08 07:40:50
    Od: Konfabulator Konfabulatorski <k...@1...pl>

    Zapoznaj się szczegółowo z punktem 1 licencji. I zacznij od tego, że programów
    komputerowych się nie kupuje. Kupujesz egzemplarz utworu, ale zasady jego użytkowania
    określa licencja. Według tej za którą zapłaciłeś, producent musi wyrazić zgodę na
    przekazanie licencji komukolwiek.

  • 3. Data: 2016-01-08 10:47:04
    Temat: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 22:27:32 UTC+1 użytkownik kapitalikk napisał:
> [...]
    > programów M$ są niezgodne z procedurami M$, jednak na gruncie polskim
    > prawo polskie nie zostało naruszone i jestem legalnym użytkownikiem

    Firma to nie małżeństwo zawarte w kościele czy USC tylko spółka z udziałowcami.
    Najpierw założyliście firmę: Kowalski&Kowalska
    a teraz są dwie firmy: firma Kowalski i firma Kowalska.
    Tylko jedna z nich może zostawić sobie program druga musi nabyć
    nowe prawa (np. kupuje się nowe biurko i nowe krzesło dla nowej firmy
    z nową siedzibą).

    Andrzej.

  • 4. Data: 2016-01-08 10:53:54
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    > Tylko jedna z nich może zostawić sobie program
    Właśnie tego chciałbym
    Jedno z małżonków prowadzić będzie nadal firmę. Drugie już nabyło prawa
    emerytalne i nie musi pracować ani prowadzić działalności.
    Z tym mam problem. Firma nie chce się zgodzić na to, żebym ja płacił
    dalej abonament za program, do którego użytkowania praw nabyłem, jako
    współwłaściciel spółki.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2016-01-08 10:57:29
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    W dniu 2016-01-08 o 07:40, Konfabulator Konfabulatorski pisze:
> [...]
    określa licencja. Według tej za którą zapłaciłeś, producent musi wyrazić zgodę na

    Wg tego, co piszesz, jeśli producent nie zgodzi się na przeniesienie
    praw, a spółka ulega likwidacji, to niby powinienem oddać klucze do
    programu producentowi i nie wolno mi użytkować programu, na którym
    pracowałem (ide se po bandzie).
    Jeśli jednak wolno by mi było użytkować program za okres, który
    zapłaciłem, to ciekawe, że nie mogę tego prawa za minione okresy sprzedać.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2016-01-08 10:58:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-08 o 10:53, kapitalikk pisze:

> [...]
    > Z tym mam problem. Firma nie chce się zgodzić na to, żebym ja płacił
    > dalej abonament za program, do którego użytkowania praw nabyłem, jako

    Mieszasz pojęcia.

    Nabyłeś jako ty, czy jako spółka?
    Bo piszesz, że ty ("jako współwłaściciel spółki", co jest bez sensu -
    jak kupuję coś "ja, jako ksiądz", to przecież nie oznacza to, że kupuje
    jako kościół).

    Jeśli jako spółka, która została rozwiązana, to pewnie był
    przeprowadzony podział majątku na poszczególnych wspólników i komuś
    program musiał przypaść.

    "Brak zgody" firmy to już insza inszość (nie może się nie zgodzić, ale
    jak się cham uprze...).

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2016-01-08 11:11:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.01.2016 10:58, Liwiusz pisze:

    > Jeśli jako spółka, która została rozwiązana, to pewnie był
    > przeprowadzony podział majątku na poszczególnych wspólników i komuś
    > program musiał przypaść.

    Przeczytaj pierwszy post w wątku.

    MJ

  • 8. Data: 2016-01-08 11:46:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-08 o 11:11, Michał Jankowski pisze:

    > Przeczytaj pierwszy post w wątku.

    Ale co konkretnie? Jest tam wiele bzdur i błędów, trudno się do
    wszystkiego odnieść (na przykład ten, że ktoś jest "współwłaścicielem
    spółki cywilnej", co jest formalnie niemożliwe, ponieważ spółka cywilna
    to umowa, a nie byt prawny).

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2016-01-08 12:11:57
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    W dniu 2016-01-08 o 11:46, Liwiusz pisze:
> [...]
    > wszystkiego odnieść (na przykład ten, że ktoś jest "współwłaścicielem
    > spółki cywilnej", co jest formalnie niemożliwe, ponieważ spółka cywilna

    Liwiuszu powoli.
    Nie każda bzdura, która została nazwana z początku bzdurą jest nią do
    końca (może). przecież żyjemy w świecie kolokwializmów a Ty od razu
    wymagasz ode mnie pisania "do rzeczy":).
    Istnieje spółka cywilna.
    Dokonano zakupu programu.
    Jako nabywcę podano dane spółki i jej NIP.
    To chyba jasne i niebzdurne.
    Uchwałą wspólników spółka ulega rozwiązaniu. Tak bywa.
    Majątek spółki przejmuje jeden ze wspólników.
    Czy teraz jaśniej wyartykułowałem swoje założenia do wątpliwości?

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2016-01-08 12:20:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-08 o 12:11, kapitalikk pisze:

> [...]
    > Istnieje spółka cywilna.
    > Dokonano zakupu programu.
    > Jako nabywcę podano dane spółki i jej NIP.

    Niemniej jednak właścicielem programu jest Kowalski i Kowalska.

    > To chyba jasne i niebzdurne.
    > Uchwałą wspólników spółka ulega rozwiązaniu. Tak bywa.
    > Majątek spółki przejmuje jeden ze wspólników.
    > Czy teraz jaśniej wyartykułowałem swoje założenia do wątpliwości?

    Teraz tak. Zatem program przeszedł na tego wspólnika. I tyle. Wystarczy
    teraz przekonać do tego twórcę programu :)

    --
    Liwiusz