    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 19 Jan 2016 02:10:08 -0800 (PST)
    <n7a87q$6fa$1@node1.news.atman.pl> <n7d6e5$tj9$1@news.agh.edu.pl>
    <569a591c$0$686$65785112@news.neostrada.pl>
    <n7dqhj$suv$1@node1.news.atman.pl>
    <569a912c$0$642$65785112@news.neostrada.pl>
    <n7eqjr$vom$1@node1.news.atman.pl>
    <569ba93f$0$697$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    From: n...@t...net.pl

    W dniu niedziela, 17 stycznia 2016 15:46:26 UTC+1 użytkownik Kviat napisał:

> [...]
    > się powołać na znaleziony w internecie wyrok. Przeczytanie go ze
    > zrozumieniem przerasta twoje możliwości, nie wspominając o tym, że od
    > czasu tego wyroku minęły lata świetlne i nie wszystko jest takie proste
    > jak ci się wydaje. Sam wyrok nie do końca jest zgodny z dyrektywami na
    > które się powołuje (nie wspominając o prawie polskim), więc wygranie w
    > sądzie takiej sprawy wcale nie jest pewne.
    >
    > (Przy okazji, zajrzyj do treści licencji jakiegoś większego producenta
    > oprogramowania FK, np. firmy Insert, i napisz im, że mogą sobie tę

    2/1/11_PORZE%C5%BBY%C5%83SKI.pdf
> [...]
    > znaczenia. Wydaje się, iż było podkreślane dla uwydatnienia faktu, że
    > tylko obrót programem komputerowym wraz z nieograniczoną w czasie
    > licencją na ten program może zostać zrównany ze sprzedażą materialnego
    > egzemplarza programu. Wielokrotne użycie takich zwrotów może pozostawiać
    > producentom i dystrybutorom programów komputerowych wiele miejsca na
    > próby stworzenia nowego modelu biznesowego, który pozwoliłby na obejście
    > tych jasno zakreślonych kryteriów."
    >
    > Albo, nie będę cytował tutaj całości, ale co bardziej istotne fragmenty:
    a-autorskie-w-e-sprzedazy

> [...]
    > (pkt 69 uzasadnienia); nabycie dodatkowych praw do korzystania nie
    > dotyczy kopii, w odniesieniu do której prawo do rozpowszechniania
    > wygasło na podstawie tego przepisu (pkt 71 uzasadnienia).
    >
    > Niewątpliwie poglądy na temat sprzedaży cyfrowej, które zostały wyrażone
    > przez Trybunał Sprawiedliwości, wymuszają konieczność podjęcia szerokiej
    > dyskusji dotyczącej możliwości przenoszenia autorskich praw majątkowych,
    > w tym w szczególności wyłącznego prawa do zwielokrotniania utworu oraz
    > ewentualnie zasadności podtrzymania wskazanych powyżej ograniczeń."

    Potworny galimatias pojęć.

    To co podlega sprzedaży to właśnie egzemplarz programu,
    zaś wykonanie jego kopii np. zabezpieczającej, to kopia
    tegoż sprzedanego egzemplarza, która nie może być wykorzystywana
    przez klienta, wykorzystywany może być tylko sprzedany egzemplarz
    (identyfikacja egzemplarza przez np. numer programu).

    Wartością intelektualną są na ogół rozwiązania praktyczne
    zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
    czy kodzie, estetyka itp., które inni twórcy nie mogą wykorzystywać
    w swoich programach.

    A pytanie autora wątku dotyczyło czy firma sprzedała
    program czy sprzedała licencję na korzystanie z programu.

    Dlatego w prawie powinno być rozróżnienie:
    - sprzedając egzemplarz programu (na ogół jest to własność ograniczona
    nie wolno nim handlować, odstępować itp.) nie może jednocześnie
    udzielać na niego licencji ale za zgodą klienta może prowadzić odpłatnie
    tzw. nadzór autorski obejmujący ewentualne drobne modyfikacje
    programu, usuwanie błędów użytkownika, wykonywanie bardziej ryzykownych
    funkcji.

    - sprzedając licencję sprzedaje wyłącznie prawo do używania
    gotowego lub odpłatnie przystosowanego programu, licencja
    ma to do siebie, że wszelkie modyfikacje, dostosowywanie
    do zmieniającego się prawa np. podatkowego i serwisowanie są obowiązkiem
    sprzedawcy licencji (vide Microsoft jedna opłata przy nabyciu licencji).
    Licencje można przenieść na innego klienta ale musi to być dobrze
    udokumentowane.

    Tu mamy do czynienia, moim zdaniem, z nieprawnym żądaniem zapłaty
    za sprzedany już egzemplarz programu, za który pobierano opłaty licencyjne.
    Tu w ramach opłat licencyjnych firma powinna uaktualnić np. nagłówki
    wydruków a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczyłby aneks
    lub wręcz nowa umowa licencyjna.

    Andrzej.