  • 1. Data: 2016-01-08 18:10:54
    Temat: e-paranoja: BIK i NFZ nie uznają mojego podpisu kwalifikowanego bez pesel-u
    Od: Krzysztof <k...@g...com>

    Kupiłem sobie podpis kwalifikowany w PWPW. Ponieważ prowadzę 1os dz. gosp. i nie
    chciałem, żeby w podpisie zawarty był mój pesel, wybrałem podpis zawierający NIP,
    jako numer identyfikujący mnie jednoznacznie. Posiadam ważny NIP, bo jestem właśnie
    człowiekiem-firmą, czyli jednoosobową działalnością.

    Teraz próbuję używając tego podpisu zarejestrować się w BIK i w NFZie (portal ZIP)
    ale instytucje te odrzucają moje zgłoszenia, twierdząc że mój podpis nie zawiera
    peselu i nie mogą mnie zweryfikować bo posługuję się NIPem i jestem firmą. Jest to
    tym bardziej śmieszne, że oba zgłoszenia, które wysłałem do BIKu i do NFZu zawierają
    pełne moje dane (w tym również wymagany przez nie pesel) w swojej treści. Są to pliki
    pdf i xml zawierające wszystko co potrzeba, żeby się zarejestrować opatrzone moim
    kwalifikowanym podpisem (który zawiera NIP zamiast PESEL).
    Obie te instytucje odrzucają moje zgłoszenie twierdząc że nie mogą mnie
    zidentyfikować. Z BIKiem sobie wymieniam listy do znudzenia, a NFZ nie odpisuje i ma
    to w de.
    Z ustawy wynika, że nie mają podstaw czegoś takiego wydawać. Wydaje mi się to tym
    bardziej głupie, że przesyłam im przecież swoje pełne dane, których wymagają, a
    podpisem którego prawdziwość potwierdza wystawca (PWPW) jedynie podpisuję się pod
    wnioskiem, dzięki czemu mogą sobie zidentyfikować osobę, która im te dane przysłała,
    nie?

    Myślałem że zaoszczędzę sobie kretyńskiego udawania, że "ja to ja" w korespondencji z
    różnymi urzędami, ale widać że w 2016 roku mogę sobie nadal taki podpis wsadzić co
    najwyżej w zadek.

    Jak więc zmusić te instytucje, żeby przyjęły mój wniosek opatrzony w końcu ważnym
    podpisem? Na co mam się powołać, gdzie mam się odwołać i poskarżyć na takie
    traktowanie? I gdzie ew. pytać co z tym fantem zrobić?

    Do podpisu nie dodam peselu, bo raz, że się nie da, a dwa że nie chcę peselu
    wszystkim udostępniać (jest ogólnie widoczny).

  • 2. Data: 2016-01-09 00:23:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 8 Jan 2016 09:10:54 -0800 (PST), Krzysztof
    <k...@g...com> wrote:
    > Obie te instytucje odrzucają moje zgłoszenie twierdząc że nie mog
    > ą mnie zidentyfikować. Z BIKiem sobie wymieniam listy do znudzenia,
    a N
    > FZ nie odpisuje i ma to w de.

    Zawsze uważałem, że, ta e-paranoja (w kontekście całości
    funkcjonowania podpisu elektronicznego w pl) jest nadal jedynie
    fanaberią mającą sprawiać fasadę nowoczesności. Twój problem jedynie
    to potwierdza. Nie wiadomo tylko kto ową fanaberię uprawia , Ty bo
    zachciało Ci się nowocześnie autentykować przez e-podpis, czy urząd
    któremu Twój e-podpis się nie podoba.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-01-12 18:38:26
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Jan 2016, Krzysztof wrote:

    > Z ustawy wynika, że nie mają podstaw czegoś takiego wydawać.

    IMVHO tego trzeba się czepiać - żądać podstawy prawnej, stwierdzającej
    że ta konkretna dana ma być zawarta w podpisie.

    > Jak więc zmusić te instytucje, żeby przyjęły mój wniosek opatrzony w końcu ważnym
    podpisem?

    IMVHO j.w.: nie da się "wprost", trzeba podważyć prawomocność np.
    tych "zasad":
    https://zip.nfz.gov.pl/ap-portal/app/zip-zasady-korz
    ystania.pdf
    +++
    8.
    W przypadku opatrzenia wniosku o wydanie danych dostępowych
    podpisem kwalifikowanym, Fundusz
    może
    ^^^^
    przesłać dane dostępowe za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej jako załącznik zaszyfrowany kluczem publicznym
    wnioskodawcy.
    ---

    Jak widać, Fundusz zastrzega sobie prawo do bezwarunkowej,
    jednostronnej i niezaskarżalnej decyzji o możliwości wysłania
    danych - nie zobowiązuje się że tak uczyni.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2016-01-14 11:01:47
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu piątek, 8 stycznia 2016 18:10:57 UTC+1 użytkownik Krzysztof napisał:
> [...]
    >
    > Do podpisu nie dodam peselu, bo raz, że się nie da, a dwa że nie chcę peselu
    wszystkim udostępniać (jest ogólnie widoczny).

    Bo podpis osoby to wyłącznie:
    Jan Kowalski

    a podpis firmy to np. trzy podpisy zarządu:
    dyr. nacz.,
    z-ca dyr. ds. ekonomicznych,
    główna księgowa

    i tu ich nazwiska i imiona.

    Oczywiście rozumiem, że jesteś jednoosobową firmą ale NIP identyfikuje
    zarówno firmę jak i osobę pod kątem podatków, nie identyfikuje jednoznacznie
    osoby tak jak robi to PESEL.
    Dłużnika w BIK czy NFZ identyfikuje wyłącznie PESEL tej konkretnej osoby.
    Może też być tak, że w oprogramowaniu nie ma możliwości wpisu tego NIP.

    Andrzej.