    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: kapitalikk <a...@g...com>
    Subject: Cesja praw do programu komputerowego
    Date: Thu, 7 Jan 2016 22:28:07 +0100

    Mój problem jest następujący:
    Spółka małżeńska zakupiła program księgowy na dwa stanowiska, który
    użytkuje od lat. Płaci regularnie abonament za uaktualnienia każdy rok.
    Spółka poza tym posiada wiele programów i jakiś majątek trwały
    użytkowany w działalności. W chwili obecnej spółka małżeńska przestaje
    istnieć i umowa wspólników stanowi, że cały majątek wspólników
    (małżonków) jest przekazany jednemu małżonkowi, który będzie prowadził
    dalej działalność.
    Skontaktowałem się z Orange, Microsoft i innych, których nazw wymieniać
    nie będę ale mogę powiedzieć, że problemu z przeniesieniem praw na
    małżonka nie było. Wszyscy ucieszyli się, że dalej będę płacił im opłaty
    za użytkowanie, jako kontynuator wcześniejszej firmy.
    Trafiła mi się firma produkująca oprogramowanie księgowe, która
    powiedziała, że jeśli nowy podmiot (nowy NIP) muszę kupić nowe licencje
    i płacić, jak za nowy program. Nowy program kosztuje kilka ładnych
    tysięcy zł, więc zastanowiłem się, poczytałem i nabrałem wątpliwości co
    do słów wypowiedzianych przez właścicielkę firmy informatycznej będącej
    twórcą oprogramowania księgowego.
    Moje pytanie:
    Czy, wg Was, nie wolno mi sprzedać, przekazać praw do użytkowania
    programu innej osobie?
    O zgrozo sobie sprzedać, przekazać.
    Przecież jako współwłaściciel firmy byłem współwłaścicielem programu.
    Mam jednak inny, niż spółka NIP.

    Jeśli informacji będzie za mało, to jestem w stanie przekazać dodatkowe.

    Na stronach producenta jest wzór umowy licencyjnej:
    http://fakt.com.pl/pub/licencja.pdf

    Czy wg Was nie są tam zawarte przepisy zawężające możliwość korzystania
    ze sprzedaży lub przekazania praw do użytkowania?
    Zanim zacznę się z nimi kopać o umożliwienie mi korzystania z programu,
    chciałbym poznać Wasze zdanie, czy moje wątpliwości są słuszne.
    Na dokładkę powiem, że M$ przyznał mi rację co do tego, że pewne
    działania firm polskich w zakresie sprzedaży praw autorskich do
    programów M$ są niezgodne z procedurami M$, jednak na gruncie polskim
    prawo polskie nie zostało naruszone i jestem legalnym użytkownikiem
    niektórych programów M$.