  • 171. Data: 2023-03-02 16:42:56
    Temat: Re: szyba
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Mar 2023 16:07:57 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Ja a trochę inne przemyślenie. Wydaje mi się, ze ubezpieczenia wywodzą
    > się z pojęcia tzw. "wspólnej awarii" stosowanego co najmniej od
    > średniowiecza. Jak odkrywcy wysyłali statek do wspólnego świata, to na
    > wyprawę składało się wielu kupców. zyski dzielono podług wkładu, ale jak
    > coś się nie powiodło to nikt nie był splajtowany.

    Niekoniecznie odkrywcy - normalny handel/transport, bo statki nie były
    takie bezpieczne jak teraz.

    Ale wlasnie gdzies na tym wyrosli ubezpieczyciele ... czy na pożarach.

    > Podobnie tu. Wiadomo, że wypadki się zdarzają. Wiele osób składa się na
    > drobne pieniądze, by w razie problemów jednego z nich z tej wspólnej
    > kasy pokryć straty. Nie ma w tym hazardu, bo nie da się na tym zarobić.
    > Nie dostaniesz przecież więcej, niż stracisz.

    Tak jest. Zarobic moze ubezpieczyciel ... albo stracic :-)

    J.

  • 172. Data: 2023-03-02 16:52:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2023 o 16:39, J.F pisze:
    > To moze wlasnie byc problem - nie mozna, wiec OC nie placi ?
    To po co kombinować?
    --
    Robert Tomasik

  • 173. Data: 2023-03-02 18:39:43
    Od: PD <p...@g...pl>

> [...]
    > kasy pokryć straty. Nie ma w tym hazardu, bo nie da się na tym zarobić.
    > Nie dostaniesz przecież więcej, niż stracisz.

    W uproszczeniu jeśli ubezpieczyłeś jakąś rzecz o wartości 1000zł od
    kradzieży za 500zł na okres 1 roku, a prawdopodobieństwo kradzieży tej
    rzeczy w ciągu roku wynosi 1/4, to bez względu na to czy rzecz zostanie
    ukardziona czy nie, jesteś w plecy 250zł, a organizator jest do przodu
    250zł. I to nie statystycznie a fizycznie. Inaczej mówiąc, kupiłeś za
    500 usługę wartą 250, a sprzedający sprzedał Ci za 500 usługę wartą 250.

    Jak ubezpieczasz auto, to oni zadają kupę pytań o to kto nim będzie
    jeździł, jaki masz numer buta i czy dziadek walczył w powstaniu
    warszawskim, po to by ja najlepiej ww prawdopodobieństwo oszacować.

    PD

  • 174. Data: 2023-03-02 19:36:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.03.2023 o 18:39, PD pisze:

> [...]
    > 250zł. I to nie statystycznie a fizycznie. Inaczej mówiąc, kupiłeś za
    > 500 usługę wartą 250, a sprzedający sprzedał Ci za 500 usługę wartą 250.

    To nie do końca tak. Jak masz płacić 1/4 wartości to bez sensu. Jak
    1/100 ale to 100/100 cię mocno nie zaboli to też nie bardzo. "opłaca"
    się jak 1/100 cię nie boli a 100/100 powoduje że bankrutujesz albo przez
    dwa lata nie możesz już pójść zjeść na mieście.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 175. Data: 2023-03-02 19:37:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Też się dziwię. Zwłaszcza, że akurat w tym wypadku im finy przypisać nie
    > sposób.

    To co się dziwisz, jak w sąsiednim poście piszesz, że ubezpieczenie OC
    działa tylko wtedy gdy można im przypisać winę (co chyba nie jest
    prawdą, przynajmniej w standardowym OC samochodowym - co wy macie to
    wasza sprawa).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 176. Data: 2023-03-02 19:39:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.03.2023 o 12:59, J.F pisze:

    > A ten jeden kiedy pękł - jak go po roku z roboty wywalili?
    > To moze z zemsty tak mówi :-)
    >
    > A na razie sprawa sie zakonczyla, sąd uzna chlopaka winnym,
    > ale kierowcy slusznie napisal, ze tez przyczynil sie do wypadku.

    Z tym że to przypisanie winy budzi niejakie zastrzeżenia (skoro uznano
    że to nie był żaden pojazd uprzywilejowany).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 177. Data: 2023-03-02 20:35:24
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 02.03.2023 o 19:36, Shrek pisze:

> [...]
    > się jak 1/100 cię nie boli a 100/100 powoduje że bankrutujesz albo przez
    > dwa lata nie możesz już pójść zjeść na mieście.

    Tylko ja nie wykazuję, czy się opłaca czy nie tylko pokazuję mechanizm
    jak to działa, i który jest dokładnie taki sam jak w grach hazardowych.
    Czysto finansowo to się nigdy nie opłaca. Natomiast jeśli by w ten
    rachunek wmiksować "święty spokój", i indywidualnie go wyceniać w PLN to
    pewnie często by się opłacało.

    PD

  • 178. Data: 2023-03-02 20:40:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > 250zł. I to nie statystycznie a fizycznie. Inaczej mówiąc, kupiłeś za
    > 500 usługę wartą 250, a sprzedający sprzedał Ci za 500 usługę wartą 250.

    Sporo racji masz. Zresztą podobnie jest przy hazardzie. Tylko tam Skarb
    Państwa zawija - o ile pamięta - w ogóle 50% stawki. Dlatego tak tępione
    są nielegalne salony gier hazardowych. Bo0 hazard jest szkodliwy, ale
    gdyby go tępiono w trosce o obywateli, to nie powinno się zezwalać na
    legalne salony gier.

    --
    Robert Tomasik

  • 179. Data: 2023-03-02 20:44:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > się jak 1/100 cię nie boli a 100/100 powoduje że bankrutujesz albo przez
    > dwa lata nie możesz już pójść zjeść na mieście.

    Wg tej strategi kiedyś działał ZSRR. Wszystkie kraje ubezpieczały statki
    w LOYD's, a oni uznali, ze po prostu i się to nie opłaca. Mieli tyle
    statków, że taniej było pokrywać straty z własnych środków. Dzięki temu
    Polska mogła sprzedawać ZSRR statki wykonane z naszej krajowej stali, a
    nie zagranicznej. W owy czasie nasze huty nie potrafiły zrobić stali,
    która spełniałaby wymagania brytyjskiego ubezpieczyciela.
    --
    Robert Tomasik

  • 180. Data: 2023-03-02 20:50:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.03.2023 o 20:35, PD pisze:

    > Tylko ja nie wykazuję, czy się opłaca czy nie tylko pokazuję mechanizm
    > jak to działa, i który jest dokładnie taki sam jak w grach hazardowych.
    > Czysto finansowo to się nigdy nie opłaca.

    NIe do końca - czysto finansowo opłaca się ponieśc niewielkie koszty niż
    ewentualną bardzo dotkliwą, choć mniej prawdopodobną stratę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!