  • 1. Data: 2022-02-14 08:05:44
    Temat: Ustawa o zawodzie lekarza
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    Stany nagłe, bezpośrednie zagrożenie życia, to inna kwestia. Chociaż,
    ocena, czy życie pacjenta jest zagrożone, czy nie, to też śliski temat.

    Ostatnio analizuję pod kątem procedur medycznych planowych
    U S T A W A z dnia 5 grudnia 1996 r.
    o zawodach lekarza i lekarza dentysty
    i chociaż nie jest to napisane wprost to w zasadzie po 5 latach
    studiów + rok stażu, lekarz uzyskując prawo wykonywania zawodu może
    leczyć wszystko. Art. 5 ustawy.

    Specjalizacje np. kardiologia, chirurgia, neurologia, radiologia i wiele
    innych to tylko taki dodatek do zawodu, bo formalnie lekarz *tylko może*
    ale *nie musi* robić specjalizacji.

    Poszukuję zapisów prawnych zapisanych w Dzienniku Ustaw, gdzie jest
    przepis, stanowiący zakaz bezpośredni lub pośredni leczenia okreslonych
    chorób, stawiania diagnozy.

    Chodzi mi głównie o to, czy lekarz po kształceniu podstawowym, zgodnie z
    art. 5 tej ustawy, posiadający PWZ może wykonywać i interpretować
    badania USG.

    Wiem, że NFZ ma swoje procedury refundacji usług specjalistycznych np.
    USG, ale nie o to mi teraz chodzi.
    Naczelna Izba Lekarska ma kodeks etyki, ale nie o analizę kodeksu mi chodzi.
    Chodzi mi o zapisy prawne.

    Bo tak prostym językiem, to wynika, że stan prawny w Polsce jest taki,
    że lekarz po zdaniu egzaminu i uzyskaniu PWZ może pacjentowi zrobić USG,
    położyć go na stole chirurgicznym, pociąć pacjenta i jesli operacja się
    nie uda, to formalnie nie popełnia przestępstwa.
    Chodzi o operację planową.

    Jeśli ktoś chce analizować przerywanie ciąży i niedawne zapisy prawne w
    tym temacie, to bardzo proszę założyć nowy wątek.

  • 2. Data: 2022-02-14 10:53:05
    Temat: Re: Ustawa o zawodzie lekarza
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-14, Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > położyć go na stole chirurgicznym, pociąć pacjenta i jesli operacja się
    > nie uda, to formalnie nie popełnia przestępstwa.

    Nie zanam przepisów, ale dlaczego Cię to właściwie aż tak bulwersuje?
    Jeśli ten lekarz, wyłącznie z PWZ, a bez specjalizacji, popełni błąd
    (operacja nie uda się z powodu błędu w sztuce), to będzie przecież
    odpowiadał. Wiedza, którą zdobył aby uzyskać PWZ powinna pozwolić mu na
    ocenę czy jest kompetentny do wykonania określonych procedur.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-02-14 12:31:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 08:05:44 +0100, Krzysztof kw1618 wrote:
> [...]
    >
    > Specjalizacje np. kardiologia, chirurgia, neurologia, radiologia i wiele
    > innych to tylko taki dodatek do zawodu, bo formalnie lekarz *tylko może*

    Nie musi. Moze byc "rodzinnym" do konca zycia ... zaraz ... czy to nie
    specjalizacja?

> [...]
    > położyć go na stole chirurgicznym, pociąć pacjenta i jesli operacja się
    > nie uda, to formalnie nie popełnia przestępstwa.

    Dziwne troche, ze nie ma przepisu.
    Po cos te specjalizacje są.

    Po nic?
    https://www.prawo.pl/zdrowie/granice-uprawnien-lekar
    za-do-udzielania-swiadczen-zdrowotnych-oraz-odpowied
    zialnosc-za-ich-przekroczenie,262115.html

    Przy czym akurat USG ... nie porownywalbym tego do chirurgii.
    Badanie nieinwazyjne - potrafi, to niech bada i odczytuje.

    Przy czym wielu lekarzy korzysta z USG na codzien - urolodzy,
    ginekolodzy-ciążowcy-położnicy. Ortopedzi radza sobie z rentgenem,
    dentysci, laryngolodzy.

    > Jeśli ktoś chce analizować przerywanie ciąży i niedawne zapisy prawne w
    > tym temacie, to bardzo proszę założyć nowy wątek.

    Czemu - to moze byc bardzo ciekawe - kto jest uprawniony do orzekania
    w sprawach aborcyjnych - kazdy lekarz ?

    J.

  • 4. Data: 2022-02-14 13:00:47
    Od: Henryk Hajdan <g...@r...com>

    W dniu 14.02.2022 o 08:05, Krzysztof kw1618 pisze:

    > Chodzi mi głównie o to, czy lekarz po kształceniu podstawowym, zgodnie z
    > art. 5 tej ustawy, posiadający PWZ może wykonywać i interpretować
    > badania USG.

    Wnuczka ma koleżankę lekarkę po specjalizacji z medycyny rodzinnej. Była
    tydzień na szkoleniu za ileś tam tysięcy zł gdzieś. Zrobiła kurs, ale
    stwierdziła, że to takie trudne aby coś zobaczyć, że nie będzie tak
    diagnozować pacjentów, jak ma wątpliwości to kieruje do pracowni USG do
    radiologa.

  • 5. Data: 2022-02-14 14:25:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 13:00:47 +0100, Henryk Hajdan wrote:

> [...]
    > tydzień na szkoleniu za ileś tam tysięcy zł gdzieś. Zrobiła kurs, ale
    > stwierdziła, że to takie trudne aby coś zobaczyć, że nie będzie tak

    No i prawidlowo - ja tam nic nie widze.
    A lekarz widzi. Podobno.
    No ale ja nieprzeszkolony, to sie nie ma co dziwic :-)

    Przy czym jako lekarz rodzinny to nie wiadomo czy ma sprzet i potrzebe
    stosowania.

    > jak ma wątpliwości to kieruje do pracowni USG do
    > radiologa.

    do usgloga, radiolog to od RTG :-)

    J.

  • 6. Data: 2022-02-14 18:27:36
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    > odpowiadał. Wiedza, którą zdobył aby uzyskać PWZ powinna pozwolić mu na
    > ocenę czy jest kompetentny do wykonania określonych procedur.

    Jeśli robiąc USG nie zauważy zmiany nowotworowej we wczesnym stadium ?
    Gdyby zauważył, to można wdrożyć procedurę likwidacji przez
    naświetlanie, wyciąć chirurgicznie lub inaczej to leczyć, zapobiec
    rozrostowi.

    Jeśli robiąc USG nie zauważy zablokowanego moczowodu itp ? to doprowadzi
    do niewydolności nerki, a gdyby zauważył, to można wdrożyć różne
    procedury udrożnienia moczowodu.

  • 7. Data: 2022-02-15 00:44:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-14, Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Gdyby zauważył, to można wdrożyć procedurę likwidacji przez
    > naświetlanie, wyciąć chirurgicznie lub inaczej to leczyć, zapobiec

    Racja, ale tak mozna argumentować w zasadzie w dowolnej dziedzinie,
    która wymaga jakiś umiejetności, a gdzie na szali jest czyjeś
    zdrowie/życie. Jakby kierowca był lepiej przeszkolony to w sytuacji
    kryzysowej miałby wieksze szanse uniknięcia wypadku, albo potrafiłby
    lepiej rozpoznać okoliczności, które mogą do wypadku doprowadzić.

    > Jeśli robiąc USG nie zauważy zablokowanego moczowodu itp ? to doprowadzi
    > do niewydolności nerki, a gdyby zauważył, to można wdrożyć różne
    > procedury udrożnienia moczowodu.

    Nie znam się na tym, ale to chyba byłby jednak błąd w sztuce?

    Ich tam chyba mocno kształcą w tym zakresie podstawowym aby wiedzieli
    jak wygląda norma, więc wydawałoby się, że wykształcony lekarz bez
    specjalizacji powinien zauważyć zmiany a co najwyżej nie móc ich
    zinterpretować - od tego jest właśnie specjalista i do niego lekarz
    podstawowy powinien pacjenta skierować.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2022-02-15 07:26:45
    Od: Henryk Hajdan <g...@r...com>

> [...]
    > specjalizacji powinien zauważyć zmiany a co najwyżej nie móc ich
    > zinterpretować - od tego jest właśnie specjalista i do niego lekarz

    Pacjenta często denerwuje, ze lekarz powienien leczyć, wypisywać leki,
    zlecać badania, a jak przychodzi do lekarza pierwszego kontaktu to
    wychodzi ze skierowaniem.
    Może to generuje własnie błędy w sztuce ?

  • 9. Data: 2022-02-15 07:29:48
    Od: Henryk Hajdan <g...@r...com>

    W dniu 2022.02.14 o 14:25, J.F pisze:

    > do usgloga, radiolog to od RTG :-)

    Poszukam zakresu materiału wykładanego na specjalizacji z radiologii,
    ale jak sprawdzałem lekarzy wykonujących USG to byli radiolodzy.

  • 10. Data: 2022-02-15 12:06:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 23:44:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > lepiej rozpoznać okoliczności, które mogą do wypadku doprowadzić.

    > Nie znam się na tym, ale to chyba byłby jednak błąd w sztuce?

    a) no przeciez nie bylo nic widac,

    b) ale te urzadzenia maja zapis, i inny specjalista moze zobaczyc,
    ze widac,

    c) ale zablokowany moczowod to chyba boli, pacjent sie nie skarzyl ...