    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ustawa o zawodzie lekarza
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 14 Feb 2022 12:31:24 +0100

    On Mon, 14 Feb 2022 08:05:44 +0100, Krzysztof kw1618 wrote:
> [...]
    > ocena, czy życie pacjenta jest zagrożone, czy nie, to też śliski temat.
    >
    > Ostatnio analizuję pod kątem procedur medycznych planowych
    > U S T A W A z dnia 5 grudnia 1996 r.
    > o zawodach lekarza i lekarza dentysty
    > i chociaż nie jest to napisane wprost to w zasadzie po 5 latach
    > studiów + rok stażu, lekarz uzyskując prawo wykonywania zawodu może
    > leczyć wszystko. Art. 5 ustawy.
    >
    > Specjalizacje np. kardiologia, chirurgia, neurologia, radiologia i wiele
    > innych to tylko taki dodatek do zawodu, bo formalnie lekarz *tylko może*

    Nie musi. Moze byc "rodzinnym" do konca zycia ... zaraz ... czy to nie
    specjalizacja?

> [...]
    > przepis, stanowiący zakaz bezpośredni lub pośredni leczenia okreslonych
    > chorób, stawiania diagnozy.
    >
    > Chodzi mi głównie o to, czy lekarz po kształceniu podstawowym, zgodnie z
    > art. 5 tej ustawy, posiadający PWZ może wykonywać i interpretować
    > badania USG.
    >
    > Bo tak prostym językiem, to wynika, że stan prawny w Polsce jest taki,
    > że lekarz po zdaniu egzaminu i uzyskaniu PWZ może pacjentowi zrobić USG,
    > położyć go na stole chirurgicznym, pociąć pacjenta i jesli operacja się
    > nie uda, to formalnie nie popełnia przestępstwa.

    Dziwne troche, ze nie ma przepisu.
    Po cos te specjalizacje są.

    Po nic?
    https://www.prawo.pl/zdrowie/granice-uprawnien-lekar
    za-do-udzielania-swiadczen-zdrowotnych-oraz-odpowied
    zialnosc-za-ich-przekroczenie,262115.html

    Przy czym akurat USG ... nie porownywalbym tego do chirurgii.
    Badanie nieinwazyjne - potrafi, to niech bada i odczytuje.

    Przy czym wielu lekarzy korzysta z USG na codzien - urolodzy,
    ginekolodzy-ciążowcy-położnicy. Ortopedzi radza sobie z rentgenem,
    dentysci, laryngolodzy.

    > Jeśli ktoś chce analizować przerywanie ciąży i niedawne zapisy prawne w
    > tym temacie, to bardzo proszę założyć nowy wątek.

    Czemu - to moze byc bardzo ciekawe - kto jest uprawniony do orzekania
    w sprawach aborcyjnych - kazdy lekarz ?

    J.