  • Data: 2012-02-02 23:51:48
    Temat: Re: umowa najmu - wielu najemców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 1 Feb 2012, witek wrote:

    > raczej
    > a ja od pana przeciez niczego nie wynajmuję.
    >
    > nawet nie jest się stroną w razie draki.

    Ustalmy, że w tej chwili rozpatrujemy hipotetyczną umowę, nie
    przystającą do stanu zastanego.

    W takim układzie o którym piszesz błąd polegałby na niezawarciu
    w umowie możliwych (dopuszczalnych wg KC) zapisków dotyczących
    zasad ogólnych odnoszących się do "strony trzeciej", w tym
    przypadku stronami trzecimi byliby podnajemca w stosunku
    do umowy właściciela z najemcą oraz właściciel w stosunku
    do umowy najemcy z podnajemcą (pamiętamy, że musi wyrazić
    zgodę na podnajem, więc może ją obwarować dowolnymi
    wymogami).
    A wtedy chyba się zgodzisz, że jest z czego wybierać?
    KC 391 - 393 na początek.

    Druga sprawa, to fakt, że "w razie draki" ewentualny
    problem może po prawdzie dotyczyć stanu sprzed zakończenia
    "najmu głównego", ale z momentem wypowiedzenia (lub
    innej formy zakończenia umowy) ma miejsce przelew
    długu z najemcy na właściciela.
    *W TĘ STRONĘ* właściciel go po prostu przejmuje,
    razem z roszczeniami powstającymi z tytułu
    świadczenia - czyli "kolejne czynsze" i możliwość
    wypowiadania stają w jego gestii.
    W drugą stronę po prawdzie jest gorzej (na przelew
    wierzytelności trzeba mieć zgodę wierzyciela), ale
    przecież zobowiązanie najemcy do świadczenia podnajmu
    nie jest zmartwieniem właściciela - niech sobie
    najemca uzyskuje zgodę podnajemcy na przelanie
    swojego długu komu innemu :> (przecież zobowiązanie
    do świadczenia w postaci udostępnienia lokalu
    to, jak sam stwierdziłeś, nie jest dług
    właściciela).

    Podsumowując:
    - IMO nie jest prawdą że nie da się zawrzeć umowy
    równie skutecznie chroniącej interes właściciela
    w ten sposób, że *wymusi* stosowne zobowiązania
    na podnajemcy w roli "strony trzeciej"
    - wtopa w powyższym nie skutkuje brakiem roszczeń
    powstałych *po* wypowiedzeniu "najmu głównego".

    Co i gdzie przeoczyłem? ;)

    pzdr, Gotfryd