  • Data: 2009-11-20 00:09:45
    Temat: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Od: mvoicem <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    (20.11.2009 00:47), sundayman wrote:
    > Takie mam pytanie do specjalistów :) , może lamerskie, no ale wiecie...
    >
    > Otóż, jeśli ktoś posiada nieruchomość (np. dom), i pewnego dnia opuści ten
    > padół łez, to - z tego co wiem, o ile dany osobnik posiada dzieci, to
    > dziedziczą one w równym stopniu (czyli mogą sobie np, chałupę opylić i
    > podzielić się kasą).
    >
    > A co w przypadku, jeśli pozostawiony testament stwierdza że "dom zostawiam
    > córce, bo syn pije i nie szanuje ojca !" - wtedy jak wygląda sytuacja ?
    > Czy syn może się domagać jakiejś części spadku ?

    Jeżeli nie został wydziedziczony (nie wiem czy stwierdzenie "dom
    zostawiam córce bo syn" w testamencie jest wystarczające), to syn może
    się domagać od swojej siostry połowy wartości domu w gotówce. Nazywa się
    to zachowek.

    Żeby syna wydziedziczyć, ojciec musi mieć znacznie mocniejszy powód niż
    "pije i nie szanuje ojca".

    > A co w sytuacji, jeśli np. jeszcze za życia rodzic przekaże darowizną ten
    > dom jednemu z dzieci - czy pozostałe będą posiadać jakieś prawa ?

    To samo jakby zapisał w spadku.

    p. m.