  • Data: 2018-08-09 11:37:06
    Temat: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 09.08.2018 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > I to jest istotne. Jeśli odłączę wszystko w swoi domu i podłączę sobie o
    > gołych przewodów 360V zamiast 230 V, to nikomu żadnego zagrożenia nie

    A skąd 360V? Międzyfazowe to 400V :-)

    > uczynię. Jeśli gdziekolwiek powstanie zagrożenie i "faza" pójdzie na
    > "obudowę", to wywali zabezpieczenie. Teoretycznie tak nie powinno być.

    Ale wiesz, na czym polega zabezpieczenie przez zerowanie? Właśnie
    na tym, że "obudowa" ma potencjał N. Wtedy jakiekolwiek przebicie
    izolacji do obudowy skutkuje zwarciem i zadziałaniem zabezpieczenia
    nadprądowego ("bezpiecznika", "korka"- jak kto zwał). Więc jeśli
    na obudowie jest faza, to jest zagrożenie życia przy dotknięciu.
    Punkt zerowy transformatora jest uziemiony, więc prąd rażeniowy
    popłynie. I co gorsza, jest stosunkowo niewielki, więc zabezpieczenie
    nadprądowe nie ma szans zadziałać.

    Oczywiście nie dotyczy to zabezpieczenia różnicowoprądowego
    (jeśli jest).

    Wystarczy więc, że w instalacji starego typu zamienisz
    fazę z PEN, by wywołać śmiertelne zagrożenie. A wszystkie
    urządzenia będą działać!

    > Natomiast nadal podkreślam, że po prostu z tym akurat żartowałem.

    Ale wydaje mi się, że z tym to akurat nie powinno się żartować.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.