  • Data: 2023-01-28 01:32:21
    Temat: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale skąd tam Niemcy tak daleko na wschód?

    Nie mam zielonego pojęcia. Pewnie do znalezienia w sieci. :-)
    https://tiny.pl/wlc17
    https://tiny.pl/wlc1t
    https://tiny.pl/wlc19 - tu zwróć uwagę na dodatki miejscowości "niemiecki".
    Ale tego koło mnie jest znacznie więcej. Piszą, że XVI wieku głównie
    przyjechali.

    > W PRLu nikt za specjalnie nie dbał o stare ewangelickie cmentarze.
    > Pamiętam jak za czasów mojej podstawówki prowadzono przez jeden kable
    > czy coś i czaszki walały się po całej okolicy. W zasadzie był to już
    > wtedy tzw. park, ale obrysy grobów czy nawet fargmenty nagrobków były
    > jeszcze w wielu miejscach widoczne.

    Na mojego "czuja" to działa tak, że ludność niemiecka uciekła przez
    Rosjanami i naszą armią. Tymi cmentarzami się nikt nie zajmował. Nie
    było tam pochówków nowych. Z czasem zamieniano je w parki. No a jak
    pozamieniano na parki to ludzie, którzy na te tereny przyjechali nawet
    nie wiedzieli, ze tam były cmentarze. Ewangelickie, to jedno, ale ja
    znam miejsca, gdzie z normalnymi katolickimi podobnie się stało. No
    przecież wieczne nie będą.

    > Musiała być chyba jakaś bardziej centralna akcja bo dla ww.
    > wymienionego, ewangelickiego, mniej wiecej właśnie w tamtych latach
    > (może bardziej późne 90.), podjęto jakieś prace i postawiono jakiś
    > kamień, równiez chyba bez konkretów.

    Może. Ja sprawę naszego znam. Ewangelików sporo mieszkało w Polsce.
    Wi-Ki podaje, że przed wojną było 2,6 % protestantów. Czy wszyscy byli
    Niemcami, to tego nie wiem. Tu u nas Niemcy, jak weszli, to wielu z nich
    się wpisało na Niemców. Potem uciekli z Niemcami. Ich domy i ziemie
    decyzjami administracyjnymi przekazano Polakom. Zresztą podobnie stało
    się z Ukraińcami. Jeszcze niedawno w księgach wieczystych były tamte
    osoby. Teraz chyba to już wyprostowano.

    --
    Robert Tomasik