  • Data: 2012-01-13 17:40:20
    Temat: Re: Urlop Plan...
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 13 Jan 2012 14:52:52 +0100, Nixe wrote:

    > Gdzie jest tak napisane? :)
    > I jeśli "powinien" oznacza to samo, co "jest obowiązany", to dlaczego
    > używa się tych dwóch różnych określeń skoro można tylko jednego

    Nie tylko tych dwóch - jeszcze jest kilka kombinacji konstrukcji zdań które
    dają z grubsza ten sam efekt, ale skonstruowane są inaczej.

    Wygląda na taką manierę prawników - może żeby zwykli ludzie nie byli sobie
    w stanie bez nich poradzić ;)

    > Niekoniecznie ludowych.

    Jest to właśnie typowo "ludowy" błąd - bardzo częsty.
    Ktoś znajduje w akcie prawnym słowo "powinien" i wydaje mu się że oznacza
    to rodzaj sugestii czy propozycji, podczas gdy jest to coś co nie podlega
    żadnej dyskucji.

    > A jest jakaś teoria?
    > Swoją drogą może "musi" nie ma, ale z pewnością jest "jest obowiązany"
    > czy "jest zobowiązany". A to ma jednak inny ciężar znaczeniowy niż
    > "powinien".

    Może znaczeniowy, a może tylko kwestia podmiotu?
    Tak jak pisałem mam wrażenie że zazwyczaj "jest obowiązany" jest używane w
    stosunko do osób, a "powinien" w stosunku do rzeczy. Chociaż też nie jest
    to jakaś 100% reguła.

    > Zgadza się, ale to pracownik decyduje o podziale, a nie pracodawca.

    Decyduje pracodawca.

    Są sytuacje kiedy jest to mniej lub bardziej oczywiste.
    Np. nauczyciel w szkole zazwyczaj nie dostanie urlopu (poza dniami na
    żądanie) w czasie roku szkolnego, natomiast zostanie na niego wysłany w
    wakacje choćby się zaparł że on chce w wakacje pracować.

    Również niektóre zakłady które mają np. planowane przerwy w produkcji (bo
    np. jest remont czy coś) wysyłają pracowników na urlop w dogodnym sobie (a
    nie pracownikowi) terminie.

    Natomiast oczywiście powinno mieć to jakieś tam uzasadnienie.

    > Skoro składa wniosek, to znaczy, że podjął taką decyzję :)

    A pracodawca wniosek rozpatrzy ze swojego punktu widzenia - w szczególnym
    przypadku wniosek odrzuci, a urlopu udzieli w terminie pracownikowi
    niepasującym.

    > Z kolei czy pracodawca może bezwarunkowo udzielić pracownikowi urlopu w
    > pełnym wymiarze i jednym ciągiem w czasie, który pasuje tylko
    > pracodawcy,a nie pracownikowi? Ma takie prawo?

    Tak - nauczyciele tak mają w wakacje.

    > Zatem Ty zrozum, że to słowo ma niejedno znaczenie :)

    W aktach prawnych ma tylko jedno znaczenie, ścisłe do bólu.
    Zresztą znajdujące się w SJP na który się tak powołujesz.