    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f5b0b6d$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <cLV6H.194418$Ai5.160496@fx30.ams1>
    <5f5c8043$0$17352$65785112@news.neostrada.pl>
    <oK%6H.312141$WO.32538@fx38.ams1>
    <5f5cc059$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <4Hd7H.376633$jbb.142819@fx44.ams1>
    <5f5e22b3$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <62z7H.243567$Nj4.241747@fx24.ams1>
    <5f5f772f$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
    <ugX7H.141804$8b2.1513@fx07.ams1>
    <5f60b49a$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <I1y8H.619868$iXb1.22536@fx03.ams1>
    <5f632b98$0$17365$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Sprawa zamieciona
    Date: Thu, 17 Sep 2020 12:33:48 +0200

    dyskusyjnych:5f632b98$0$17365$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 17.09.2020 o 02:25, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    >prądu, a jeśli jest to podejmę działania zmierzające na jego
    >odłączeni
    >(pisze przykładowo o tramwaju, trolejbusie), ubiorę rękawiczki by
    >siebie
    >zabezpieczyć i poszkodowanego zabezpieczyć. I nikt mi zarzutu nie
    >może
    >zrobić z tego, że nie wyskoczyłem natychmiast i nie tamowałem
    >krwotoku.
    >Po za tym, jeśli nawet mam w samochodzie AED, ale uznam, że nie
    >będzie
    >przydatnym, to nie ma możliwości, by ktokolwiek postawił mi zarzut

    Ale tu sytuacja inna - ratownik zostal konkretnie poproszony o to
    urzadzenie, i nie wydal.
    Ocenil nie widzac ofiary.
    Moze i "skoro rozmawia to mu niepotrzebne" jest dobrą diagnozą .. ale
    gdyby pacjent zmarl

    >Może, ale nie ma przepisu "Kto nieumiejętnie udziela pierwszej
    >pomocy".

    Chyba jest ... nie podlega karze. Ale jednak udziela pomocy, a nie
    odmawia.

    >Zastanawiam się teraz, na ile można by było uznać, że ratownik
    >utrudniał
    >akcję ratowniczą - bo tu bym uznał, że utrudniał. Mamy przykładowo
    >art.
    >82a kw - ale dotyczy on utrudniania akcji ratowniczej w wypadku
    >pożaru.

    A trzeba szukac daleko ?
    162.1. Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym
    bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku
    na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie
    lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego
    uszczerbku na zdrowiu,

    Choc w sumie jak tak patrze ... ratownik na basenie schodzac z
    posterunku to chyba naraza inne osoby :-)

    Ale AED to juz tylko dotyczy tylko posrednio ...

    J.