  • From: MariuszR <m...@n...post.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie dotyczące zdjęć.
    Date: Sat, 31 May 2003 13:44:54 +0200

    Ninik napisał(a) na pl.soc.prawo w wiadomości
    <do04eDFlnhrl-pn2-eeIOXwVlIWjC@localhost>:
    > 1. ile ludzi musi być na fotce, aby nie mogła ona być traktowana jako
    > danej osoby?

    IMHO nie ma takiej granicy, może to być tłum na ulicy jak i jedna osoba
    która ci przypadkowo weszła w kadr w trakcie robienia fotografi np.
    Wawelu, należy raczej zwrócić uwagę nie na liczbę osób a na to ile one
    zajmują obrazu, czy po spojrzeniu na zdjęcie rzuca się w oczy
    przedewszystkim postać czy też jest ona jedynie nic nie znaczącym
    elementem na zdjęciu którego rownie dobrze mogło by tam nie być. Inna
    sprawa że jest to subiektwne odczucie i może ci się wydawać że ta osoba
    jest jedynie przypadkowym elelmentem natomiast ktoś inny może się
    upierać że jest wprost przeciwnie.
    Ten temat był poruszany niedawano na pl.comp.grafika lub pl.comp.dtp
    (chyba w kwietniu lub początek maja), przejrzę archiwum i postaram się
    znaleźć.

    > 2. czy jeśli spytam każdego przed robieniem zdjęć czy mogę umieszczać je w
    > sieci to czy to "się liczy"? Oczywiście w razie rządania zdjęcie
    > odpowiednie usunę, ale jeśli ktoś by od razu poszedł do sądu (co jest
    > raczej niemożliwe) to czy mogę powołać się na takie słowo?

    Umowy ustne mają to do siebie że jeśli nie masz swiadków a obiekt zmieni
    zdanie to będzie ci raczej ciężko udowodnić fakt że wcześniej wyraził
    zgodę więc dużo bezpieczniej było by jednak posiadać taką zgodę na
    piśmie.

    > 4. jeśli nie znam jakieś osoby, albo nie mam do niej konaktu i nie mogę go
    > ustalić to czy taka fotka jest już kompletnie "stracona"?

    Jeśli osoba ta stanowi ważny element zdjęcia to moim zdaniem lepiej już
    spisać takie zdjęcie na straty niż mieć później z tego powodu problemy.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl