  • Data: 2004-06-17 10:33:10
    Temat: Re: Policja i Straz Miejska moga mi nagwizdac ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:card64$chm$1@nemesis.news.tpi.pl...

    W sprawie powyższej Sąd Najwyższy [IV KKN 250/2000] wypowiedział się
    następująco:

    Typizując wykroczenia w tak rozległej dziedzinie, jaką jest bezpieczeństwo
    i porządek w komunikacji, ustawodawca w art. 84-96a kw określił
    najistotniejsze wykroczenia przeciwko tej dziedzinie, po czym dodał
    dopełniający przepis art. 97 kw, w którym zagroził karą za wykroczenia
    przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie i porządku ruchu. Wyraz "inna"
    należy - jak wskazano w doktrynie - rozumieć w ten sposób, że mają to być
    przepisy inne niż określone w art. 84-96a. Muszą one przy tym dotyczyć
    bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego, a nie innych zagadnień także
    regulowanych prawem o ruchu drogowym oraz odnosić się do dróg publicznych
    (por. M. Bojarski, W. Radecki, Kodeks wykroczeń. Komentarz, Warszawa 1998
    r., str. 364). Przepis art. 97 pomyślany został jako przepis dopełniający,
    a nie zastępczy. W świetle art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo
    o ruchu drogowym "drogą" jest wydzielony pas terenu składający się z
    jezdni, pobocza, chodnika, drogi (ścieżki) dla pieszych lub drogi dla
    rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w
    obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów. Przepisy
    ustawy Prawo o ruchu drogowym stosuje się wprawdzie do ruchu odbywającego
    się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia
    zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu, a ruchem lądowym jest
    nie tylko ruch na drogach publicznych, ale również na terenach budowlanych
    czy przemysłowych - to jednak musi być to ruch w miejscu powszechnie
    dostępnym.

    Tak więc po pierwsze do tego, by PoRD miało zastosowanie zdaniem sądu
    wymagana jest powszechna dostępność danego terenu, a po drugie fakt, ze
    naruszenie musi mieć poza drogami publicznymi związek z bezpieczeństwem i
    porządku ruchu.

    Moim zdaniem teren jest powszechnie dostępny, o ile nie jest on ogrodzony.
    nawet, jeśli wokół są znaki zakazu ruchu, to teren jest nadal powszechnie
    dostępny, bo ktoś może na niego wejść pieszo. W mojej ocenie powszechność
    dostępu nie m związku z powszechnym prawem wjazdu.

    Po za tym sąd utrzymuje, że zagadnienia "muszą (...) przy tym dotyczyć
    bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego". O ile trudno dowieść, że
    naruszenie znaku zakazu zatrzymywania, czy zakazu uchu samo w sobie niesie
    naruszenie owego bezpieczeństwa, to już naruszenie porządku wydaje mi się
    możliwe do udowodnienia.

    Tak więc uważam, że w świetle powyższego orzeczenia, naruszenie
    ustawionych przez administratorów terenu znaków stanowi wykroczenie i
    podlega ściganiu przez Policję i SM, pod warunkiem, że teren jest
    powszechnie dostępny.