  • 1. Data: 2024-05-08 21:46:01
    Temat: Osoby które znają informacje tajne
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Czy jest jakiś przepis, że jeśli osoba, która zna informacje tajne, musi
    uzyskać zgodę przełożonego na wyjazd za granicę do krajów uznawanych za
    wrogie?

    Chodzi o tego sędziego: Czy taka osoba również byłaby cenna dla wywiadu
    państwa, które jest w NATO?

  • 2. Data: 2024-05-08 22:00:21
    Temat: Re: Osoby które znają informacje tajne
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.05.2024 o 21:46, Monika Głowacka pisze:
    > Czy jest jakiś przepis, że jeśli osoba, która zna informacje tajne, musi
    > uzyskać zgodę przełożonego na wyjazd za granicę do krajów uznawanych za
    > wrogie?

    Nie wiem jak teraz, ale jeszcze kilka lat temu żołnierz zawodowy gdy
    zamierzał wyjechać za granicę, nie koniecznie do wrogiego kraju, musiał
    to zgłosić przełożonym i chyba uzyskać zgodę.
    Natomiast nie ma to za bardzo nic wspólnego z informacjami niejawnymi,
    bo nie trzeba udawać się za granicę, żeby je ujawnić osobom niepowołanym.

    > Chodzi o tego sędziego: Czy taka osoba również byłaby cenna dla wywiadu
    > państwa, które jest w NATO?

    Siur, dla NATO, CIA, KGB, FSB, a nawet posła, senatora czy innego
    przestępcę. Może nie sama osoba, ale jej wiedza.

  • 3. Data: 2024-05-08 22:06:33
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-05-08 o 21:46, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > wrogie?
    >
    > Chodzi o tego sędziego: Czy taka osoba również byłaby cenna dla wywiadu

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    020740676/U/D20020676Lj.pdf

    art. 82

    Zapewne w innych ustawach dotyczących innych zawodów wrażliwych są
    podobne przepisy.

  • 4. Data: 2024-05-09 13:42:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 May 2024 21:46:01 +0200, Monika Głowacka wrote:
    > Czy jest jakiś przepis, że jeśli osoba, która zna informacje tajne, musi
    > uzyskać zgodę przełożonego na wyjazd za granicę do krajów uznawanych za
    > wrogie?

    w sumie, to chyba powinien być.
    Ale pan sędzia ponoć wyjechał do Turcji, która jest naszym
    sojusznikiem :-)

    W dodatku może wyjechać do wielu sąsiednich krajów, a z nich dalej,
    więc nie ma tego jak upilnować.
    Tzn tym co grzecznie wrócą, można paszporty sprawdzić i ukarać
    (gdyby było zabronione), a prawdziwi szpiedzy czy zdrajcy
    wyjadą bez problemu.

    > Chodzi o tego sędziego: Czy taka osoba również byłaby cenna dla wywiadu
    > państwa, które jest w NATO?

    Ogolnie tak - przecież chcemy się dowiedzieć, co tam Niemcy, Francuzi
    czy Amerykanie mowią między sobą.

    Tylko ... on raczej nie miał takiej wiedzy ...

    J.

  • 5. Data: 2024-05-09 13:44:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 May 2024 22:06:33 +0200, Krzysztof 'kw1618' wrote:

> [...]
    020740676/U/D20020676Lj.pdf

    > art. 82
    >
    > Zapewne w innych ustawach dotyczących innych zawodów wrażliwych są

    Ale trochę wątpie, czy sędziowie mają podobny zakaz.
    Chyba, ze ogólnie wszyscy dopuszczeni do informacji odpowiednio
    tajnych ...

    J.

  • 6. Data: 2024-05-09 16:29:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.05.2024 o 13:44, J.F pisze:
    > Ale trochę wątpie, czy sędziowie mają podobny zakaz.
    > Chyba, ze ogólnie wszyscy dopuszczeni do informacji odpowiednio
    > tajnych ...
    O ile wiem, to nie ma takiego zakazu.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2024-05-09 16:42:38
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
    > O ile wiem, to nie ma takiego zakazu.

    AFAIR Była kiedyś nagonka na Putinistan za "za szeroki" zakaz wyjazdu z
    kraju osób z dostępem to tajemnic.
    [To żeby nadgorliwi idioci wiedzieli na jaką rafę mogę wpaść]

    Natomiast ciekawi mnie na jakiej podstawie Bodnar *już* stawia zarzut
    _szpiegostwa_ sędziemu co "wybrał wolność" na Białorusi [A].
    Bo po mojemu "to może sugerować" wcześniejsze (zignorowane) podejrzenia.
    Per analogia dwóm ambasadorom co wybrali wolność po wprowadzeniu w PRL
    Stanu Wojennego zarzut szpiegostwa się należał *z automatu* ?

    [A] https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly
    /9503852,bodnar-o-sprawie-szmydta-prokuratura-krajow
    a-wnosi-o-zgode-na-areszto.html

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2024-05-09 18:09:28
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 09.05.2024 o 16:42, A. Filip pisze:

    > Natomiast ciekawi mnie na jakiej podstawie Bodnar *już* stawia zarzut
    > _szpiegostwa_ sędziemu co "wybrał wolność" na Białorusi [A].

    Choć raz użyj mózgu.
    Może na takiej, że *już* wiedzą, ale do tej pory zwlekali żeby wyłapać
    większą ilość.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 9. Data: 2024-05-09 19:42:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 9 May 2024 18:09:28 +0200, Kviat wrote:

    > Choć raz użyj mózgu.
    > Może na takiej, że *już* wiedzą, ale do tej pory zwlekali żeby wyłapać
    > większą ilość.

    Tzn, że od dłuższego czasu wiedzieli?
    Bo teraz ... od konferencji to już ... podejrzewają :-)

    No cóż, trochę powątpiewam, żeby się na taki krok zdecydował bez
    wcześniejszych działań, być może wyczuł, że już grunt sie pali pod
    nogami.

    Z drugiej strony, jakby to był stary szpieg ... jest sens robić
    taką szopkę, czy niech go raczej w Turcji/Polsce szukają?

    No cóż, może i jest - jak juz spalony, to wykorzystać na koniec do
    propagandowego celu.

    J.

  • 10. Data: 2024-05-09 20:34:26
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-05-09 o 19:42, J.F pisze:

    > No cóż, trochę powątpiewam, żeby się na taki krok zdecydował bez
    > wcześniejszych działań, być może wyczuł, że już grunt sie pali pod
    > nogami.

    albo oficer prowadzący go ostrzegł:

    https://1drv.ms/v/s!Ahj8EEcOE9wazyvSbYcLiZo5q6Ox?e=Y
    Sev3T