  • Data: 2022-01-17 18:23:03
    Temat: Re: Ile obecnie napraw z tytulu rekojmi / gwarnacji?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.01.2022 o 17:41, Michał Jankowski pisze:

    > Od 2014 odpowiedzialność sprzedawcy w relacji z konsumentem określana
    > jest mianem rękojmi.

    Chodzi Ci o zmianę dawnej polskiej ustawy o prawach konsumenta. Ale to
    wiąże się z wdrożeniem Dyrektywy 99/44/WE Parlamentu Europejskiego i
    Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży
    towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji?

    Przedsiębiorstwa handlowe sprzedające towary konsumpcyjne na terenie
    Unii Europejskiej (UE) zobowiązane są do naprawy wad, które istnieją w
    chwili dostawy i które uwidocznią się w ciągu dwóch lat. Przepisy unijne
    gwarantują konsumentom minimalny poziom ochrony, w szczególności w
    przypadku gdy towary nie spełniają deklarowanych standardów.

    Sprzedawcy muszą dostarczać towary, które spełniają warunki umowy
    sprzedaży. Aby je spełniać, towary muszą:
    - być zgodne z opisem podanym przez sprzedawcę,
    - nadawać się do celów, do których zostały przeznaczone,
    - cechować się jakością i wykonaniem, jakich można w sposób uzasadniony
    oczekiwać.

    Sprzedawcy odpowiadają za nieprawidłowy montaż, jeżeli jest on ujęty w
    umowie. Ma to zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy za montaż odpowiada
    sprzedawca, jak również w przypadku gdy nieprawidłowy montaż jest
    wynikiem sporządzenia niewłaściwej instrukcji dla konsumentów.

    Konsumenci mają prawo żądać dokonania naprawy lub wymiany wadliwych
    towarów w rozsądnym czasie i bez istotnej niedogodności. Jeżeli naprawa
    lub wymiana nie zostaną dokonane w rozsądnym czasie lub bez istotnej
    niedogodności, konsumenci mogą zażądać odpowiedniej obniżki ceny.

    Sprzedawcy, którzy są odpowiedzialni przed konsumentem za sprzedawane
    towary, mogą podjąć kroki przeciwko producentom, jeżeli to oni
    odpowiadają za powstanie wady. Sprzedawcy odpowiadają za wszelkie wady
    towarów, które uwidocznią się w ciągu dwóch lat od ich sprzedaży. Kraje
    UE mogą jednak nalegać, aby konsumenci zgłaszali ujawnienie się wad
    sprzedawcom w ciągu dwóch miesięcy od ich wykrycia.

    Gwarancje handlowe muszą informować o uprawnieniach konsumenckich
    posiadanych przez kupującego oraz muszą być sporządzone w prostym i
    zrozumiałym języku. Konsumenci mogą nalegać, aby gwarancja została
    udostępniona na piśmie. Kraje UE mogą zdecydować o wyłączeniu spod
    prawodawstwa towarów używanych sprzedawanych na aukcjach.

    Dyrektywa nie ma zastosowania do wody, gazu, energii elektrycznej ani
    towarów sprzedawanych w drodze egzekucji lub przez władze sądowe.

    --
    Robert Tomasik