eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe - chcą mowy najmu › Re: [Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe - chcą mowy najmu
  • Data: 2006-12-23 20:19:11
    Temat: Re: [Długie] Spółdzielnia chce zabrać nam mieszkanie własnościowe - chcą mowy najmu
    Od: "Dominika" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy to oznacza, że własnościowe prawo wygasło 18 grudnia 2003 roku (czyli
    4
    > miesiące przed wyrokiem TK) i spółdzielnia ma prawo nam zabrać to
    > mieszkanie?
    >
    > Z jednej strony prawo nie działa wstecz (więc chyba rónież TK nie może
    > działać wstecz), z drugiej strony - przecież ten art ustawy o spół.
    mieszk.
    > był niezgodny z Konstytucją?

    Znalazłam w sieci uchwałę SN z 25.6.2005 r., III CZP 35/05, która mnie
    troszeczkę uspokoiła:
    http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_artyk
    uly&cid=23&id=81

    W skrocie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Przywrocenie-prawa
    -do-lokalu-1_2_214.html

    Teraz nie wiem, czy to dotyczy tylko takiej sytuacji, kiedy wygasa
    członkostwo ale nie zdążyło wygasnąć własnościowe prawo (w praktyce, kiedy
    członkostwo wygasło na mniej niż pół roku przed orzeczeniem TK 30.03.2004),
    czy też dotyczy także takiej sytuacji, gdy członkostwo wygasło wcześniej niż
    pół roku przed wyrokiem TK z 30.03.2004 a więc w sytuacji, gdy zdążyło także
    wygasnąć własnościowe prawo.

    Pod którymś z tych linków przeczytałam, że SN uznał, iż własnościowe prawo
    odświeża się po wyroku TK z 30.03.2004. Wnioskuję stąd, że TK zadziałał
    wstecz nawet wtedy, kiedy zdążyło już wygasnąć własnościowe prawo.

    Chciałabym się upewnić i spokojnie pójść spać...
    Reasumując: czy dobrze rozumiem, że nawet jak przed wyrokiem TK z 30.03.2004
    wygasło prawo do własnościowego prawa, to po tym wyrokiem znowu takie
    własnościowe prawo mamy?

    Pozdrawiam
    Dom