  • Data: 2022-06-30 08:47:18
    Temat: Re: Data zgonu w akcie zgonu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-06-29 o 21:03, Michał Jankowski pisze:

    > Znaczy - po każdym się dziedziczy z pominięciem tego drugiego jako
    > potencjalnego spadkobiercy, tak?

    Musisz mi to rozrysować na jakimś konkretnym przykładzie rodzinnym ;)

    > Jakaś praktyka orzecznicza być musi, przypadków zgonu małżonków w
    > wypadku jest dużo, umierają niekoniecznie natychmiast.

    Nie wiem, jak jest w Polsce, słyszałem tylko o rozkminach w Ameryce,
    gdzie były właśnie procesy próbujące stwierdzić, czy w tym wypadku
    samolotowym, to najpierw zginęła żona, a po minucie mąż, czy na odwrót,
    czy razem itd.

    Na przykład w polskim systemie prawnym jak mamy małżeństwo z dzieckiem,
    gdzie mąż miał dziecko z poprzedniego związku, to istotne jest, czy:

    - najpierw umrze mąż, wówczas połowa bierze żona, dzieci po 1/4
    - najpierw umrze żona, wówczas mąż przejmuje połowę majątku żony, który
    następnie po części odziedziczy też dziecko z pierwszego małżeństwa
    (czyli dostanie więcej niż we wcześniejszym przypadku)

    Mogłem coś pogmerać, bo niuansów dziedziczenia ustawowego nigdy na
    blachę nie znałem, ale chodzi o zasadę, kiedy to może mieć wpływ na różnicę.

    --
    Liwiusz