eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoBlokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa › Re: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa
    Date: Sat, 14 May 2022 12:26:03 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <a...@w...eu> <t5h3h6$163a$1@gioia.aioe.org>
    <t5i67g$1pmq$1@gioia.aioe.org> <t5i922$mbo$1@gioia.aioe.org>
    <t5ia28$12do$1@gioia.aioe.org> <t5ibq0$1o1o$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net> <t5j65t$2al$1@gioia.aioe.org>
    <627d1f33$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <627d2311$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    <l%gfK.1032296$sb1.582273@fx11.ams1>
    <627df541$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <QNBfK.415432$2OB.125744@fx09.ams1>
    <627f6ff9$0$447$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa

    W dniu 14.05.2022 o 11:47, A. Filip pisze:
    > Jak zablokują kogoś nie niszowego w Polsce to będzie na 99% ich ciągał
    > po sądach choćby paręnaście lat aż do Sztrasburga.

    Ale kogo będzie ciągał i o co? Operator ma pismo z ABW i obowiązek
    prawny. ABW nikogo nie blokuje. Moim zdaniem dość niebezpieczna
    praktyka. I to z kilku powodów.

    Po pierwsze niestety - jak to tu wiele osób zauważyło - w wielu
    przypadkach naruszenie prawa jest ocenne. Pół biedy, jakby to miał obyć
    oceniane w kategoriach czynu zabronionego. Przykładowo hazard, albo
    oszustwa. GIF publikuje ostrzeżenia o oszustwach, ale tych stron nikt
    nie blokuje.

    Po drugie, jak im to wejdzie w nawyk, to nie będzie mi się chciało
    obchodzić tych ich zabezpieczeń, tylko sobie ustawię alternatywny DNS.
    Jak kilka osób to zrobi, to oczywiście problem nie będzie wielki, ale po
    pewnym czasie ludzie przestaną tych blokujących DNS-ów w ogóle używać. A
    blokady na DNS-ach faktycznie niebezpiecznych domen mają sens, bo CERT
    wrzuca tam często przykładowo domeny udające banki. Spadnie
    bezpieczeństwo w sieci, a wzrośnie przestępczość. Przekonanie
    użytkowników, że już teraz będziemy mądrzejsi i nie będziemy blokować
    niczego bez powodu może być trudne. Jeszcze pół biedy, jakby to
    blokowali komunikatem, że przykładowo dana strona jest niebezpieczna z
    możliwością obejścia - tak robią niektórzy.

    Oczywiście mogą zacząć blokować te normalne DNS-y. Ludzie zaczną
    powszechnie używać tunelowania. I generalnie niewielki zysk spowodowany
    zablokowaniem kilku stron informacyjnych, które mało kto oglądał
    spowoduje ich popularność oraz udaremni system bezpieczeństwa.

    --
    Robert Tomasik