  • 1. Data: 2022-02-26 19:48:15
    Temat: PIT-37 Koszty uzyskania przychodu
    Od: "Maciej O." <j...@o...pl>

    Dzień dobry.
    Jeżeli w 2021 roku w okresie styczeń-lipiec byłem zatrudniony poza
    miejscem zamieszkania w dwóch zakładach pracy jednocześnie, a od
    sierpnia do grudnia w jednym, jakie koszty uzyskania przychodu
    powinienem przyjąć w PIT-37?
    Jeżeli chodzi o okres 08-12 rozumiem że 5 x 300 zł.
    A jakie koszty przyjąć za okres 01-07 ?
    Którego limitu rocznego nie mogę przekroczyć?
    Z wyrazami szacunku, Maciej.

  • 2. Data: 2022-02-26 22:41:37
    Temat: Re: PIT-37 Koszty uzyskania przychodu
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2022-02-26 o 19:48, Maciej O. pisze:
> [...]
    > Jeżeli chodzi o okres 08-12 rozumiem że 5 x 300 zł.
    > A jakie koszty przyjąć za okres 01-07 ?
    > Którego limitu rocznego nie mogę przekroczyć?

    Pracodawcy wystawią Ci PIT-y. Tam wszystko będzie. Sumujesz sumy ze
    wszystkich PIT-ów i wpisujesz w odpowiednią rubrykę.
    Najepiej ściągnij sobie z internetu formuarz PIT 37, który wszystko za
    Ciebie policzy(dochody i zaliczki na podatek musisz sobie sam zsumować i
    wpisac do formuarza).

    --
    animka

  • 3. Data: 2022-02-26 22:50:09
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

> [...]
    > Jeżeli chodzi o okres 08-12 rozumiem że 5 x 300 zł.
    > A jakie koszty przyjąć za okres 01-07 ?
    > Którego limitu rocznego nie mogę przekroczyć?

    PIT do wypenienia możesz pobrać np. stąd:
    https://www.e-pity.pl/pity-2021/

    --
    animka

  • 4. Data: 2022-02-27 09:46:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 26 lutego 2022 o 19:48:31 UTC+1 Maciej O. napisał(a):
> [...]
    > Jeżeli chodzi o okres 08-12 rozumiem że 5 x 300 zł.
    > A jakie koszty przyjąć za okres 01-07 ?
    > Którego limitu rocznego nie mogę przekroczyć?

    Zaloguj się do systemu pitowego, to będziesz mógł obejrzeć wypełniony PIT-37 (i
    wszystkie PIT-11 za ten rok).
    Ogólnie KUP zsumuj z PITów-11.
    Bo chyba na 2 pełne etaty na raz nie pracowałeś?

  • 5. Data: 2022-02-27 11:22:41
    Od: "Maciej O." <j...@o...pl>

    > Zaloguj się do systemu pitowego, to będziesz mógł obejrzeć wypełniony PIT-37 (i
    wszystkie PIT-11 za ten rok).
    > Ogólnie KUP zsumuj z PITów-11.
    > Bo chyba na 2 pełne etaty na raz nie pracowałeś?

    Kosztów z PIT-11 mam trochę poniżej niż limit 5400. Rozumiem że należy
    ich sumę wpisać w PIT-37.
    Natomiast gdyby kosztów było z PIT-11 powiedzmy 6000, to czy
    obowiązywałby mnie limit 5400 jeżeli dwa stosunki pracy jednocześnie
    były tylko przez kilka miesięcy?

  • 6. Data: 2022-02-27 12:15:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 11:22:59 UTC+1 Maciej O. napisał(a):

> [...]
    > Natomiast gdyby kosztów było z PIT-11 powiedzmy 6000, to czy
    > obowiązywałby mnie limit 5400 jeżeli dwa stosunki pracy jednocześnie

    Żeby przekroczyć to w sumie z PITów-11, musiałbyś mieć na raz ponad etat.
    I tak masz dobrze, że praca przez cały rok, bo KUP przysługuje chyba miesięcznie.

  • 7. Data: 2022-02-27 14:37:05
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Maciej O. w

> [...]

    Nie zawsze pracodawca uwzględnia wyższe koszty

    Bez znaczenia czy pełny etat

    > Kosztów z PIT-11 mam trochę poniżej niż limit 5400. Rozumiem że należy
    > ich sumę wpisać w PIT-37.

    7*2*300+5*300=5700>5400 i tyle bym wpisał w rozliczenie roczne (5400)

    > Natomiast gdyby kosztów było z PIT-11 powiedzmy 6000, to czy
    > obowiązywałby mnie limit 5400 jeżeli dwa stosunki pracy jednocześnie
    > były tylko przez kilka miesięcy?

    Koszty są miesięczne, limit roczny, więc: TAK

    --
    'Tom N'

  • 8. Data: 2022-02-27 14:54:06
    Od: "Maciej O." <j...@o...pl>

    W dniu 27.02.2022 o 14:37, TomN pisze:
    > Maciej O. w

    > Nie zawsze pracodawca uwzględnia wyższe koszty

    > Bez znaczenia czy pełny etat

    > 7*2*300+5*300=5700>5400 i tyle bym wpisał w rozliczenie roczne (5400)
    Tak właśnie myślałem wpisać. Nie mniej postanowiłem najpierw popytać.
    Ile pytań, tyle różnych odpowiedzi - również na infolinii KAS
    powiedziała konsultantka aby za te 7 miesięcy policzyć (5400/12)*7 - ale
    to tylko gadanina. Wysłałem do KAS zapytanie pisemnie abym miał podkładkę.

    > Koszty są miesięczne, limit roczny, więc: TAK
    To co napisałeś linijkę wyżej ma sens.

    Zastanawiało mnie bowiem to, że powielana wszędzie tabela z KUP,
    rozbicie na miesiąc ma tylko dla jednego stosunku pracy (250 lub 300
    zł), a dla więcej niż jednego podany jest tylko limit roczny bez podania
    miesięcznej kwoty.

  • 9. Data: 2022-02-27 15:09:46
    Od: "Maciej O." <j...@o...pl>

    W dniu 27.02.2022 o 14:54, Maciej O. pisze:

> [...]
    > to tylko gadanina. Wysłałem do KAS zapytanie pisemnie abym miał podkładkę.
    Dodam że taki rozkład kosztów na miesiąc jest podany np. na stronie
    https://www.podatnik.info/publikacje/wieloetatowiec-
    czy-moze-wnioskowac-o-nizsze-koszty-uzyskania-przych
    odu,576280
    czyli w moim przypadku należałoby policzyć (7x450) + (5x300) = 3150 +
    1500 = 4650
    Ale to tylko jedna z wielu różnych interpretacji.

  • 10. Data: 2022-02-27 15:29:09
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Maciej O. w

> [...]
    odu,576280
    > czyli w moim przypadku należałoby policzyć (7x450) + (5x300) = 3150 +

    A skąd to 7x450?

    > Ale to tylko jedna z wielu różnych interpretacji.

    Nie ma miejsca na interpretacje:
    Miesięcznie na zakład 300 ale nie więcej niż 5400 rocznie

    Aby były podwyższone koszty obliczane przy zaliczkach to należało złożyć
    oświadczenie, bo inaczej liczyli standardowe 250, i tyle pokazali na
    pitach-11.

    <cite UoPDoOF 2021>
    <http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,
    20210101,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodow
    ym-od-osob.html>
    Art. 22
    [...]

    2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy,
    spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

    1) wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż
    3.000 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz
    pracy nakładczej;

    2) nie mogą przekroczyć łącznie 4.500 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy
    podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz
    pracy nakładczej;

    3) wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż
    3.600 zł - w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania
    podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład
    pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

    4) nie mogą przekroczyć łącznie 5.400 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy
    podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz
    pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest
    położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik
    nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

    <cite>

    Jak zrozumiałem oba zakłady były poza miejscem zamieszkania i tak policzyłe,
    ale w najgorszym przypadku to jakby przyjąć 12*250+7*300=5100

    PS
    Jakbyś miał 10 zakładów pracy to byś trochę musiał zwrócić, bo z naliczenia
    zwykłych kosztów nie da się zrezygnować :)

    --
    'Tom N'