  • 1. Data: 2020-07-16 15:42:53
    Temat: Lawinowo rośnie liczba oszustw internetowych
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://filarybiznesu.pl/rosnie-liczba-oszustw-inter
    netowych/a5036

    mg | 16/07/2020

    Liczba finansowych oszustw internetowych rośnie lawinowo już od kilku
    lat. W tym roku skalę zjawiska dodatkowo potęguje pandemia koronawirusa
    - pisze dziś "Rzeczpospolita".

    Jak podaje dziennik podczas pandemii koronawirusa między lutym, a majem
    2020 roku liczba ataków cybernetycznych w instytucjach finansowych
    wzrosła o 238 procent. "Polsce nie jest aż tak źle, ale tu również
    przestępstw przybywa - często dzięki niefrasobliwości klientów banków,
    którzy mają niewystarczająco skomplikowane hasła, klikają na wszystkie
    przesyłane linki lub ujawniają swoje wrażliwe dane" - czytamy.

    "Z danych zbieranych przez CERT Polska wynika, że na ataki cybernetyczne
    narażona jest niemal co piąta osoba. Na drugim miejscu - z udziałem
    ponad 16-procentowym są banki i to one były w ubiegłym roku ofiarą dwóch
    trzecich incydentów kwalifikowanych przez CERT jaka poważne, czyli
    takie, które zakłócają świadczenie usługi kluczowej" - pisze gazeta.

    W artykule wskazano, że warto zachować czujność przy opłatach, za
    otrzymywane faktury. "Okazuje się bowiem, że oszuści coraz częściej
    podszywają się pod firmy telekomunikacyjne lub energetyczne, podrabiają
    ich faktury i zamieszczają na nich swoje numery rachunków" - podkreśla.

    "Płacący, którzy nie mają zdefiniowanego przelewu danego usługodawcy,
    rzadko sprawdzają wszystkie dane w otrzymywanych dokumentach, a właśnie
    na to liczą oszuści. Wprawdzie na użytkownikach mediów nie zbiją takich
    kokosów jak przestępcy działający na większą skalę, którym udało się w
    ubiegłym roku oszukać LOT na 2,6 mln zł raty za samoloty, ale i tak na
    stopę zwrotu pewnie nie narzekają" - przypomniała gazeta.

    Według dziennika oszustwom w tym momencie dodatkowo sprzyja praca zdalna
    i pandemia. "Wykryto wiele przypadków rozsyłania fałszywych e-maili z
    rzekomymi informacjami o Światowej Organizacji Zdrowia. Przykładem
    wykorzystywania pandemii był też e-mail od lekarza, który obiecywał
    szczegółowe informacje na temat środków bezpieczeństwa do ochrony przed
    globalną pandemią. Wystarczyło kliknąć w załączony link, aby zostało
    zainstalowane złośliwe oprogramowanie przejmujące dane w komputerze i
    umożliwiające dostęp do systemu sieciowego i kontaktów odbiorcy
    wiadomości" - podano w artykule.

    Źródło
    PAP

  • 2. Data: 2020-07-16 16:14:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >"Płacący, którzy nie mają zdefiniowanego przelewu danego usługodawcy,
    >rzadko sprawdzają wszystkie dane w otrzymywanych dokumentach, a

    a tu jeszcze nowe idzie, latwiej zeskanowac telefonem QR-kod z faktury
    niz wybrac z listy w przelewach :-)

> [...]
    > roku oszukać LOT na 2,6 mln zł raty za samoloty, ale i tak na stopę
    > zwrotu pewnie nie narzekają" - przypomniała gazeta.

    LOT raczej nie skanuje faktur do systemu ... a moze ?
    I w dodatku od pewnego czasu mamy "białą księge" obowiazkową, więc
    przedsiębiorcom jakos łatwiej ...

> [...]
    >dane w komputerze i umożliwiające dostęp do systemu sieciowego i
    >kontaktów odbiorcy wiadomości" - podano w artykule.

    Ale to juz wina Microsoftu i podobnych.
    Co to za zwyczaje, zeby przy ogladaniu stron cos sie instalowało samo
    i bez pytania ...

    J.

  • 3. Data: 2020-07-16 17:49:30
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 16.07.2020 o 16:14, J.F. pisze:
    > Ale to juz wina Microsoftu i podobnych.

    obejrzyj film na Netflix o Billu Gatesie, łebski i uczciwy gostek, 3
    odcinki film ma

    > Co to za zwyczaje, zeby przy ogladaniu stron cos sie instalowało samo i
    > bez pytania ...

    aby nie wyraziłeś zgody na takie update`y w tle ?