  • 1. Data: 2020-07-16 19:57:51
    Temat: Zatrzymano 7 osób ws. zamku w Stobnicy
    Od: u2 <u...@o...pl>

    czyżby jednak samowolka ?

    https://wpolityce.pl/kryminal/509624-zatrzymano-7-os
    ob-ws-budowy-zamku-w-puszczy-noteckiej

    Zatrzymano 7 osób ws. zamku w Stobnicy! Kontrowersyjna budowla powstaje
    w Puszczy Noteckiej. SPRAWDŹ, jakie są zarzuty prokuratury

    opublikowano: 4 godziny temu

    Na polecenie prokuratury funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji w
    Poznaniu zatrzymali w czwartek 7 osób mających związek m.in. z
    udzieleniem zgody na budowę tzw. zamku w Stobnicy (pow. obornicki, woj.
    wielkopolskie) na skraju Puszczy Noteckiej.

    CZYTAJ TAKŻE:

    Tajemniczy zamek w sercu Puszczy Noteckiej. Internauci nie kryją
    oburzenia: ,,Gdzie jest Greenpeace?", ,,Kto za tym stoi?"

    Kontrowersyjna budowla na terenie Puszczy Noteckiej zostanie sprawdzona.
    Minister Kowalczyk: Kontrola ruszy już dziś

    Rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Poznaniu Łukasz Wawrzyniak
    potwierdził w czwartek PAP, że w związku ze śledztwem dotyczącym
    realizacji nielegalnej inwestycji na obszarze chronionym Natura 2000
    zatrzymano łącznie siedem osób.

    Prokurator w tej chwili przesłuchuje te osoby

    -- dodał.

    Wśród zatrzymanych są inspektorzy Powiatowego Nadzoru Budowlanego w
    Obornikach, funkcjonariusze Wydziału Architektury i Budownictwa w
    Starostwie Powiatowym w Obornikach, osoby reprezentujące inwestora oraz
    architekt i główny projektant inwestycji

    -- powiedział.

    Podejrzewanym mają zostać postawione zarzuty dotyczące m.in. przestępstw
    urzędniczych, takich jak nadużycie uprawnień, niedopełnienie obowiązków,
    a także przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów oraz przeciwko
    środowisku.

    Wawrzyniak wyjaśnił, że w toku śledztwa ustalono, iż inwestycja
    zlokalizowana w Stobnicy (pow. obornicki) zagraża środowisku i powstała
    wbrew przepisom ustawy o ochronie przyrody na Obszarze Specjalnej
    Ochrony Ptaków.

    Prokurator Okręgowy złożył sprzeciw do wojewody wielkopolskiego od
    ostatecznej decyzji starosty obornickiego o pozwoleniu na budowę, z
    uwagi na to, że została ona wydana z rażącym naruszeniem prawa

    -- powiedział. Według prokuratury uzyskanie stosownych zezwoleń na
    realizację inwestycji nastąpiło w wyniku przestępstw.

    Według śledczych decyzja o pozwoleniu na budowę została wydana z
    naruszeniem prawa związanym m.in. z brakiem prawa dysponowania
    nieruchomością na cele budowlane, sporządzeniem projektów mostów przez
    osobę nie posiadającą do tego uprawnień i jego zaprojektowanie
    niezgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego.

    Zamek w Puszczy Noteckiej

    Powstający w Puszczy Noteckiej obiekt ma liczyć 14 nadziemnych
    kondygnacji i kilkudziesięciometrową wieżę. Budowa jest prowadzona na
    obszarze Natura 2000. Inwestorem jest poznańska spółka D.J.T.

    O inwestycji zrobiło się głośno latem 2018 roku. Wówczas CBA rozpoczęło
    badanie prawidłowości wydanych decyzji w związku z jej realizacją. W
    sierpniu 2018 r. minister środowiska polecił Generalnemu Dyrektorowi
    Ochrony Środowiska wszczęcie pilnej kontroli procesu wydania decyzji ws.
    budowy na terenie Puszczy Noteckiej. Sprawa została też skierowana do
    prokuratury.

    Pod koniec kwietnia ub. roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w
    Poznaniu poinformowała, że uchyliła decyzję z maja 2015 r. określającą
    warunki prowadzenia robót dla przedsięwzięcia polegającego na budowie
    tzw. zamku w Stobnicy. W 2015 r. Regionalna Dyrekcja uznała, że
    inwestycja w Puszczy Noteckiej nie będzie miała negatywnego wpływu na
    środowisko.

    Powodem wznowienia postępowania i uchylenia poprzedniej decyzji oraz
    wniesienia sprzeciwu wobec realizacji przedsięwzięcia, było ujawnienie w
    trakcie realizacji inwestycji okoliczności dotyczących powierzchni
    przekształconej na potrzeby przedsięwzięcia, odbiegającej od
    deklarowanej wcześniej przez inwestora powierzchni ok. 1,7 ha. Według
    RDOŚ faktyczna powierzchnia inwestycji przekroczyła 2 ha.

    RDOŚ podkreślił, że ma to wpływ na klasyfikację przedsięwzięcia jako"
    mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego
    wymagana jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, której inwestor
    nie przedłożył w toku postępowania pierwotnego". Inwestor odwołał się od
    decyzji RDOŚ do sądu.

    PAP nie udało się w czwartek skontaktować z prezesem spółki, która jest
    inwestorem przedsięwzięcia.

    Komunikat prokuratury

    W dniu 16 lipca 2020 roku, na polecenie Prokuratury Okręgowej w
    Poznaniu, funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
    zatrzymali 7 osób mających związek z prowadzonymi pracami inwestycyjnymi
    oraz budowlanymi w miejscowości Stobnica w województwie wielkopolskim.

    Jest to efekt śledztwa prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w
    Poznaniu dotyczącego realizacji nielegalnej inwestycji polegającej na
    prowadzeniu budowy obiektu mieszkalnego i gospodarczego tzw. zamku, na
    obszarze chronionym Natura 2000 Puszcza Notecka.

[...]

    Co zarzuca się podejrzanym

    Prokurator przedstawił inspektorom Powiatowego Nadzoru Budowlanego w
    Obornikach zarzuty nadużycia uprawnień poprzez zaniechanie podjęcia i
    wdrożenia do wykonania decyzji wstrzymującej budowę w Stobnicy (art. 231
    § 1 k.k.) oraz poświadczenia nieprawdy w protokole przeprowadzonej
    kontroli (art. 271 § 1 k.k.). Funkcjonariusze Wydziału Architektury i
    Budownictwa w Starostwie Powiatowym w Obornikach usłyszeli zarzuty
    niedopełnienia obowiązków służbowych poprzez nierzetelną weryfikację
    przedłożonych przez inwestora dokumentów, czym doprowadzili do wydania
    decyzji administracyjnej udzielającej pozwolenia na budowę obiektu
    położonego w Stobnicy i działając na szkodę interesu publicznego (art.
    231 § 1 k.k.).

    Z kolei reprezentującym inwestora przedstawiono zarzuty prowadzenia
    budowy zagrażającej środowisku (art. 188 k.k.). Nadto jeden z nich
    usłyszał dodatkowo zarzut użycia dokumentu poświadczającego nieprawdę, w
    którym zaniżono powierzchnię planowanej inwestycji (art. 273 k.k.).

    Architektowi i głównemu projektantowi inwestycji prokurator zarzucił
    poświadczenie nieprawdy w dokumencie dotyczącym wielkości powierzchni
    planowanej inwestycji oraz udzielenie pomocnictwa jednemu z
    reprezentantów inwestora w uzyskaniu, w oparciu o poświadczający
    nieprawdę dokument, decyzji administracyjnej uznającej, że planowana
    inwestycja nie oddziałuje znacząco na środowisko (art. 271 § 1 k.k. i
    art. 18 § 3 k.k. i art. 273 k.k.).

    Środki zapobiegawcze

    Prokurator po wykonaniu czynności procesowych z udziałem podejrzanych
    podjął decyzję w przedmiocie zastosowania środków zapobiegawczych o
    charakterze wolnościowym, w tym poręczeń majątkowych w kwotach od 10 do
    200 tysięcy złotych, zakazu opuszczania kraju, zakazu komunikowania się
    pomiędzy współpodejrzanymi, a ponadto wobec urzędników zawieszenia w
    czynnościach.

    Prokurator zabezpieczył na mieniu podejrzanych łączną kwotę blisko 100
    tysięcy złotych.

    W zależności od zakresu zarzutów podejrzanym za prowadzenie działalności
    zagrażającej środowisku grozi kara grzywny, ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2, za niedopełnienie obowiązków przez
    funkcjonariusza publicznego kara pozbawienia wolności do lat 3,
    natomiast za poświadczenie nieprawdy w dokumencie kara pozbawienia
    wolności do 5 lat.

    Ustalenia postępowania

    W toku śledztwa ustalono, że inwestycja zlokalizowana w Stobnicy zagraża
    środowisku i powstała wbrew przepisom ustawy o ochronie przyrody na
    Obszarze Specjalnej Ochrony Ptaków. Dodatkowo zebrany w sprawie materiał
    dowodowy wykazał, że uzyskanie stosownych zezwoleń na realizację budowy
    nastąpiło w wyniku przestępstw oraz z rażącym naruszeniem prawa.

    Architekt i główny projektant inwestycji poświadczył bowiem nieprawdę w
    dokumencie, zaniżając wielkość powierzchni planowanej inwestycji. W
    oparciu o ten nierzetelny dokument reprezentant inwestora uzyskał
    decyzję administracyjną uznającą, że planowana inwestycja nie oddziałuje
    znacząco na środowisko. Ponadto urzędnicy z Wydziału Architektury i
    Budownictwa Starostwa Powiatowego w Obornikach przeprowadzający
    weryfikację dokumentów przedłożonych przez inwestora, dokonali tego w
    sposób nierzetelny, co doprowadziło do wydania pozwolenia na budowę.
    Podkreślić należy, że pozwolenie zostało wydane pomimo niezgodności
    projektu budowlanego z miejscowym planem zagospodarowania
    przestrzennego, z przepisami techniczno-budowlanymi, a także pomimo
    braku wymaganych prawem budowlanym opinii, uzgodnień, pozwoleń i
    sprawdzeń. Co więcej, pomimo zaistnienia szeregu nieprawidłowości,
    urzędnicy z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Obornikach
    zaniechali wdrożenia decyzji o wstrzymaniu robót budowalnych.

    Działania pozakarne

    Poza prowadzonymi w sprawie działaniami karnymi, w dniu 16 lipca 2020
    roku Prokurator Okręgowy w Poznaniu złożył do Wojewody Wielkopolskiego
    sprzeciw od ostatecznej decyzji Starosty Obornickiego zatwierdzającego
    projekt budowy i udzielającej pozwolenia na budowę budynków położonych w
    Stobnicy. Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji
    wskazując, że została ona wydana z naruszeniem prawa związanym, m.in. z

    as/PAP

  • 2. Data: 2020-07-16 19:59:38
    Temat: Re: Zatrzymano 7 osób ws. zamku w Stobnicy
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-07-16 o 19:57, u2 pisze:

    Pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady
    czyli do ustawienia filtra na oponenta.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2020-07-16 20:25:06
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 16.07.2020 o 19:59, RadoslawF pisze:
> [...]
    >
    > Pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    > prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady

    Subject: =?UTF-8?Q?Re=3a_Zatrzymano_7_os=c3=b3b_ws=2e_zamku_w
    _Stobnicy?=
    Newsgroups: pl.soc.prawo