  • 1. Data: 2022-01-05 14:13:00
    Temat: Kasowanie emaili przez operatorów
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    Czy operatorzy skrzynek email, tych darmowych wp.pl, onet, interia i
    inni polscy operatorzy, usuwają emaile, które użytkownik przeniesie do
    kosza i opróżni kosz ?
    Piszą, że kasują i nie ma możliwości odtworzenia.

    Jak to wygląda u operatorów komercyjnych ? takich jak nazwa, home ?

    Zastanawiam się, czy są jakieś regulacje prawne, które nakazują
    operatorom trzymać przez jakiś czas usunięte emaile, aby udostępniać je
    na żądanie prokuratury, sądu i innych władz.

  • 2. Data: 2022-01-06 00:32:00
    Temat: Re: Kasowanie emaili przez operatorów
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-05, Monika Głowacka <m...@i...eu> wrote:
> [...]
    > kosza i opróżni kosz ?
    > Piszą, że kasują i nie ma możliwości odtworzenia.

    Dla użytkowników. Inaczej pewnie by nic innego nie robili tylko tym się
    zajmowali lub musieli się liczyć z większymi kosztami np.
    infrastruktury, operacyjnymi itp.

> [...]
    > operatorom trzymać przez jakiś czas usunięte emaile, aby udostępniać je
    > na żądanie prokuratury, sądu i innych władz.

    Zapewne mają kopie zapasowe skąd można te mejle odtworzyć, co ponownie,
    nie oznacza, że zrobią to na żądanie szarego użutkownika.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-01-06 10:53:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2022 o 00:32, Marcin Debowski pisze:
    > Zapewne mają kopie zapasowe skąd można te mejle odtworzyć, co
    > ponownie, nie oznacza, że zrobią to na żądanie szarego użutkownika.

    O ile wiem, to nie mają. Po prostu nie mają takiej potrzeby, a
    utrzymywanie takich kopii kosztuje. Kopie zapasowe pomijają usunięte
    dane. Natomiast teoretycznie można takie usunięte dane odzyskać z
    nośników przez pewien czas. Bo jak plik jest usuwany, to nie usuwa się
    danych, tylko zaznacza, ze plik jest usunięty. Dokąd nie zostanie
    nadpisany, to te dane są.

    Co więcej, na serwerze te dane są w wielu miejscach replikowane. Jak
    mamy emaila od A do B, to dla pewności działania tego jest on zapisywany
    w kilku miejscach i da się go odzyskać, dokąd nei nadpisze się
    wszystkich kopii. Ale to robota dla eksperta i operator email nie bedzie
    się w to bawił.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2022-01-06 13:28:04
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > zapisywany w kilku miejscach i da się go odzyskać, dokąd nei nadpisze
    > się wszystkich kopii. Ale to robota dla eksperta i operator email nie

    A nie możesz po prostu napisać ile czasu mają prawny obowiązek trzymać
    kopie maili na podstawie prawa UE i jego implementacji w Polsce?

    Jeśli mają kopie emaila *bo jest wymóg prawny* ale odmawiają jej
    udostępnienia właścicielowi skrzynki pocztowej *nawet odpłatnie*
    to wystawiają się na wiele dróg prawnych ataków IMHO.
    Chociaż mało się im dziwię że się nie rwą udostępniać bo to zapewne
    byłoby jedno wielkie prawne bagno przypadków specjalnych,
    mały dochód a wielkie ryzyko dużych+ kosztów prawnych.

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2022-01-06 14:55:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.01.2022 o 13:28, A. Filip pisze:

    > A nie możesz po prostu napisać ile czasu mają prawny obowiązek trzymać
    > kopie maili na podstawie prawa UE i jego implementacji w Polsce?

    A jest w ogóle wymóg przetrzymywania maili, całych, z załącznikami?
    Dostawcy robią backupy poczty, ale to dupochron na wypadek awarii.
    Wiem, że przechowują też nagłówki maili, nie wiem czy wszyscy i czy to
    jakiś wymóg prawny. Ale żeby przechowywać całe maile na wypadek czegoś
    tam, po co?
    Przecież Poczta Polska nie przechowuje listów, nie robi z dostarczanych
    przez siebie przesyłek kopii, bo ktoś będzie potrzebował czegoś za rok
    czy dwa.

  • 6. Data: 2022-01-06 15:20:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2022 o 14:55, nadir pisze:

    > A jest w ogóle wymóg przetrzymywania maili, całych, z załącznikami?

    O ile nie wynika z umowy z użytkownikiem, to nie ma.

    > Dostawcy robią backupy poczty, ale to dupochron na wypadek awarii.

    I dlatego nie robią backupów usuniętych.

    > Wiem, że przechowują też nagłówki maili, nie wiem czy wszyscy i czy to
    > jakiś wymóg prawny. Ale żeby przechowywać całe maile na wypadek czegoś
    > tam, po co?

    No nie do końca masz rację. Email, to tak naprawdę plik tekstowy, który
    rozpoczyna się nagłówkiem. Zapisz sobie na dysku email, a potem otwórz
    go notatnikiem. Programy pocztowe po prostu umieją to odpowiednio
    wyświetlać. Natomiast na serwerze leżą właśnie surowe pliki tekstowe.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-01-06 15:59:50
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    > w kilku miejscach i da się go odzyskać, dokąd nei nadpisze się
    > wszystkich kopii. Ale to robota dla eksperta i operator email nie bedzie

    Ale przecież nie rozważamy wielkich korporacji takich jak google,
    microsoft gdzie mają tyle miejsca na dyskach, że nawet nie wyobrażamy
    sobie ile tam się tego wszystkiego zmieści w różnych lokalizacjach.

    Jakiś tam komercyjny dostawca usług jak by nie patrzeć ma skończoną
    ilość miejsca na dane i jeśli nie dokupi kolejnego serwera to więcej
    miejsca nie ma. Gdyby tak wszystko gromadził, to bym mu się miejsce
    skończyło. Użytkownikowi sprzedaje ograniczoną przestrzeń np. 100GB i
    użytkownik więcej danych nie przechowa. Jeśli ma 300tys klientów to musi
    mieć tyle serwerów, aby zapewnić klientom działania usługi i drugie tyle
    aby przechować kopie zapasowe klienta, żeby klientowi się usługa nie
    zatkała i moim zdaniem więcej miejsca nie ma. Pewnie żaden operator nie
    ma tego miejsca "na styk" i dużo miejsca na dane w zapasie.

  • 8. Data: 2022-01-06 16:26:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2022 o 15:59, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > zatkała i moim zdaniem więcej miejsca nie ma. Pewnie żaden operator nie
    > ma tego miejsca "na styk" i dużo miejsca na dane w zapasie

    Ta matematyka nie do końca tak działa, jak piszesz. Jak dochodzi do
    ataku terrorystycznego, to padają automatycznie sieci komórkowe. Czemu,
    bo każdy do każdego dzwoni zapytać, czy żyje, a sieć jest obliczona na
    jakiś tam procent aktywnych użytkowników.

    Podobnie jest z serwerami. Firmy mają policzone, ile procent powierzchni
    wykorzystuje przeciętny użytkownik i nie ma tyle miejsca, ile średnio
    zajmują użytkownicy.

    Dlatego w takiego sylwestra wszystko siada, bo nagle każdy do każdego
    filmik ze sztucznymi ogniami wysyła. Dobrze, że północ nie jest na raz
    na całym świecie, bo i FB by padł :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2022-01-06 16:58:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    > I dlatego nie robią backupów usuniętych.

    Jak coś jest usunięte, to tego po prostu nie ma i backup tego nie
    wyczaruje. Ale sam folder Kosz/Trash to nie do końca usunięty mail,
    dlatego te foldery też się backup-uje. Natomiast użytkownik lub
    ustawienia serwera decydują czy i kiedy usuwać maile z tego folderu.

> [...]
    notatnikiem. Programy pocztowe po prostu umieją to odpowiednio
    > wyświetlać. Natomiast na serwerze leżą właśnie surowe pliki tekstowe.

    Nie ma znaczenia, że mail to text. Nagłówki czyli; skąd, dokąd, kiedy,
    którędy są często przechowywane dłużej niż całe maile.
    To coś jak dane bilingowe u operatorów telekomunikacyjnych.

  • 10. Data: 2022-01-06 16:59:45
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.01.2022 o 15:59, Krzysztof kw1618 pisze:

    > Jakiś tam komercyjny dostawca usług jak by nie patrzeć ma skończoną
    > ilość miejsca na dane.

    A Google i MS, to nie?