  • 1. Data: 2003-11-12 11:34:23
    Temat: [KIJ W MROWISKO] Zaiks i inni
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    Najpierw wprowadzenie:
    Art. 24 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z
    1994 r. nr 24, poz. 83 z późn. zm.; dalej: ustawa) mówi, że "wolno
    rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory
    nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą
    satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego,
    integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub
    telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców
    znajdujących się w jednym budynku lub w domach wielorodzinnych
    obejmujących do 50 gospodarstw domowych".

    Uzupełnieniem art. 24 ust. 1 jest ust. 2 ustawy, który zezwala na
    rozpowszechnianie w drodze publicznego odbioru utworów nadawanych przez
    organizacje radiowo-telewizyjne. Warto powołać się tu na orzeczenie Sądu
    Najwyższego z 21 listopada 1963 r. (II CR 991/62, OSPiKA 1965 nr 1, poz.
    33), według którego "jeśli klub sportowy korzystając z głośników
    przekazuje publiczności zgromadzonej na imprezie sportowej utwory
    nadawane przez stacje Polskiego Radia, to nie ciąży na nim obowiązek
    wynagrodzenia autorów (kompozytorów) nadawanych utworów. Natomiast nie
    wolno mu bez zapłaty odpowiedniego wynagrodzenia nadawać przez głośniki
    płyt gramofonowych, na które przeniesione zostały utwory kompozytorów".

    I pytanie wlasciwe:

    Jak to sie ma do tego:

    Dziś wrocławski sąd apelacyjny rozstrzygnie spór pomiędzy
    stowarzyszeniem artystów a sklepem EPI. Chodzi o muzykę z radia, jaką
    EPI puszczało w swoim klientom. ZAiKS chce od sklepu ponad 15 tys. zł -
    informuje "Gazeta Wrocławska".

    "To ogromnie ważny wyrok. Przełomowy" - podkreśla Krzysztof Zuber,
    mecenas który reprezentuje ZAiKS. - "Dzisiejsza decyzja wrocławskiego
    sądu ustali, czy artystom należą się tantiemy, za ich utwory emitowane w
    radiu, a następnie odtwarzane klientom sklepów. To sprawa bardzo istotna
    w skali całego kraju".

    W sądzie pierwszej instancji proces wygrało EPI. W październiku sprawą
    zajął się sąd apelacyjny. Dziś ma wydać prawomocne orzeczenie.

    Wiadomo, kasa to kasa, ale zeby dwa razy opodatkowywac to samo ?

    --
    Krzysiek, Krakow, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 2. Data: 2003-11-12 14:00:20
    Temat: Re: [KIJ W MROWISKO] Zaiks i inni
    Od: "Piotr/inw" <p...@a...alto.WYTNIJ.com.pl>

    > W sądzie pierwszej instancji proces wygrało EPI. W październiku sprawą
    > zajął się sąd apelacyjny. Dziś ma wydać prawomocne orzeczenie.

    Jeżeli śledzisz sprawę to proszę o podanie jaki zapadł wyrok.
    --
    Piotr

  • 3. Data: 2003-11-12 14:13:04
    Od: "tdew" <t...@w...spam.jest.zly.pl>

    > Jeżeli śledzisz sprawę to proszę o podanie jaki zapadł wyrok.

    http://info.onet.pl/826954,11,item.html
    "Sąd Okręgowy we Wrocławiu kilka miesięcy temu odrzucił te roszczenia
    twierdząc, że to na ZAIKS-ie spoczywa obowiązek udowodnienia, że sklep
    zyskał na tym, że klienci mogą posłuchać radia. Sąd apelacyjny dziś
    rozpatrywał odwołanie ZAIKS-u i uznał, że organizacja ta ma rację.
    "Za korzystanie z cudzej własności należy się wynagrodzenie" - mówiła sędzia
    Monika Prześlica. Sędzia dodała też, że to sklep musi udowodnić, że nie
    zarabia na emitowaniu rozgłośni radiowych. Adwokat reprezentujący ZAIKS
    podkreślał, że właściciele sklepów w konkretnym celu włączają radia."

    Bardzo spodobalo mi sie twierdzenie w uzasadnieniu ze to sklep musi
    udowodnic ze nie zarabia na emitowaniu rozglosni radiowych.

    Pzdr

  • 4. Data: 2003-11-12 14:19:39
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Wiadomo, kasa to kasa, ale zeby dwa razy opodatkowywac to samo ?

    A forsa ktora dostaje za praca budzetowka to skad jest ? A potem i tak jest
    opodatkowywana :D
    Duzo takich jest pomyslow ...

  • 5. Data: 2003-11-12 14:23:09
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

> [...]

    > stowarzyszeniem artystów a sklepem EPI. Chodzi o muzykę z radia, jaką
    > EPI puszczało w swoim klientom. ZAiKS chce od sklepu ponad 15 tys. zł -

    Mnie zawsze jeszcze zastanawia ile z tych 15k zostanie tak naprawde
    przekazane dla tworcow, a ile zostanie dla ich "straznikow"
    Uwazam ze wiekszym zlem jest wlasnie caly ZAiKS i inne instytucje
    "straznicze" niz rozpowszechnianie muzyki w sieci ...

  • 6. Data: 2003-11-12 15:12:11
    Od: Arek <a...@e...net>

    Flashi rzecze:
    > Mnie zawsze jeszcze zastanawia ile z tych 15k zostanie tak naprawde
    > przekazane dla tworcow, a ile zostanie dla ich "straznikow"

    Zaiks potrąca sobie - o ile mnie pamięć nie myli - 17%

    > Uwazam ze wiekszym zlem jest wlasnie caly ZAiKS i inne instytucje
    > "straznicze" niz rozpowszechnianie muzyki w sieci ...

    Bredzisz.

    Arek

    --
    http://www.losowania.net

  • 7. Data: 2003-11-12 15:38:00
    Od: "Piotr/inw" <p...@a...alto.WYTNIJ.com.pl>

    > Bardzo spodobalo mi sie twierdzenie w uzasadnieniu ze to sklep musi
    > udowodnic ze nie zarabia na emitowaniu rozglosni radiowych.

    Ciekawe jak sąd spojarzałby na taką sytuację (padła kiedyś na grupie jako
    żart) - wywiesić w sklepie kartkę "Proszę nie słuchać radia - gra tylko dla
    personelu".

    --
    Piotr

  • 8. Data: 2003-11-12 16:54:30
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Bredzisz.

    A masz na to wyłączność tchórzliwy buzdygano-damiano-arku????

    Leszek

  • 9. Data: 2003-11-12 17:23:29
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    > Bredzisz.

    Dlaczego tak uwazasz ?
    Moze dobre jest dla tworcow nagabywanie zwyklych malych sklepow o "tantiemy"
    albo porabane pomysly ktore spowodowaly ze raczej radia w autobusie nie
    uslyszysz ?
    A moze dobre jest to ze w cenie plytki masz te wg Ciebie 17% dla Zaiksu ?

    To jest tak samo jak z programami komputerowymi ... tam moze BSA czy jak oni
    sie nazywaja nie biora takiej kasy jednak producent narzuca takie ceny
    programu ze sam sobie szkodzi ...

    Tak sie zastanawiam czy artysta moze olac ZAiKSa i powiedziec ze nie chce
    zeby taka instytucja brala udzial w "bronieniu" jego wlasnosci
    intelektualnej/tworczej :)

  • 10. Data: 2003-11-12 18:07:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    tdew wrote:

    > Bardzo spodobalo mi sie twierdzenie w uzasadnieniu ze to sklep musi
    > udowodnic ze nie zarabia na emitowaniu rozglosni radiowych.

    Pani sedzia chyba ma cos z glowa.
    Proponuje zeby jutro wszyscy ludzie udowodnili ze nie zabili Marka Papaly,
    ci ktorych wyjasnienia sad nie da wiary zostana zamknieci na 15lat w
    wiezieniu.

    Do tego proponuje aby kazdy udowodnil ze albo nie ma w domu komputera, albo
    nigdy nie uzywal, ani nie uzywa pirackich programow.

    Itp... itd...