  • 1. Data: 2021-10-13 14:32:26
    Temat: Jest ochrona wizerunku policjanta?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Jak podaje serwis, wg policji istnieje ochrona wizerunku
    funkcjonariuszy, czyli bez ich zgody nie można go publikować.
    https://wydarzenia.interia.pl/wiadomosci-lokalne/new
    s-minsk-mazowiecki-zniewazeni-na-sluzbie-policjanci-
    dostali-oc,nId,5579288

    Na grupie wiele razy pisano o tym, że funkcjonariusz nie ma takiej
    ochrony. To jak to w końcu jest?

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2021-10-13 14:43:03
    Temat: Re: Jest ochrona wizerunku policjanta?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.10.2021 o 14:32, Zbynek Ltd. pisze:
    > a grupie wiele razy pisano o tym, że funkcjonariusz nie ma takiej
    > ochrony. To jak to w końcu jest?

    Na grupie wiele razy pisano już wiele głupot. Zawsze wizerunek podlegał
    ochronie, tylko dawniej nikt tego nie ścigał, a obecnie zaczęto ścigać.
    I tu zaczął się problem dla oszołomów publikujących takie rzeczy w
    mediach, że nie można. Nigdy nie było można. Policjant, to też człowiek.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-10-13 14:45:58
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    dostali-oc,nId,5579288

    > Na grupie wiele razy pisano o tym, że funkcjonariusz nie ma takiej

    IMHO W tym konkretnym przypadku IMHO pytanie powinno sprowadzać się do
    tego czy zawartość filmiku z interwencji *wystarczająco* uzasadnia
    odstąpienie od ochrony wizerunku policjanta np. "wyższym interesem
    społecznym". Interpretacje że wizerunek policjanta w trakcie
    interwencji na służbie *przenigdy* nie może być upubliczniony bez jego
    zgody ja będą zwalczać jak niemiecki nazizm. Wiec *dla mnie* kwestia
    sprowadza się do tego gdzie i jak wyznaczyć granice i nie mam
    specjalnych oporów by *sady* ją "wymacały" w tym konkretnym przypadku.

    AFAIK W Polsce nie ma *formalnie* precedensów (poza SN) ale IMHO
    "nieformalnie" bardzo głośne sprawy je w praktyce tworzą.
    Patrz zmiana praktyki odszkodowań po "odszkodowaniach Smoleńskich".

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-10-13 15:07:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.10.2021 o 14:45, A. Filip pisze:
> [...]
    > tego czy zawartość filmiku z interwencji *wystarczająco* uzasadnia
    > odstąpienie od ochrony wizerunku policjanta np. "wyższym interesem

    Wskaż mi w ustawie (musiało by to być w Kodeksie Karnym albo Prawie
    Autorskim) taki kontratyp.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-10-13 15:24:13
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 13.10.2021 o 15:07, Robert Tomasik napisał:

    > Wskaż mi w ustawie (musiało by to być w Kodeksie Karnym albo Prawie
    > Autorskim) taki kontratyp.

    https://konkret24.tvn24.pl/polska,108/czy-mozna-nagr
    ywac-i-publikowac-policyjne-interwencje-wyjasniamy,1
    012657.html

    Konrad Siemaszko, prawnik z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, w
    rozmowie z Konkret24 tłumaczy, że Trybunał dopuścił tzw. wyjątek
    dziennikarski. - Jeżeli osoba nagrywająca ma na celu wyłącznie
    "publiczne rozpowszechnianie informacji, opinii lub myśli", jej nagranie
    stanowi wkład dla debaty publicznej (na przykład ma dokumentować
    ewentualne naruszenie prawa), może to robić bez spełnienia obowiązku
    informacyjnego RODO - wyjaśnia Siemaszko.

    Podkreśla, że Trybunał stwierdził, iż ten wyjątek nie dotyczy tylko
    dziennikarzy zawodowych, lecz wszystkich, którzy spełniają powyższe
    warunki. Trybunał wprost przyznał, że wyjątkiem dziennikarskim może być
    amatorskie nagranie mające na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na
    nadużycia policji.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 6. Data: 2021-10-13 15:37:30
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> pisze:

> [...]
    > warunki. Trybunał wprost przyznał, że wyjątkiem dziennikarskim może
    > być amatorskie nagranie mające na celu zwrócenie uwagi opinii

    Nie mogłeś docytować że tak orzekł TSUE? :-)
    <ironia> Polski TK to zmieni! Właśnie widzisz początek ścieżki do
    takiego orzeczenia. </ironia>

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2021-10-13 15:38:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Konrad Siemaszko, prawnik z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, w
    > rozmowie z Konkret24 tłumaczy, że Trybunał dopuścił tzw. wyjątek
    > dziennikarski.

    Jaki Trybunał? Jeśli nawet jakiś trybunał zaczął się bawić w prostowanie
    prawa karnego, to powinno się mu wyjaśnić miejsce w prawie. on ma
    interpretować przepisy, a nie tworzyć je.

    Niech ten prawnik wskaże przepis ustawy, a nie bajdurzy na temat tego,
    co Trybunałowi się wydaje. Ale to jest moja prywatna opinia.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-10-13 15:46:40
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Niech ten prawnik wskaże przepis ustawy, a nie bajdurzy na temat tego,
    > co Trybunałowi się wydaje. Ale to jest moja prywatna opinia.

    Doczytałeś? TSUE zrobił wyjątek dla interpretacji RODO. Jak rozumiem
    ty leciałeś po innych podstawach ochrony wizerunku policjanta na służbie.

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2021-10-13 16:03:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.10.2021 o 15:37, A. Filip pisze:
    > Nie mogłeś docytować że tak orzekł TSUE?

    TSUE na pewno nie może ingerować w prawo karne krajów członkowskich.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2021-10-13 16:05:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.10.2021 o 15:46, A. Filip pisze:
    > Doczytałeś? TSUE zrobił wyjątek dla interpretacji RODO. Jak rozumiem
    > ty leciałeś po innych podstawach ochrony wizerunku policjanta na służbie.

    Ale co do rzeczy ma ROPO? W polskim prawie ochrona wizerunku wynika z
    Prawa Autorskiego. Podejrzewam, że TSUE nawet o tej ustawie nie
    słyszało, a jej interpretacji nie mówiąc już.

    --
    Robert Tomasik