  • 21. Data: 2021-10-15 16:07:13
    Temat: Re: Jest ochrona wizerunku policjanta?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 15:52:52 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Prawo autorskie. Tylko jedną przywołałem.

    W tym watku?

    Wycialem
    "I tu zaczął się problem dla oszołomów publikujących takie rzeczy w
    mediach, że nie można. Nigdy nie było można. Policjant, to też
    człowiek."

    Nic tu nie pisales, ze chodzi o prawo autorskie.
    Obecne nie jest "od zawsze", co tam bylo wczesniej nie chce mi sie
    sprawdzac.

    Ale w obecnym mamy

    Art. 81.
    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności
    politycznych, społecznych, zawodowych;

    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza.

    Taa ... czy policjant patrolujacy na codzien ulice jest "powszechnie
    znany"? Czy moze patrol to nie jest funkcja publiczna?

    Fotografowac jednak najlepiej na tle zgromadzenia/imprezy, albo
    krajobrazu :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-10-15 19:30:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2021 o 16:07, J.F pisze:
    > Taa ... czy policjant patrolujacy na codzien ulice jest "powszechnie
    > znany"? Czy moze patrol to nie jest funkcja publiczna?

    Na pewno nie jest osobą powszechnie znaną. I w tym rzecz. Zdarza się, że
    mój wizerunek tu i ówdzie bywa publikowany, ale nie przypominam sobie,
    by ktoś się poważył zrobić to bez zapytania o zgodę.

    > Fotografowac jednak najlepiej na tle zgromadzenia/imprezy, albo
    > krajobrazu :-)

    I tak można. Trudno zrobić zdjęcie na meczu i pytać wszystkich w kadrze
    o zgodę. Natomiast przeważnie na takim zdjęciu trudno osobę rozpoznać i
    o to chodzi. Natomiast wielu oszołomom zależy właśnie na ukazaniu
    wizerunku konkretnego policjanta.

    Przez wiele lat politycy mieli to w nosie. Przełożeni za politykami
    również. A policjantom - poza nielicznymi wyjątkami - po prostu nie
    chciało się z oszołomami szarpać. Kilka lat temu uznano, że jednak
    policjant, to też człowiek. Zaczęto obejmować sprawy ściganiem "z
    urzędu". I kilku pierwszych w momencie zmiany stanowiska po prostu
    "nadziało się". Teraz już raczej rzadko i tylko idioci nie znają tego
    przepisu. Tu się okazało, ze jeszcze wśród nieuświadomionych jest jakiś
    prawnik Fundacji - nie najlepiej to o nim świadczy, ale nie mnie oceniać.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2021-10-15 19:48:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > o zgodę. Natomiast przeważnie na takim zdjęciu trudno osobę rozpoznać i
    > o to chodzi. Natomiast wielu oszołomom zależy właśnie na ukazaniu

    Przestańcie się zachowywać tak, żeby wam było potem wstyd to problemu
    nie będzie. Zwykle są dwa przypadki - ktoś filmuje zdarzenie i ma
    poszczególnych policjantów w dupie albo odpierdalacie coś, czego się
    potem wstydzicie jak ktoś na jutubie powiesi.

    --
    Shrek

  • 24. Data: 2021-10-15 20:56:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 19:30:21 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Na pewno nie jest osobą powszechnie znaną. I w tym rzecz. Zdarza się, że

    No nie wiem, nie wiem, w koncu codziennie na ulicy ..

    Wezmy np tak
    http://www.opoczno.policja.gov.pl/eop/twoj-dzielnico
    wy/poznaj-swojego-dzielnic/10335,Poznaj-swojego-dzie
    lnicowego.html

    na moj gust to tworzy osobe powszechnie znaną.
    Ale to tylko dzielnicowi, rzecznicy, czasem komendanci.

    > mój wizerunek tu i ówdzie bywa publikowany, ale nie przypominam sobie,
    > by ktoś się poważył zrobić to bez zapytania o zgodę.

    A przy jakiej okazji ten wizerunek?

    Bo wezmy np
    https://www.starosadeckie.info/na-sygnale/policjanci
    -z-prelekcja-w-pwsz/

    takie tam sprawozdanie z wykonywania obowiazkow sluzbowych?

    Poza tym, jak sam pisales - jestes w pewnym stopniu znany w regionie
    :-)

> [...]
    > o zgodę. Natomiast przeważnie na takim zdjęciu trudno osobę rozpoznać i
    > o to chodzi. Natomiast wielu oszołomom zależy właśnie na ukazaniu

    Ale na tle demonstracji np :-)

> [...]
    > również. A policjantom - poza nielicznymi wyjątkami - po prostu nie
    > chciało się z oszołomami szarpać. Kilka lat temu uznano, że jednak

    No popatrz ... a polityk nie czlowiek. Aktor nie czlowiek.

> [...]
    > przepisu. Tu się okazało, ze jeszcze wśród nieuświadomionych jest jakiś
    > prawnik Fundacji - nie najlepiej to o nim świadczy, ale nie mnie oceniać.

    IMO - jak sie zgodnie z prawem zachowuje, to sie nie ma o wstydzic.
    A jak sie wstydzi to widac cos zle robi :-P

    J.

  • 25. Data: 2021-10-15 20:58:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > urzędu". I kilku pierwszych w momencie zmiany stanowiska po prostu
    > "nadziało się". Teraz już raczej rzadko i tylko idioci nie znają tego

    P.S. Z urzedu? A to z jakiego przepisu?

    J.

  • 26. Data: 2021-10-15 21:29:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Tu jeden kolega pisze moją biografię, to Ci podrzuci :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 27. Data: 2021-10-15 23:57:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Taa ... czy policjant patrolujacy na codzien ulice jest "powszechnie
    > znany"? Czy moze patrol to nie jest funkcja publiczna?

    Ktoś w tym wątku wrzucił wcześniej linka do rozprawy SM ws kierowca. Sąd
    pierwszej instancji zgodził się z SM, ale apelacyjny już nie.
    Argumentacja była zdaje się wręcz taka, że wymóg powszechnej "znaności"
    może dotyczyć samej funkcji a nie konkretnej osoby, a poza tym to małe
    miasteczko i znają się wszyscy. Pełnomocnik obrony argumentował zaś z
    grubsza tak, że tak nie można bo wtedy dziennikarze nie mogliby niczego
    relacjonować i byłaby druga Białoruś. Nie wiadomo co było dalej bo
    filmik jest z 2017 czy coś.

    Jak dla mnie argumenty mooooocno naciągane, więc przydałaby się zmiana
    przepisów, czego w omawianym zakresie raczej za szybko nie ma się co
    spodziewać.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2021-10-23 02:02:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-13, Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Elo
    >
    > Jak podaje serwis, wg policji istnieje ochrona wizerunku
    > funkcjonariuszy, czyli bez ich zgody nie można go publikować.
    > https://wydarzenia.interia.pl/wiadomosci-lokalne/new
    s-minsk-mazowiecki-zniewazeni-na-sluzbie-policjanci-
    dostali-oc,nId,5579288

    > Na grupie wiele razy pisano o tym, że funkcjonariusz nie ma takiej
    > ochrony. To jak to w końcu jest?

    Poniekąd w temacie choć nie bezpośrednio:
    https://www.rp.pl/mundurowi/art19039241-zdrowie-psyc
    hiczne-policjanta-to-nie-tylko-jego-sprawa

    "WSA uznał tę argumentację, wskazując, że ustawa o dostępie do
    informacji publicznej nie ogranicza dostępu do danych o osobach
    pełniących funkcje publiczne mających związek z pełnieniem tych
    funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji. Życiorys,
    dyplom szkoły średniej, wyższej i policyjnej, kariera zawodowa i
    aktualne badania psychiatryczne to informacja publiczna podlegająca
    udostępnieniu.

    - Nie oznacza to jednak, że dokumenty te są bezwarunkowo udostępniane,
    bo mogą zawierać dane dotyczące prywatności policjanta. W takim
    przypadku nie tracą charakteru informacji publicznej, ale podlegają
    ograniczeniom wynikającym z art. 5 ustawy i organ odmawia udostępnienia
    takiej informacji, ale w trybie decyzji - uzasadniała sędzia Maria
    Mikolik."

    --
    Marcin