  • 1. Data: 2022-08-16 22:39:53
    Temat: Czynności spadkowe u notariusza
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    Dzień dobry,

    Po śmierci ojca (matka zmarła wcześniej) pozostała działka z domem.
    Spadek dziedziczą brat i siostra.

    Jest pełna zgoda na taki podział:
    - dom i połowa działki w/g powierzchni siostra
    - pozostała połowa działki brat

    Dla oszacowania załóżmy, że dom jest wart 300tys, działka w całość
    200tys. W sprawie spadku nie były podejmowane dotąd żadne czynności prawne.

    Z tego co przeczytałam, nie wiem czy dobrze rozumiem, najpierw u
    notariusza jest czynność nazywana potwierdzeniem spadku a potem podział
    spadku.

    Pytania jakie miałabym byłyby następujące:
    a) czy można u notariusza podczas jednej wizyty dokonać takiego podziału?
    b) z czego będzie wynikać opłata notarialna?
    (chodzi o te "grube" pieniądze, nie wiem i nie rozumiem, czy taka
    operacja podlega pod taksę notarialną, czy też nie)

    Dziękuję za podpowiedzi,
    Monia

  • 2. Data: 2022-08-16 23:32:53
    Temat: Re: Czynności spadkowe u notariusza
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, a czy po śmierci matki ojciec został jedynym właścicielem tej działki?
    Był dział spadku po matce?
    Czy może dom+działka zawsze były tylko ojca?

    I jest jeszcze jedna sprawa - nie da się zrobić takiego podziału w pełni formalnie
    bez "fizycznego" podziału działki na dwie.
    Tu oczywiście problemy z dostępem do drogi, służebnością, przyłączami mediów.
    A jak to jest pole, na którym stoi zagroda z domem, to wynikowe działki nie mogą być
    mniejsze niż 0,3ha (jeśli wyjściowa jest większa niż 0,3ha).
    Plus ogólnie jazdy z "dziedziczeniem gospodarstwa rolnego".
    No i czy działka to jedna działka gruntu (w sensie mapy ewidencyjnej)?

    Bo gdyby nie to dzielenie działki to u notariusza załatwia się to szybko.
    Od działu spadku nie ma taksy procentowej tylko ryczałt.
    W sumie wychodzi poniżej tysiąca (w Warszawie tysiąc, na prowincji może nawet tylko
    300).

    Chyba że najpierw weźmiecie geodetę, jeszcze jako współwłaściciele (tzn. ten brat i
    siostra), i podzielicie.
    A dopiero potem dział spadku taki jak chcecie.
    Dobrze byłoby oczywiście najpierw omówić to z notariuszem u którego będziecie robić
    dział spadku.

  • 3. Data: 2022-08-17 00:15:08
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    To może jednak tak:
    - najpierw protokół dziedziczenia i akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza,
    żeby brat i siostra mieli papier na to, że są właścicielami,
    - potem geodeta do podziału działki,
    - a potem dział spadku u notariusza.

    Pytanie, czy konieczne będą tymczasowe wpisy do KW, bo trochę szkoda 200zł.

    Minusik - sprawy z geodetą i w urzędach trzeba będzie załatwiać razem, z
    pełnomocnictwami może nie pójść.

    Ale będzie taniej niż robić "podział" na współwłasność a potem dzielić "fizycznie" -
    CMIIW wtedy będzie taksa notarialna od wartości, SD-Z2, może jeszcze wycena przez
    "rzeczoznawcę".

  • 4. Data: 2022-08-17 08:01:17
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ciekawe zagadnienie:
    Czy jeżeli podzieli się i wyodrębni z większej (współwłasność) dwie mniejsze
    (własność) działki, to nabycie następuje w tym dniu (w
    dacie podziału/wyodrębnienia)?
    I później groźba podatku przy zbyciu w ciągu 5 lat od roku nabycia?

    -----

  • 5. Data: 2022-08-17 08:17:54
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Hmm, a czy po śmierci matki ojciec został jedynym właścicielem tej działki?
    > Był dział spadku po matce?

    Wszystko było "na ojca".

    > Czy może dom+działka zawsze były tylko ojca?

    Tak, był jedynym właścicielem.

    > A jak to jest pole, na którym stoi zagroda z domem, to wynikowe działki nie mogą
    być mniejsze niż 0,3ha

    Działka w mieście.

    > No i czy działka to jedna działka gruntu (w sensie mapy ewidencyjnej)?

    Tak, jest na mapie, działka, o łącznej pow. ok. 2400m2

    > Bo gdyby nie to dzielenie działki to u notariusza załatwia się to szybko.
    > Od działu spadku nie ma taksy procentowej tylko ryczałt.

    Taksa chyba właśnie jest od działu spadku, a nie ma jej od poświadczenia
    dziedziczenia - chyba nadal czegoś nie rozumiem.

    Pozdrawiam,
    Monia

  • 6. Data: 2022-08-17 10:13:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 sierpnia 2022 o 08:17:57 UTC+2 Monika Pawłowska napisał(a):

    > Działka w mieście.

    To nie znaczy, że nie jest rolna.
    Choć pewnie nie jest.

    > Tak, jest na mapie, działka, o łącznej pow. ok. 2400m2

    A, to mniej niż 0,3ha, więc problem odpada.
    Ale trzeba jeszcze sprawdzić w planie zagospodarowania, jak w tej okolicy wolno
    dzielić działki.

    > Taksa chyba właśnie jest od działu spadku, a nie ma jej od poświadczenia
    > dziedziczenia - chyba nadal czegoś nie rozumiem.

    Racja, pomyliło mi się - ostatnio przerabiałem temat różnić w taksach między
    darowizną a spadkiem - tyle że spadek był bez działu.
    Od działu jest taka taksa jak od sprzedaży/darowizny, czyli od 500k będzie
    2770zł+VAT.
    W sądzie taniej, przy uzgodnionym planie podziału było tylko 300zł, może nie
    podrożało, ale też może dłużej trwać.

    I tak mają hyć 2 etapy, więc pierwszy (protokół dziedziczenia+akt poświadczenie
    dziedziczenia) może być u notariusza - drożej, ale pewnie szybciej (a przynajmniej
    przewidywalnie) - a drugi (dział) w sądzie.
    Oczywiście pierwszy też może być w sądzie.

  • 7. Data: 2022-08-17 10:14:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 sierpnia 2022 o 08:01:22 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    > dacie podziału/wyodrębnienia)?
    > I później groźba podatku przy zbyciu w ciągu 5 lat od roku nabycia?

    Ciekawe.
    Rozwiązanie pewnie dopiero w sądzie (SN/NSA ?).

  • 8. Data: 2022-08-17 10:27:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-08-16 o 22:39, Monika Pawłowska pisze:

    >  a) czy można u notariusza podczas jednej wizyty dokonać takiego podziału?

    Możemy sobie na ten temat dywagować, ale to i tak zależy od tego, co ci
    powie notariusz, więc do niego się udaj. Ostatnio jak kolega z siostrą
    robili spadek po matce, to rozbili to na dwie czynności w dwóch terminach.

    >  b) z czego będzie wynikać opłata notarialna?

    Z taksy notarialnej.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2022-08-17 21:44:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przy podziale lokalu pomiędzy współwłaścicieli słyszałem że "powstają dwa nowe
    lokale".

    -----

  • 10. Data: 2022-08-17 21:51:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 sierpnia 2022 o 21:44:11 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Przy podziale lokalu pomiędzy współwłaścicieli słyszałem że "powstają dwa nowe
    lokale".

    Hmm, o ile fizycznie się da, no to w sumie nie da się ukryć, że powstają dwa nowe
    lokale.
    Ciekawe właściwie, czy jeden z nich może zachować numer tego lokalu, który został
    podzielony?
    Ale tutaj to bardzo akademickie, szanse na podział lokalu są znikome,
    chyba że to jakaś 100-letnia kamienica.
    Działkę podzielić łatwiej - ale tu w sumie też powstają dwie nowe działki, z nowymi
    numerami (chyba
    nawet nie wolno zachować numeru podzielonej).

    Ale powstanie nie koniecznie musi się wiązać z "nabyciem".
    Oczywiście fikcja prawna, ale czemu nie?