  • 11. Data: 2022-08-18 22:13:32
    Temat: Re: Czynności spadkowe u notariusza
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    W dniu 16.08.2022 o 22:39, Monika Pawłowska pisze:
    >  - pozostała połowa działki brat

    Dziękuję wszystkim za dotychczasowe podpowiedzi, ale miałabym jeszcze
    jedno pytanie - czy można byłoby zrobić tak:

    Gdyby brat zrzekł się domu na rzecz siostry i pozostawił sobie 50%
    powierzchni/udziału w działce, czy byłaby wtedy konieczność dzielenia
    działki przez geodetę i przechodzenia tych wszystkich procedur
    formalnych typu mapki, wypisy, plany zagospodarowania itp.?

    Pozdrawiam,
    Monia

  • 12. Data: 2022-08-18 22:26:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 22:13:39 UTC+2 Monika Pawłowska napisał(a):
> [...]
    > działki przez geodetę i przechodzenia tych wszystkich procedur
    > formalnych typu mapki, wypisy, plany zagospodarowania itp.?

    Nie da się.
    Budynek należy do tego, do kogo należy działka (no, jedynie przy użytkowaniu
    wieczystym budynek może być odrębną nieruchomością oraz ew. mogą być w budynku
    wyodrębnione lokale - odrębne nieruchomości - ale część wspólna budynku należy do
    właściciela działki).

    Oczywiście konieczności dzielenia nie ma, jeśli się zgadzają to siostra może zachować
    stary dom a brat zbudować nowy (jeśli plan zagospodarowania pozwala).
    Nawet pewnie osobny adres da się załatwić, z dopiskiem A, dla drugiego budynku (żona
    tak miała na rodzinnej wsi).
    Tylko problem jak się zgadzać przestaną albo jedno będzie chciało sprzedać - no w
    sumie swój udział sprzedać można bez zgody innych współwłaścicieli, ale nadal będzie
    to współwłasność, więc pewnie kłopot choćby z kredytem - a i tak skończy się na
    zniesieniu współwłasności i dzieleniu działki, pół biedy jak polubownym, bo w sądowym
    to kto wie, co sędzie nakaże - może i licytację.

  • 13. Data: 2022-08-18 23:12:01
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Nie da się.
    (...)

    > Oczywiście konieczności dzielenia nie ma, jeśli się zgadzają to siostra może
    zachować stary dom a brat zbudować nowy (jeśli plan zagospodarowania pozwala).
    Zbudowanie nowego domu - to nie jest istota pytania.

    > Nawet pewnie osobny adres da się załatwić,
    Nie jest ważne, czy to będzie B,C,D, nie o to tu chodzi.

    > Tylko problem jak się zgadzać przestaną albo jedno będzie chciało sprzedać
    (...)
    Nie rozpatrujemy takiego przypadku, pytałam, czy można tak zrobić.

    , ale nadal będzie to współwłasność, więc pewnie kłopot choćby z kredytem
    Z jakim kredytem - ale chyba trochę bredzisz. Czy umiesz czytać ze
    zrozumieniem? Jakie było moje pytanie? A co będzie, jak jedno zechce
    polecieć na Księżyc?

    Pozdrawiam,
    Monia

  • 14. Data: 2022-08-19 00:55:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.08.2022 o 22:13, Monika Pawłowska pisze:

> [...]
    > działki przez geodetę i przechodzenia tych wszystkich procedur
    > formalnych typu mapki, wypisy, plany zagospodarowania itp.?

    Pomijając przypadki wzmiankowane przez Dawida, to dom z działką stanowi
    jedność. Nie da się go osobno wydzielić inaczej, niż poprzez fizyczny
    podział nieruchomości w taki sposób, że na jednej działce będzie dom, a
    na drugiej nie i ta będzie brata.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2022-08-19 10:25:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 23:12:03 UTC+2 Monika Pawłowska napisał(a):

    > Z jakim kredytem - ale chyba trochę bredzisz. Czy umiesz czytać ze
    > zrozumieniem? Jakie było moje pytanie? A co będzie, jak jedno zechce
    > polecieć na Księżyc?

    Wtedy trzeba się puknąć w główkę.
    I samemu przeczytać ze zrozumieniem.
    Poleci to poleci, właścicielem jest nadal.
    Gorzej, jak tam umrze, wtedy będziecie mieli.

    Nie wiem, co chcecie zrobić, szklana kula w remoncie.

    Póki co działu spadku robić w ogóle nie musicie - czyli nie musicie wydawać na niego
    tej "dużej taksy" - bo to nic nie zmieni (o ile oczywiście w masie spadkowej jest
    tylko ta nieruchomość - i nie ma innych nieruchomości lub cennych ruchomości typu
    samochód czy dzieła sztuki czy aktywa finansowe - oraz nie ma tam długów!) - obecnie
    JUŻ (od chwili śmierci spadkodawcy) jesteście współwłaścicielami po połowie i do
    zmian w księdze wieczystej wystarczy akt poświadczenia dziedziczenia.

    Ale w tej sytuacji dom też jest wspólny i inaczej formalnie być nie może.
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawrzeć umowę na wyłączność korzystania z domu
    przez jednego współwłaściciela, nawet z wpisem do KW.
    Bo świętsi od papieża nie jesteście, skoro w ogóle o to pytasz ;P
    Po co współwłasność działki, a wyłączna domu?
    Ew. drugi dom też byłby wspólny.

    Dział spadku ma sens wtedy, gdy jedna osoba przejmowałaby całą nieruchomość - z ew.
    spłatą dla drugiej.
    Albo gdy nieruchomość byłaby dzielona - ze współwłasności dwóch działek na osobną
    własność pojedynczych działek - również z ew. dopłatą. Tylko najpierw trzeba
    podzielić działkę.

    Aha, nie można "zrzec się" nieruchomości, nawet "na rzecz" wskazanej osoby. To jest
    darowizna - ze wszystkimi pułapkami.

  • 16. Data: 2022-08-19 13:08:04
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Wtedy trzeba się puknąć w główkę.
    > I samemu przeczytać ze zrozumieniem.
    (...)

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Monia

  • 17. Data: 2022-08-19 13:17:57
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Gorzej, jak tam umrze, wtedy będziecie mieli.

    Jedno w tym co napisałeś, to zastanawia mnie szczególnie - to zdanie
    powyżej.

    Rozumiem, że wtedy tą część - te 50% całości, które należało do osoby
    zmarłej, dziedziczą ustawowi spadkobiercy (gdy nie ma testamentu) np.
    jej dzieci + mąż/żona.

    Czy dobrze myślę?

    Pozdrawiam,
    Monia

  • 18. Data: 2022-08-19 13:46:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 19 sierpnia 2022 o 13:17:59 UTC+2 Monika Pawłowska napisał(a):
> [...]
    >
    > Rozumiem, że wtedy tą część - te 50% całości, które należało do osoby
    > zmarłej, dziedziczą ustawowi spadkobiercy (gdy nie ma testamentu) np.

    Dokładnie.
    A nawet jak jest testament, to jeszcze pozostaje kwestia zachowku (a to jest 1/2
    spadku,
    a nawet 2/3, jeśli spadkobiercy ustawowi są niepełnoletni).
    I współwłaścicieli robi się coraz więcej, a jak są niepełnoletni to dochodzi sąd
    rodzinny,
    a jak w spadku oprócz aktywów są i długi, to do odrzucenia też potrzebna jest zgoda
    sądu rodzinnego itp. i itd.

    Dlatego nie warto z tymi sprawami czekać.
    Zastanówcie się więc, co chcecie osiągnąć - i nie miejcie pretensji, że prawo jest
    takie, jakie jest,
    a nie takie, jak wam się wydaje.

    No i naczelna zasada - prawo jest głównie po to, żeby rozwiązywać problemy, gdy
    ludzie się nie zgadzają.
    Gdy się zgadzają, zwykle nie przeszkadza zrobić tak, jak chcą - chyba że coś jest
    wyraźnie zakazane.
    Ale to zwykle tylko wtedy, gdy coś wyraźnie wskazuje, że w danej sytuacji "zgoda"
    jest tylko
    pozorna, a któraś ze stron jest albo w błędzie albo pod wpływem groźby.

    Współwłasność czasem działa, czasem jest jedynym wyjściem (np. wspólnota
    mieszkaniowa) - ale zwykle
    jest do kitu, co widać choćby po możliwości żądania sądownego zniesienie
    współwłasności przez jednego współwłaściciela,
    przy czym pozostali nie mają prawa sprzeciwu, chyba że udowodnią, że na zniesieniu
    zostaną pokrzywdzeni.

  • 19. Data: 2022-08-19 20:06:16
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Dokładnie.

    Dawid - dziękuję Ci jeszcze raz za cierpliwość i dokładne wyjaśnienie i
    tzw. "sorki" za mój wcześniejszy komentarz. Spodziewałam się odpowiedzi
    tak/nie, a tu kwestie prawne wydaje się, że przerastają tzw. "normalnego
    obywatela", za którego się uważam. W tym gąszczu praw czuję się jak
    dziecko we mgle, ale okazuje się, że trzeba na to patrzeć szerzej. Ale
    to tylko pokazuje, że polskie prawo jest złe, zbyt skomplikowane, kiedy
    do wyjaśnienia potrzeba np. decyzji SN.
    Jak się wydaje w takich przypadkach, gdy w sytuacji błędnego orzekania
    przez sądy niższej instancji, a wyrok SN był inny, to powinno być
    automatyczne i bezwzględne pociąganie do odpowiedzialności tych, którzy
    wydali taki wyrok, niezgodny z prawem. Bezwzględnie.

    Wszystkiego najlepszego,
    Monia

  • 20. Data: 2022-08-20 09:58:22
    Od: Monika Pawłowska <m...@n...pl>

    > Od działu spadku nie ma taksy procentowej tylko ryczałt.

    Obowiązuje taksa notarialna, określająca maksymalne stawki, gdy dział
    spadku odbywa się u notariusza,

    Zob.:
    https://www.infor.pl/prawo/spadki/spadek-u-notariusz
    a/754295,Umowny-dzial-spadku-przed-notariuszem-jakie
    -dokumenty-i-jakie-koszty.html

    Pozdrawiam,
    Monia