  • 1. Data: 2021-09-16 13:35:05
    Temat: Czy to była groźba KARALNA ze strony posła opozycji? [Braun]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Czy precedens posła Leppera może sugerować konsekwencje *karne*?

    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/other/braun-do-
    ministra-zdrowia-b-c4-99dziesz-pan-wisia-c5-82-wideo
    /ar-AAOvjtI

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-09-16 14:28:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.09.2021 o 13:35, A. Filip pisze:
    > Czy precedens posła Leppera może sugerować konsekwencje *karne*?

    W związku z groźbami karalnymi to raczej nie. Musiałbyś przyjąć że braun
    naprawdę go chce powiesić a niedzielski się tego realnie obawia. Jeśli
    już to raczej jakiś rodzaj mowy nienawiści - ale nie wiem jakie to
    paragrafy.

    Znaczy zero może robić co chce i nie ma to żadnego związku z winą lub
    jej brakiem, natomiast póki co jest jeszcze sąd, który musi skazać. A
    żaden choć w przybliżeniu nomenomen niezawisły tego nie zrobi.

    --
    Shrek

  • 3. Data: 2021-09-17 00:20:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-16, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > naprawdę go chce powiesić a niedzielski się tego realnie obawia. Jeśli
    > już to raczej jakiś rodzaj mowy nienawiści - ale nie wiem jakie to

    WKF, nie musi być rzeczywistej groźby (że braun naprawdę go chce powiesić),
    wystarczy realna obawa.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-09-17 05:51:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > WKF, nie musi być rzeczywistej groźby (że braun naprawdę go chce powiesić),
    > wystarczy realna obawa.

    Skoro wiadomo, że braun nie zamierza go tak naprawdę powiesić, to nie
    moze być mowy o _realnej_ obawie, że spełni groźbę.

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2021-09-17 06:49:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-17, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Skoro wiadomo, że braun nie zamierza go tak naprawdę powiesić, to nie
    > moze być mowy o _realnej_ obawie, że spełni groźbę.

    Chodzi o to, że pierwszy warunek, który podałeś nie jest konieczny.
    Możesz nie mieć technicznych możliwości spełnienia groźby, ale jeśli
    osoba, której grozisz jest przekonana, że groźba jest realna to i tak
    jest to groźba karalna.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-09-17 07:38:11
    Temat: Re: Czy to była wypowiedź/groźba KARALNA ze strony posła opozycji? [Braun]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

> [...]
    > Możesz nie mieć technicznych możliwości spełnienia groźby, ale jeśli
    > osoba, której grozisz jest przekonana, że groźba jest realna to i tak

    A inaczej: Czy to była wypowiedź karalna skoro kwestia czy to była
    groźba karalna nie jest *bardzo* oczywista?

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2021-09-17 07:53:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > Możesz nie mieć technicznych możliwości spełnienia groźby, ale jeśli
    > osoba, której grozisz jest przekonana, że groźba jest realna to i tak

    Nie "jest przekonana" a "ma uzasadnione obwawy przed spełnieniem
    groźby". Skoro wiadomo, że braun realnie nie zamierza spełnić tej groźby
    to wiadomo że weekendowy nie ma się czego obawiać.

    Znacznie poważniejsze i możliwe do spełnienia groźby zostawały uwalone
    na etapie umorzenia postępowania "bo on tylko tak gada". A jak poszły
    dalej to były uwalane w sądzie jeśli tylko były poważne przesłanki, że
    "sprawca" groźby nie zamierzał spełnić. Wynika to z faktu że nie
    wystarczy "przekonanie pokrzywdzonego" że "sprawca może". Linia
    orzecznictwa jest taka, że muszą być obiektywne przesłanki że groźba
    może być spełniona. Na przykład w moim przypadku jak miejscowy wariat
    groził mi przy policjantach że "wie kim jestem i gdzie mieszkam"
    umorzono to, bo zgodnie z zeznaniami świra "nie miał on zamiaru mi
    grozić, działał w stanie wzburzenia i wyraził żal". Co ciekawe nie
    chciało im się nawet powołać na oczywistą niepoczytalność sprawcy, bo to
    kłopot.

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2021-09-17 07:55:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.09.2021 o 07:38, A. Filip pisze:

    > A inaczej: Czy to była wypowiedź karalna skoro kwestia czy to była
    > groźba karalna nie jest *bardzo* oczywista?

    Wypowiedź jest oczywista, natomiast nie jest groźbą karalną, bo w
    oczywisty sposób nie ma realnej możliwości jej spełnienia (albo inaczej
    - jest pomijalnie mała, bo nie da to się hełmu na lewą stronę założyć).

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2021-09-17 08:10:27
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Shrek <...@w...pl> pisze:

> [...]
    > oczywisty sposób nie ma realnej możliwości jej spełnienia (albo
    > inaczej - jest pomijalnie mała, bo nie da to się hełmu na lewą stronę

    Przetłumaczę z twojego na moje tak żebyśmy mogli się z grubsza zgodzić:
    Skazanie *za groźbę karalną* byłoby "trudne+" a oskarżenie miałoby
    (bardzo) małe szanse na prawomocne skazanie szczególnie z wyrokiem w
    "nie śmiesznej" wysokości. Jakoś praktyka wyroków sądów (RP3) że o
    zuobroturze nie wspomnę utrudnia mi bardzo wypowiadanie się z aż twoją
    stanowczością.

    A jak chcesz pełnego *politycznego* cynizmu: jest możliwe że PiS wyjdzie
    że uniewinnienie Brauna przez sąd/sędziów jest dla PiS korzystne.
    Niespecjalnie obstawiam taki scenariusz ale go nie wykluczam.

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2021-09-17 08:17:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.09.2021 o 08:10, A. Filip pisze:

> [...]
    > Skazanie *za groźbę karalną* byłoby "trudne+" a oskarżenie miałoby
    > (bardzo) małe szanse na prawomocne skazanie szczególnie z wyrokiem w

    W zasadzie masz rację. W sądach zdarzają się kuriozalne wyroki więc i w
    takiej sprawie mógłby taki paść, choć nie powinien.

    > A jak chcesz pełnego *politycznego* cynizmu: jest możliwe że PiS wyjdzie
    > że uniewinnienie Brauna przez sąd/sędziów jest dla PiS korzystne.
    > Niespecjalnie obstawiam taki scenariusz ale go nie wykluczam.

    Ja dla odmiany się go jak najbardziej spodziwam. P.o.marszałkini już
    napisała doniesienie do zerokratury, zero oczywiście pchnie sprawę
    dalej. W sądzie upadnie. Będzie potem podkładka dla dopuszczalności
    różnych zdradzieckich mord i żartach o tępieniu gejów. Nawet bez sądu
    chyba nikt nie ma wątpliwości, że ten kretyn odwalił srogą przysługę pisowi.

    --
    Shrek