  • 1. Data: 2023-03-14 09:40:04
    Temat: Czy się zatrzymać?
    Od: Kazik Kaz <k...@n...email>

    Dzień dobry,

    Sytuacja tak ja tutaj, tylko pali się czerwone:

    https://www.google.com/maps/@54.4158091,18.5867883,3
    a,75y,75.63h,77.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZaEouB_wH-yy
    sgggPTmVnQ!2e0!7i16384!8i8192

    Miałbym pytanie - czy przed linią warunkowego zatrzymania z prostokątów
    - znak P-14, znajdującą się przed torami tramwajowymi należy się
    zatrzymać i czekać na zmianę światła na zielone gdy:

    a) za torami tramwajowymi na sygnalizatorze jest czerwone światło
    b) z drugiej strony torów jest miejsce na zatrzymanie
    c) żaden tramwaj nie jedzie

    Pozdrawiam,
    Kazik

  • 2. Data: 2023-03-14 10:50:44
    Temat: Re: Czy się zatrzymać?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.03.2023 o 09:40, Kazik Kaz pisze:
> [...]
    > a) za torami tramwajowymi na sygnalizatorze jest czerwone światło
    > b) z drugiej strony torów jest miejsce na zatrzymanie

    Uważam, że ta linia dotyczy przejazdu tramwajowego. A zatem wyznacza
    miejsce zatrzymania się celem przepuszczenia tramwaju. Jeśli żaden
    tramwaj nie jedzie i z drugiej strony torów jest miejsce na zatrzymanie
    się tak, by pojazd nie stał na torach, to nie widzę przeciwwskazań, by
    przez linię przejechać.
    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-03-14 11:05:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Mar 2023 10:50:44 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > tramwaj nie jedzie i z drugiej strony torów jest miejsce na zatrzymanie
    > się tak, by pojazd nie stał na torach, to nie widzę przeciwwskazań, by

    Tramwaj ma tam swój sygnalizator.

    J.

  • 4. Data: 2023-03-14 13:59:06
    Od: Kazik Kaz <k...@n...email>

    W dniu 14.03.2023 o 11:05, J.F pisze:

    > Tramwaj ma tam swój sygnalizator.

    Nie możesz zakładać, że tramwaj ma swój sygnalizator i że ten
    sygnalizator działa. Jest to błędne założenie, możesz widzieć
    sygnalizator, ale nie widzisz światła.

    Ale problem nie dotyczy tego, tylko tak jak opisałem:
    - czy zatrzymać się przed torami tzn. przed P-14 gdy jest czerwone a za
    torami jest miejsce?
    - czy jechać dalej?

    ...i dlaczego :)

    Pozdrawiam,
    Kazik

  • 5. Data: 2023-03-14 14:18:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Mar 2023 13:59:06 +0100, Kazik Kaz wrote:

    > Nie możesz zakładać, że tramwaj ma swój sygnalizator i że ten
    > sygnalizator działa. Jest to błędne założenie, możesz widzieć
    > sygnalizator, ale nie widzisz światła.

    Założenie jest błędne, ale jak sygnalizator działa, to on reguluje
    ruch tramwajów.
    Jak reguluje ... dobre pytanie :-)

    > Ale problem nie dotyczy tego, tylko tak jak opisałem:
    > - czy zatrzymać się przed torami tzn. przed P-14 gdy jest czerwone a za
> [...]

    Jak pisalem - z uwagi na odległośc, to ja bym uznał, ze on jest
    "przed torowiskiem". Czyli nie zabrania przejazdu - o ile tramwaje sa
    daleko ...

    J.

  • 6. Data: 2023-03-14 16:08:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tramwaj ma tam swój sygnalizator.

    MA, ale co to zmienia? Sygnalizacja może okresowo nie działać i wówczas
    masz obowiązek stosować się do przepisów.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-03-14 16:28:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.03.2023 o 14:18, J.F pisze:
    > Założenie jest błędne, ale jak sygnalizator działa, to on reguluje
    > ruch tramwajów.
    Jeśli sygnalizator działa, to kierujący ma prawo sądzić, ze jest on
    zsynchronizowany z pozostałą sygnalizacją na skrzyżowaniu. Brak
    sygnalizatora przed torem jest dla mnie niepokojący, tym nie mniej
    zakładam, że jeśli na osi prostopadłej do toru jest światło zielone, to
    tramwaj ma poziomą kreskę (odpowiednik czerwonego), a jak zielone jest
    równolegle do toru, to tramwaj ma pierwszeństwo na zasadzie art. 25.2
    PoRD. Piszę o sytuacji, gdy świecą się światła, bo wówczas nie mamy
    skrzyżowania o ruchu okrężnym. Jeśli światła się nie świecą, to tramwaj
    wjeżdżający w rondo ma ustąpić tym już tam jadącym.
    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2023-03-15 18:07:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Mar 2023 16:28:51 +0100, Robert Tomasik wrote:
    > Jeśli sygnalizator działa, to kierujący ma prawo sądzić, ze jest on
    > zsynchronizowany z pozostałą sygnalizacją na skrzyżowaniu. Brak

    Tak by wypadało, ale obszar tego skrzyzowania duzy, to moze
    przejechanie w korku troche trwac.

    > sygnalizatora przed torem jest dla mnie niepokojący, tym nie mniej

    racja.

> [...]
    > tramwaj ma poziomą kreskę (odpowiednik czerwonego), a jak zielone jest
    > równolegle do toru, to tramwaj ma pierwszeństwo na zasadzie art. 25.2

    Chyba, ze S-3 by zamontowali.

    > Piszę o sytuacji, gdy świecą się światła, bo wówczas nie mamy
    > skrzyżowania o ruchu okrężnym.

    To w ogole nie jest s.o.r.o, bo brak znaku.
    Pozostaje niewyrazny znak na wysepce.

    Jakis "zamiejscowy" kierowca po nocy moze miec problemy.

    A światła ... ja wjezdzałem, to było zielone, a chwile później zgasło
    wszystko ... albo zaczęło migac na zółto ...

    > Jeśli światła się nie świecą, to tramwaj
    > wjeżdżający w rondo ma ustąpić tym już tam jadącym.

    Eee - tramwaj ma pierwszenstwo ogólne. Także na s.o.r.o
    A to nawet nie jest s.o.r.o.

    Oczywiscie wjechac w stojące pojazdy mu nie wolno, ale w zblizające
    sie ... to one mają ustąpic.

    A tu w dodatku tramwaj jedzie drogą z pierwszenstwem.

    J.

  • 9. Data: 2023-03-15 21:10:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.03.2023 o 18:07, J.F pisze:

    > Eee - tramwaj ma pierwszenstwo ogólne. Także na s.o.r.o
    > A to nawet nie jest s.o.r.o.

    Otoż... nie. Rawniej na rondzie babka (jak było zajebiście wielkim
    rondem bez turbin świateł i z trzema pasami) było na zasadach "zwykłego
    ronda" a więc z ze nakiem ustap a wjeździe i twamwaj zjeżdzający miał
    pierwszeństwo a wjeżdzający nie. Co zresztą powodowało tyle, że
    zjeżdzający blokował nadjeżdzające po obwiedni samochody i wjeżdzający
    tramwaj nie miał komu ustępować:P

    > Oczywiscie wjechac w stojące pojazdy mu nie wolno, ale w zblizające
    > sie ... to one mają ustąpic.
    >
    > A tu w dodatku tramwaj jedzie drogą z pierwszenstwem.

    Dokładnie - ty jest inny przypadek i w obie strony tramwaj ma
    pierwszeństwo (bez świateł) i wynika to ze znaków.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-03-15 21:59:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.03.2023 o 21:10, Shrek pisze:

> [...]
    > pierwszeństwo a wjeżdzający nie. Co zresztą powodowało tyle, że
    > zjeżdzający blokował nadjeżdzające po obwiedni samochody i wjeżdzający

    I zawsze się ta spotykały te jadące z naprzeciwka?

    > Dokładnie - ty jest inny przypadek i w obie strony tramwaj ma
    > pierwszeństwo (bez świateł) i wynika to ze znaków.

    Pytający a wątpliwość, czy powinien się tu zatrzymać, jak nic nie
    jedzie, tylko na ty odległy sygnalizatorze świeci czerwone światło.

    --
    Robert Tomasik