-
Rękojmia a gwarancja
... utożsamiana przez konsumentów z odpowiedzialnością gwarancyjną. Należy zatem zwrócić uwagę na różnice zachodzące pomiędzy wspomnianymi instytucjami prawa cywilnego. Rękojmia a gwarancja Rękojmia stanowi generalną zasadę ponoszenia konsekwencji przez sprzedawcę za wadliwość sprzedanego towaru. Obejmuje ona odpowiedzialność sprzedawcy zarówno za wady ...
-
Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica?
... uprawnienie, reklamujący może wybrać podstawę swoich roszczeń. Do wyboru są: rękojmia oraz gwarancja. Na czym polega różnica między tymi rozwiązaniami i które z nich jest korzystniejsze? Odpowiedzi na te pytania udziela Europejskie Centrum Konsumenckie. Gwarancja a rękojmia. Gdzie tkwi różnica? Podstawową różnicą pomiędzy rękojmią a gwarancją jest ...
-
Rękojmia a gwarancja. 5 różnic
... oraz z tytułu gwarancji. Czym różnią się te dwie instytucje prawne? Po pierwsze, rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej wynika z przepisów prawa. Z art. ... przypadku gwarancji – nie ma takich restrykcji. Może się więc okazać, że gwarancja udzielona konsumentowi zawiera postanowienia, które praktycznie w każdej sytuacji uwalniają gwaranta od ...
-
Prawa konsumenta: rękojmia i gwarancja w Polsce i Europie
Spięcia na linii konsument – sprzedawca nie należą do rzadkości. Nawet jeżeli klient jest świadomy przysługujących mu praw, może spotkać się z nieuzasadnioną odmową przyjęcia roszczenia reklamacyjnego. Czy Polacy różnią się pod względem ochrony konsumenckiej od innych krajów Europy? ECK Polska przygotowała zestawienie praw w obszarze rękojmi i ...
-
Umowa sprzedaży: rękojmia, gwarancja, niezgodność towaru z umową
... z rękojmi rzeczy można korzystać niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Uprawnienia wynikające z gwarancji Uprawnienia z tytułu gwarancji przysługują nabywcy wyłącznie wtedy, gdy gwarancja ta została udzielona mu przez gwaranta. Za gwaranta uznaje się wystawcę dokumentu gwarancyjnego. Może to być więc sprzedawca, producent lub ...
-
Kim jest konsument i jakie ma prawa?
... niezgodności towaru z umową gwarancja, opisane w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Kupującemu przedsiębiorcy (przykład II) przysługuje: rękojmia gwarancja na zasadach opisanych w kodeksie cywilnym. Konsumentowi kupującemu od Konsumenta (przykład III) również przysługuje: rękojmia gwarancja na zasadach opisanych w kodeksie ...
-
Prawa konsumenta. Nowe zasady rękojmi i gwarancji
... regulacje były wspólne. Projektowana ustawa ma to zmienić. Do ustawy o prawach konsumenta ma zostać dodany odrębny rozdział 5a zatytułowany „Rękojmia i gwarancja konsumencka”, zaś regulacje dotyczące rękojmi i gwarancji zawarte w kodeksie cywilnym mają zostać ograniczone do odpowiedzialności za wady towarów sprzedawanych przedsiębiorcom. Przesądza ...
-
E-handel: prawa konsumentów lepiej chronione
... czasie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania, przyjmuje się, że reklamację uznał. – Po 13 czerwca ujednolici się nazewnictwo, będzie tylko rękojmia i gwarancja. Zniknie pojęcie „niezgodności towaru z umową”. Powinno to zdecydowanie ułatwić powoływanie się na odpowiednie uprawnienia zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wydłuży ...
-
Nietrafione prezenty? Zobacz, co zrobić
... . To, czy możemy wymienić dany produkt czy nie, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Czytaj także: - Święte prawa konsumenta: reklamacja - Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica? „Prezent od siebie dla siebie” – zakup na raty Przedświąteczny czas skłania nas często do zakupu prezentu również ...
-
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
... zataja którekolwiek z tych danych, lepiej nie ryzykować zakupu towaru w jego sklepie. Czytaj także: - Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe? - Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica? Zwrot towaru Prawa konsumenta przysługujące w przypadku transakcji zawieranych na odległość umożliwiają nam zwrot towaru bez podania przyczyny ...
-
Ruszają festiwale muzyczne. Poznaj prawa konsumenta
... na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży, wówczas nie ma możliwości odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet. Czytaj także: - Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica? - Święte prawa konsumenta: reklamacja Jak i kiedy reklamować? Przed wysłaniem reklamacji warto ustalić kto odpowiada za nasze niedogodności ...
-
Dzień Konsumenta 2023. Czy zwrot towaru zawsze jest możliwy?
... online? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jak zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym? Jak zwrócić towar kupiony w internecie? Czym jest rękojmia, a czym gwarancja? Jakich produktów nie można zwracać? Zwroty w sklepach stacjonarnych Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, rozumiany jako rezygnacja z zakupu, jest dobrą wolą ...
-
Święte prawa konsumenta: reklamacja
... reklamacji złożonej na podstawie gwarancji, to właśnie do tych podmiotów powinien zwrócić się klient. Reklamacja złożona na podstawie rękojmi a gwarancja – podstawowe różnice Ustawowa rękojmia za wady ma charakter bezwzględny. Obowiązuje sprzedawców zawsze i nie można jej wyłączyć lub ograniczyć zapisami w regulaminie. Wyjątkiem jest ...
-
Naprawa samochodu - prawo do reklamacji
... zrobić? Czy zawarcie jedynie ustnej umowy z serwisem ogranicza nasze prawa? Czy rękojmia obowiązuje również przy naprawie samochodu? Charakter umowy Oddanie samochodu do ... ), lub odstąpić od umowy żądając zwrotu zapłaconego wynagrodzenia (wada istotna). Gwarancja Niezależnie od uprawnień z tytułu rękojmi, serwisant może udzielić przedsiębiorcy ...
-
Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?
... za zgodność towaru z umową (legal guarantee; w Polsce rękojmia), wynikająca z przepisów prawa, więc dotyczy każdej umowy. Zwykle pozwala konsumentom żądać naprawy lub wymiany wadliwych samochodów, lub w niektórych przypadkach ubiegać się o zwrot części/całości kwoty; Gwarancja, dobrowolnie oferowana przez sprzedawcę lub najczęściej producenta ...
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
... na reklamację? Co możemy zrobić z nietrafionym prezentem? Formy reklamacji Konsumentowi przysługują dwie formy reklamacji: gwarancja albo roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową (dawniej rękojmia). Gwarancja to dobrowolne oświadczenie gwaranta (np. producenta lub sprzedawcy) dotyczące jakości towaru. Udzielenie gwarancji może nastąpić ...
-
Reklamacja wadliwego towaru według nowych zasad
... od umowy. Przydatne linki: - Prawa konsumenta: poradnik kupującego - Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Gwarancja a rękojmia To konsument podejmuje wybór, na jakiej podstawie będzie reklamował wadliwy towar. Może skorzystać ze wspomnianej już rękojmi za wady, której ...
-
Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
... została udzielona) lub też w oparciu o rękojmię. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym m.in. jakości towaru, a jej zakres i czas trwania określa sam gwarant. Co ważne, może nim być zarówno producent lub importer, jak i dystrybutor czy sprzedawca. Rękojmia z kolei jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń ...
-
#ZostańWDomu i przenieś biznes do sieci. Jak (legalnie) otworzyć sklep internetowy?
... zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy. Rękojmia - prawo konsumenta do wymiany/naprawy/obniżenia ceny/odstąpienia od na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Konsument ma prawo do rękojmi bez względu na przyznane przez producenta uprawnienie do gwarancji. Gwarancja jest nieodpłatnym zobowiązaniem gwaranta do ...