eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: rękojmia i gwarancja w Polsce i Europie

Prawa konsumenta: rękojmia i gwarancja w Polsce i Europie

2015-05-24 00:44

Prawa konsumenta: rękojmia i gwarancja w Polsce i Europie

Czy Polacy różnią się pod względem ochrony konsumenckiej od innych krajów Europy? © maglara - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Spięcia na linii konsument – sprzedawca nie należą do rzadkości. Nawet jeżeli klient jest świadomy przysługujących mu praw, może spotkać się z nieuzasadnioną odmową przyjęcia roszczenia reklamacyjnego. Czy Polacy różnią się pod względem ochrony konsumenckiej od innych krajów Europy? ECK Polska przygotowała zestawienie praw w obszarze rękojmi i gwarancji, funkcjonujących w różnych krajach.

Przeczytaj także: Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica?

Obywatele w UE mają prawo do realizacji swoich ustawowych praw odnośnie zakupionych przedmiotów zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Nie zawsze jest ono jednak respektowane przez sprzedawców, o czym świadczą problemy z dochodzeniem roszczeń reklamacyjnych zgłaszane do ECC-Net.
Każdemu konsumentowi w Unii Europejskiej przysługują dwie ścieżki dochodzenia swoich praw - od sprzedawcy na podstawie przepisów ustawowych (min. 2 lata) lub od gwaranta na podstawie dobrowolnie udzielonej gwarancji. Zakres uprawnień wynikających z rękojmi (dawniej: niezgodności towaru z umową) i gwarancji może w rezultacie dawać podobne możliwości żądań.

Przykłady osób znających swoje prawa jako kupujący, które dzięki Sieci Europejskich Centrum Konsumenckich osiągnęły zamierzony cel:

Słowacki konsument zakupił laptopa w austriackim sklepie internetowym. 3 miesiące później wystąpiły problemy z ekranem. Zgodnie z instrukcją kupujący wysłał sprzęt do autoryzowanego serwisu w Słowacji. Laptop był odsyłany 5 razy, natomiast problem nie został rozwiązany. Po tych próbach konsument skontaktował się ze sprzedawcą w Austrii, dowiedział się, że jest uprawniony jedynie do roszczeń w stosunku do producenta, ponieważ sprzedający jest odpowiedzialny za towar tylko przez pierwsze 2 miesiące użytkowania.

Po interwencji ECC-Net sprzedawca zgodził się naprawić sprzęt. Był do tego zobowiązany na mocy przepisów ustawowych – okres, przez jaki odpowiadał za towar wynosił 2 lata od momentu zakupu, a nie, jak twierdził, tylko 2 miesiące.

Konsumentka z Niemiec nabyła kabinę prysznicową we Francji. Zwróciła ją po 1,5 roku, gdyż zepsuła się część odpowiedzialna za równomierny pobór ciepłej wody. Klientka skontaktowała się ze sprzedawcą, który poinformował ją, że na tę część nie ma gwarancji. Mimo to konsumentka nalegała na naprawę, powołując się na prawo wynikające z ustawy (niezgodność towaru z umową). W odpowiedzi zwrotnej usłyszała, że przez 10 lat żaden z pracowników nie słyszał o gwarancji na podstawie ustawy.

Po tym, jak ECC-Net poinformowało sklep o istnieniu nie tylko gwarancji, ale także odpowiedzialności ustawowej, klientka otrzymała pełną rekompensatę.
Badanie „tajemniczy klient„ („mistery client”), przeprowadzone przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce pokazało, że również polscy przedsiębiorcy mają problem z rozróżnieniem dwóch podstaw do reklamacji, dotyczy to głównie małych i średnich firm – podkreśla Piotr Stańczak, Dyrektor ECK w Polsce

fot. mat. prasowe

Prawa konsumenta: Polska na tle Europy

W Polsce konsument musi złożyć reklamację w ciągu roku od zauważenia wady, w większości krajów europejskich czas ten nie jest ściśle określony


Więcej informacji możemy znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • zakupy międzynarodowe

    Antoni76 / 2015-05-25 13:40:10

    Ta historia akurat zakończyła się pozytywnie. Gratuluję. Ale dropshipping to jest dopiero problem. Te przepisy są chore. Czytałem ostatnio artykuł na ten temat na tej stronie https://prokonsumencki.pl/blog/kupiles-towar-ktory-jest-usluga-jego-zamowienia-kilka-slow-o-dropshippingu-w-polskim-wydaniu/ i jestem przerażony. "Nie mogę uwierzyć, że takie rzeczy dzieją się na tym świecie. konsument o fakcie, iż zawarł umowę pośrednictwa, a nie sprzedaży dowiaduje się dopiero w momencie, gdy chce tak zakupiony towar zareklamować lub zwrócić." No po prostu masakra. Ktoś powinien się tym zająć, bo wiele ludzi już zostało oszukane w ten sposób. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: