-
Niechciane reklamy? Zostań Robinsonem
Szczęśliwy ten, kto nie jest zasypywany niechcianymi reklamami. Niestety. Praktyka pokazuje, że setki niezbyt pożądanych wiadomości na mailu, skrzynka uginająca się od ulotek reklamowych, czy napastliwe wręcz telefony dotyczące prezentacji noży to codzienność statystycznego Kowalskiego, który nie bardzo potrafi się przed nią chronić. Tymczasem ...
-
Inspekcja Handlowa zbadała jakość mięsa. Nie jest dobrze
Inspekcja Handlowa przebadała jakość mięsa oferowanego polskim konsumentom. Wyniki badania nie zachwycają. Okazuje się, że wątpliwości inspektorów wzbudziło przeszło 40 procent kontrolowanych produktów. Najbardziej powszechne uchybienia dotyczyły oznakowania. Działania kontrolne prowadzone były w I kwartale minionego roku. Pod lupę wzięto mięso ...
-
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
Rozwój handlu internetowego nie wytraca prędkości, a grono jego zwolenników nieustannie wzrasta. Dowodem na to jest chociażby badanie "E-commerce w Polsce 2016", z którego wynika, że już niemal połowa rodzimych internautów przynajmniej raz w życiu skorzystała z oferty e-sprzedawcy. Co więcej, zakupy online już dawno przestały być wyłącznie domeną ...
-
Automatyczne wznowienie działalności gospodarczej - korzystne czy nie?
Bycie przedsiębiorcą w Polsce jest z każdym dniem coraz większym wyzwaniem. Rząd i fiskus urządzają podatnikom istną ścieżkę zdrowia. Przez nieustannie zmieniające się przepisy osobom prowadzącym działalność gospodarczą niezbędne jest dziś nie tylko wsparcie księgowych, doradców i kancelarii prawno-podatkowych, ale także posiadanie dobrej pamięci. ...
-
Czy ceny na etykietach są podawane rzetelnie? Jest opinia UOKiK
Czy polscy sprzedawcy dokładają należytych starań, aby rzetelnie podawać ceny? Czy informacje, które dostajemy na etykietach są wystarczające? Okazuje się, że nie jest źle. Tego przynajmniej dowodzi badanie, którego przeprowadzenie UOKiK zlecił Inspekcji Handlowej. Inspektorzy wzięli pod lupę niemal 64 tysiące partii produktów. Ich wątpliwość ...
-
Inspekcja Handlowa sprawdziła, ile bawełny jest w bawełnie
Jakość odzieży pojawiającej się na półkach naszych sklepów pozostawia wiele do życzenia. Potwierdzeniem tego są wnioski z kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową wśród 361 polskich przedsiębiorców, w tym producentów, importerów, hurtowni i sklepów. Podmioty objęte badaniem wytypowane zostały losowo lub na podstawie nieprawidłowości ...
-
IH zbadała jakość mięsa. Co 5 partia wzbudza zastrzeżenia
Inspekcja Handlowa po raz kolejny już zbadała jakość mięsa i przetworów mięsnych oferowanych przez polskie sklepy i hurtownie. Pod lupę wzięto m.in. białą kiełbasę, tatar i metkę. Wyniki kontroli nie należą do najlepszych. Zastrzeżenia inspektorów wzbudziło niemal 23 proc. skontrolowanych produktów, a uchybienia dostrzeżono w 42 proc. przebadanych ...
-
Jak założyć spółkę LTD w Wielkiej Brytanii?
Aż 73% właścicieli firm twierdzi, że działalność zagraniczna jest bardziej rentowna niż sprzedaż w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy. I choć dyskusje na temat wyjścia z UE nie ustają, to o przedsiębiorczość nie ma co się martwić. Prostota i przejrzystość Dzięki temu, że różnice kulturowe ...
-
Digitalizacja KRS. Miało być nowocześnie, a wychodzi śmiesznie
Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce to droga przez mękę. O ile proces zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej został już nieco usprawniony, o tyle powołanie do życia spółki nadal nastręcza trudności i trwa przynajmniej miesiąc. System S24, który rzeczywiście umożliwiał założenie spółki w przeciągu 24 godzin roboczych (a w ...
-
Umowa o roboty budowlane a nowe regulacje dotyczące podwykonawców
Angażowanie podwykonawców w proces budowlany jest praktyką powszechną i pożądaną dla rozwoju rynku budowlanego w Polsce. Z perspektywy zarówno inwestora jak i wykonawcy (generalnego wykonawcy) ważne jest przy tym, aby w umowie o roboty budowlane kwestie związane z udziałem podwykonawców zostały poprawnie uregulowane. Zaniedbania w tym zakresie ...
-
Co firmy cateringowe serwują nam w szpitalach i szkołach?
Posiłki w szpitalach nadal pozostawiają wiele do życzenia. Nie inaczej jest w przypadku szkół, przedszkoli, żłobków, sanatoriów, czy domów dziecka. Nieprawidłowo ułożone jadłospisy, zaniżona gramatura porcji, czy też niespełnianie wymagań sanitarnych. To tylko niektóre z uchybień, jakie stwierdziła Inspekcja Handlowa w czasie kontroli 83 firm ...
-
Czy elektronarzędzia są bezpieczne?
Jak prezentuje się jakość oferowanych polskim konsumentom elektronarzędzi? Z kontroli, którą Inspekcja Handlowa przeprowadziła w I kwartale bieżącego roku, wynika, że nie jest najgorzej. Wątpliwości inspektorów wzbudziło 23 proc. partii skontrolowanych produktów, co jest znacznie lepszym wynikiem od osiągniętego rok wcześniej. Inspektory wzięli ...
-
Umowa przez telefon? Najpierw czytaj, potem podpisuj!
W 2017 roku oszuści podający się za pracowników firm pożyczkowych, telekomunikacyjnych itp., zdołali wyłudzić od polskich seniorów aż 19 mln zł. W przestępczym procederze często używany jest telefon. Podczas rozmowy telefonicznej można nie tylko paść ofiarą przestępstwa (np. wyłudzenia danych osobowych), ale również zawrzeć niekorzystny kontrakt. ...
-
Seniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem
Sprzedaż poza lokalem ma się w naszym kraju całkiem dobrze. Bezpłatne badania, domowa rehabilitacja czy prelekcje o zdrowym stylu życia, a to wszystko najczęściej okraszone ofertą sprzedażową. Celem firm są przeważnie starsi konsumenci, a pretekstem - ich problemy ze zdrowiem. UOKiK nie od dziś monitoruje ten rynek, czego wyrazem mogą być ...
-
Nowy Ład Konsumencki, czyli wzmocniona ochrona konsumentów
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Komisję Europejską, aż 60% spośród 560 przebadanych e-sklepów stosowało politykę bądź działania, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Przed takimi praktykami ma chronić kupujących opracowywany właśnie przez Unię Europejską pakiet regulacji tzw. Nowego Ładu Konsumenckiego. Eksperci Deloitte są ...
-
Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć
Szacuje się, że o odszkodowanie za opóźniony lot mogłoby się ubiegać nawet 230 000 pasażerów, którzy na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wylatywali z polskich lotnisk. Ci, którzy zdecydują się na taki krok, muszą liczyć się z pewnymi perturbacjami. Okazuje się bowiem, że przewoźnicy na całym świecie robią co mogą, aby nie zapłacić ani grosza. ...
-
Zakup na firmę i prywatnie a prawa konsumenta
Postępująca liberalizacja przepisów podatkowych oraz korzystna koniunktura sprzyjają rozrzutności polskich przedsiębiorców. Napędzany przez rynek konsumpcjonizm często powoduje zacieranie się granicy pomiędzy firmowym a prywatnym wydatkiem. Fakturowanie „na firmę” staje się codziennością głównie z uwagi na brak świadomości podatników, którzy ...
-
Odwołany lot. Zobacz, czy dostaniesz odszkodowanie
Ruch na polskich lotniskach jest coraz większy. Nie jest to jednak zaskoczeniem - samolot uchodzi bowiem za szybki i pewny środek lokomocji. Ze sprawnością podniebnych podróży bywa jednak różnie. Z danych AirHelp wynika, że w czasie weekendów opóźniony lub odwołany jest średnio co czwarty lot. Warto zatem mieć świadomość, kiedy za utrudnienia ...
-
Czym są loty czarterowe i dlaczego warto się nimi interesować?
Ceny biletów lotniczych bywają już na tyle atrakcyjne, że zwiedzanie świata przestaje się kojarzyć wyłącznie z luksusem. Większość z nas okazji na tanie latanie szuka przede wszystkim na stronach przewoźników. Tymczasem interesującą opcją są również przeloty organizowane przez touroperatorów. Okazuje się bowiem, że loty czarterowe potrafią ...
-
IH skontrolowała naczynia żaroodporne. Miała wiele zastrzeżeń
W drugim kwartale minionego roku inspektorzy IH ponownie ruszyli w teren, przyglądając się tym razem jakości oferowanych Polakom naczyń żaroodpornych. Przeprowadzona kontrola dowiodła sporych nieprawidłowości - zakwestionowanych zostało aż 80 spośród 191 partii przebadanych produktów. Co wzbudziło najwięcej zastrzeżeń? O tym przeczytamy w ...
-
Dystrybucja towarów w e-handlu
Handel elektroniczny to zawieranie transakcji za pomocą środków, urządzeń elektronicznych – czyli na odległość. Najczęściej handel elektroniczny to handel przez Internet. Taki sposób sprzedaży towarów ma wpływ na ich dystrybucję, ponieważ najczęściej nie odbywa się ona w tradycyjny sposób, tzn. w drodze nabycia i wydania kontrahentowi w lokalu ...
-
Co z biletem na koncert, który został odwołany? Jakie prawa konsumenta?
Artystyczny rok 2020 w Polsce zapowiadał się znakomicie i miał upłynąć pod znakiem koncertów światowych gwiazd, popularnych festiwali muzycznych i wielkich premier filmowych czy teatralnych. Ponadto, planowano, jak co roku, kongresy branżowe i konferencje z udziałem ekspertów. W końcu – układano plany urlopowe i rezerwowano wyjazdy zagraniczne na ...
-
UOKiK: UPC Polska zwróci niesłusznie pobrane opłaty za internet
Jest decyzja UOKiK w sprawie opłat za internet nakładanych na klientów UPC Polska. Urząd zajął się tą sprawą w następstwie skarg i sygnałów napływających od konsumentów. Chodziło o bezprawne podwyższanie abonamentu w trakcie trwania umowy, w której treści nie zastrzeżono możliwości wprowadzania podwyżek. Klienci, którym UPC niesłusznie podwyższyło ...
-
UOKiK radzi: jak kupować produkty bezglutenowe?
Szacunki wskazują, że niemal 400 tys. Polaków ma przeciwwskazania zdrowotne do spożywania glutenu. Czy jednak produkty bezglutenowe rzeczywiście go nie zawierają? Badania zlecone przez UOKiK dowodzą, że producentom raczej można wierzyć na słowo, choć nie zabrakło też wpadek - 1 na 33 przetestowane produkty, wbrew zapewnieniom na etykiecie, ...
-
Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę
W wyniku decyzji wydanej przez UOKiK, Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę za aktywację serwisów podmiotów trzecich i usług nietelekomunikacyjnych spółki. Wątpliwości UOKIK wzbudziły nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów ...
-
W e-commerce w maju duże zmiany dla sprzedających
Trzy unijne dyrektywy – 2019/770 (dyrektywa cyfrowa), 2019/771 (dyrektywa towarowa) oraz 2019/2161 (dyrektywa Omnibus) mają zostać implementowane do polskiego prawa w najbliższym miesiącu. Dotyczą one szeregu kwestii, w szczególności reklamacji składanych w oparciu o rękojmię, treści cyfrowych dostarczanych drogą elektroniczną, a także obowiązku ...
-
Wakacje kredytowe - zarzuty UOKiK wobec 3 banków
Trzy banki - BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy - usłyszały od Prezesa UOKiK zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Banki te w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku o wakacje kredytowe na wszystkie wybrane okresy. Od ponad miesiąca konsumentom przysługują wakacje ...
-
Skutki wojny w Ukrainie utrudniają wykonanie umów o roboty budowlane
Konflikt zbrojny na Ukrainie oraz jego transgraniczne, gospodarcze skutki stawiają wielu wykonawców umów o roboty budowlane w trudnej sytuacji. Niedostępność materiałów i przerwanie łańcuchów dostaw z jednej strony, z drugiej wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów robocizny, a także wyjazd z Polski pracowników będących obywatelami Ukrainy ...
-
Odpowiedzialność za produkty wadliwe - jakie zmiany w dyrektywie unijnej?
Nowa wersja przepisów dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (w polskim prawie - za produkty niebezpieczne) ma przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność biznesu i dbałość o to, by produkt pojawiający się na rynku spełniał wszystkie wymagania. Ma to się przełożyć na lepszą ochronę konsumentów, którzy będą mogli liczyć na ...
-
Black Friday w cieniu dyrektywy Omnibus
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod hasłem Black Friday kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją ...
Tematy: Black Friday, Omnibus, zakupy, zakupy świąteczne, promocje, promocje cenowe, akcje promocyjne, ceny, cena, promocja, obniżki cen, rabaty, e-commerce -
Czy nowe taryfikatory znów uderzą w transport drogowy?
Już w 2002 roku w Białej Księdze "Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas na decyzję" Komisja Europejska wskazała potrzebę zaostrzenia kontroli i sankcji, zwłaszcza w zakresie przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym. Zdaniem Komisji, dla bezpieczeństwa na drogach oraz lepszych warunków zatrudnienia, ...
-
CEIDG. Co warto wiedzieć przed złożeniem wniosku?
Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych. CEIDG ma na celu gromadzenie i udostępnianie danych o ...
-
Produkcja wina w Polsce z zagranicznych winogron?
Posiadanie winnicy i produkcja wina to biznes obarczony ryzykiem. Trudne warunki pogodowe mogą spowodować zniszczenia winorośli. Czy polski winiarz może w takiej sytuacji sprowadzić owoce z innego regionu lub z zagranicy? Na to pytanie odpowiedzą eksperci z firmy XBS PRO-LOG. Przymrozki, choroby roślin, szkodniki - mogą doprowadzić do zniszczenia ...
-
Nowe unijne przepisy o wylesianiu: polskie firmy muszą być gotowe od grudnia 2025 r.
Od 30 grudnia 2025 r. w całej UE zacznie obowiązywać rozporządzenie EUDR wprowadzające surowe wymogi dotyczące ochrony lasów. Objęte nim będą tysiące polskich firm m.in. z branży spożywczej, meblarskiej i motoryzacyjnej. Rozporządzenie zobowiązuje przedsiębiorstwa m.in. do gromadzenia szczegółowych danych o pochodzeniu produktów i dowodów, że ich ...
-
Opóźnienie w odbiorze bagażu na lotnisku: co może zrobić pasażer i jakie ma prawa?
Oczekiwanie na bagaż po przylocie coraz częściej przekracza normy na polskich lotniskach – czas wydania walizki potrafi się wydłużyć nawet do kilku godzin, generując frustrację i utrudnienia w dalszej podróży. Choć firmy handlingowe tłumaczą opóźnienia natężeniem ruchu oraz ograniczeniami infrastrukturalnymi, pasażerowie często nie otrzymują ...