2019-01-07 11:13
Umowa przez telefon © Sergey Nivens - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zawarcie umowy przez telefon: jakie obowiązki przedsiębiorcy?
Telemarketing to narzędzie szczególnie chętnie wykorzystywane przez telekomy, ubezpieczycieli, parabanki, a także sieci handlowe, które w ten sposób sprzedają swoje produkty lub usługi. Z jednej strony takie rozwiązanie jest bardzo wygodne dla konsumentów, którzy nie muszą odwiedzać stacjonarnych punktów obsługi, aby np. przedłużyć kończący się abonament, z drugiej jednak może zainicjować lawinę problemów. Warto bowiem pamiętać, że czytane przez telefon warunki umowy bywają o wiele mniej czytelne niż te, które przedstawia się nam w formie pisemnej. Ponadto doświadczenie już wielokrotnie pokazało, że telemarketing bywa często przykrywką dla oszustów, którzy - podszywając się pod różnego rodzaju firmy i instytucje - próbują np. wyłudzać dane osobowe swoich ofiar.– Następstwem takich przestępstw i nie do końca świadomego zawarcia umowy przez telefon, mogą być poważne problemy finansowe. Przykładem może być zaciągnięcie pożyczki na niekorzystnych warunkach, o których nie usłyszeliśmy podczas rozmowy z konsultantem czy wybór drogiego abonamentu, który trzeba będzie opłacać przez kilka lat. Wbrew pozorom, takie ryzyko nie dotyczy tylko osób w podeszłym wieku, które nierzadko ulegają presji sprzedawców i nie mają w zwyczaju porównywania cen produktów oferowanych w Internecie, ale każdego z nas, ponieważ w natłoku codziennych obowiązków, nietrudno o podjęcie niewłaściwej decyzji w trakcie rozmowy telefonicznej – komentuje Marcin Dynak, ekspert Intrum.
fot. Sergey Nivens - Fotolia.com
Umowa przez telefon
Ważne, aby dokładnie zapoznać się z proponowanymi warunkami nie tylko podczas rozmowy z konsultantem czy sprzedawcą, ale także na spokojnie w domu, gdy już otrzymamy dokument „do ręki”.
– Kiedy zawieramy umowę na odległość, czyli przez telefon, jest ona ważna tylko pod kilkoma warunkami. Gdy sprzedawca zaprezentuje nam ofertę, a my ją przyjmiemy, to nasze ustalenia muszą być potwierdzone pisemnie lub na innym nośniku trwałym. W praktyce oznacza to przesłanie umowy kurierem lub e-mailem. Jeżeli jej nie podpiszemy (lub nie wyślemy potwierdzającej wiadomości), umowa jest nieważna. Niektóre nierzetelne firmy pomijają jednak ten obowiązek, zakładając, że klient nie ma odpowiedniej wiedzy o swoich prawach i uznaje, że zawarł wiążącą umowę przez telefon. Co ważne, nawet gdy podpisaliśmy przesłane dokumenty, mamy prawo do odstąpienia od zawartej transakcji. Możemy zerwać umowę w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia i to bez podawania przyczyny naszej decyzji. W przypadku zamówienia produktów, czas ten liczy się od dnia otrzymania przesyłki z towarem – tłumaczy Marcin Dynak.
– Udowodnienie, że to nie my zaciągnęliśmy pożyczkę, często zajmuje dużo czasu, kosztuje też wiele nerwów i pieniędzy. By uniknąć takich kłopotów, nie podawajmy osobom trzecim danych jednoznacznie nas identyfikujących, jeżeli nie mamy pewności, że dzwoni do nas „znajomy” konsultant z sieci komórkowej lub pracownik banku, z którego oferty już wcześniej korzystaliśmy. Jeżeli chcemy zawrzeć umowę przez telefon, co będzie wymagać od nas podania takich danych, upewnijmy się, z jakiej firmy dzwoni nasz rozmówca i ustalmy jego personalia. W innym przypadku nie ufajmy takim osobom i pod żadnym pozorem nie podawajmy danych, które mogą posłużyć do zawarcia jakiejkolwiek umowy. W praktyce, by zaciągnąć pożyczkę przez telefon, wystarczy często tylko imię, nazwisko i numer PESEL. Przestępcy doskonale wiedzą, jak podszyć się pod pracowników telekomów, banków czy nawet dostawców prądu. Jeśli padniemy ofiarą przestępstwa, powinniśmy od razu zgłosić sprawę na policję. Tak samo powinniśmy postąpić w momencie, gdy zgubiliśmy lub ktoś ukradł nam portfel, w którym znajdował się dokument tożsamości. Kradzież kart płatniczych zgłośmy niezwłocznie w banku. W ten sposób ograniczamy ryzyko, że nasze dane osobowe zostaną wykorzystane przez złodziei – radzi Marcin Dynak, ekspert Intrum.
oprac. : eGospodarka.pl
13 przypadków, które nie dają szans na odstąpienie od umowy
Większe prawa konsumenta
Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
Vigget ukarany przez UOKiK za fikcyjną promocję
Ustawa o prawach konsumenta: umowa na odległość
E-handel: prawa konsumentów lepiej chronione
Większe prawa e-konsumenta
Prezent na Walentynki. Zwrot nie zawsze możliwy
3 zasady bezpiecznego zakupu prezentów świątecznych
Telefonicznie pani zaproponowała biznes plan na bezzwrotną dotację z EFS na rozwój firmy wraz z płytą. Poinformowała mnie, że gdybym miała ...
Witam, jestem po rozmowie telefonicznej z brokerem odnośnie założenia konta na platformie finansowej. Pan przyznam miał gadane i skutecznie ...
Kredyt gotówkowy czy samochodowy - co wybrać? REKLAMA
Próba kontynuacji odbicia cen akcji w górę
Praca zdalna czy stacjonarna: jak funkcjonują firmy?
Zdolność kredytowa: kogo i gdzie stać na zakup mieszkania?
SEAT Tarraco e-Hybrid FR
Ceny mieszkań pokonują inflację
Ile firmy w Polsce tracą na jednym wypadku przy pracy?