eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Inspekcja Handlowa sprawdziła, ile bawełny jest w bawełnie

Inspekcja Handlowa sprawdziła, ile bawełny jest w bawełnie

2017-12-12 11:42

Inspekcja Handlowa sprawdziła, ile bawełny jest w bawełnie

Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę odzież © Fitz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jakość odzieży pojawiającej się na półkach naszych sklepów pozostawia wiele do życzenia. Potwierdzeniem tego są wnioski z kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową wśród 361 polskich przedsiębiorców, w tym producentów, importerów, hurtowni i sklepów. Podmioty objęte badaniem wytypowane zostały losowo lub na podstawie nieprawidłowości stwierdzonych podczas poprzednich kontroli.

Przeczytaj także: Inspekcja Handlowa zbadała produkty włókiennicze

Inspektorzy IH wzięli pod lupę 2135 partii odzieży dla dzieci i dorosłych oraz obrusów i ścierek. Wyniki kontroli nie napawają zbyt dużym optymizmem - nieprawidłowości znaleziono w co trzeciej zbadanej partii produktów (34 proc.). Zastrzeżenia kontrolujących dotyczyły m.in. nieprawdziwych informacji na metkach (np. o składzie czy rozmiarze). Okazało się również, że uchybienia przybrały na sile - w minionym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 26,5 proc. przebadanych ubrań.

Przykłady:
  1. Sprzedawca zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny. Badania laboratoryjne wykazały, że bawełny jest w niej niewiele ponad 50 proc., reszta to poliester.
  2. Koszula męska miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru. Było dokładnie odwrotnie.
    Z obrusów sprzedawanych jako plamoodporne po praniu nie znikały zabrudzenia. Tak było w przypadku 25 partii ze zbadanych 34.
  3. Najwięcej – ponad połowę – nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza UE.

Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. IH nałożyła 7 mandatów karnych, przedstawiła 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłała 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.

fot. mat. prasowe

Na co zwracać uwagę, kupując ubrania?

Kupując ubrania, zwróć uwagę na staranność wykonania.


Ważne przy zakupie ubrania:

  • Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm.
  • Skład surowcowy. To ważne szczególnie dla alergików.
  • Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.
  • Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.
  • Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. „Uwaga! Trzymać z daleka od ognia”.
  • Zachowaj paragon. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.
  • Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: IH, kontrola jakości, odzież, jakość odzieży

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: