eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › UOKiK: UPC Polska zwróci niesłusznie pobrane opłaty za internet

UOKiK: UPC Polska zwróci niesłusznie pobrane opłaty za internet

2020-10-28 16:40

UOKiK: UPC Polska zwróci niesłusznie pobrane opłaty za internet

UPC Polska zobowiązał się do zmiany praktyk ©  Andres Rodriguez - Fotolia.com

Jest decyzja UOKiK w sprawie opłat za internet nakładanych na klientów UPC Polska. Urząd zajął się tą sprawą w następstwie skarg i sygnałów napływających od konsumentów. Chodziło o bezprawne podwyższanie abonamentu w trakcie trwania umowy, w której treści nie zastrzeżono możliwości wprowadzania podwyżek. Klienci, którym UPC niesłusznie podwyższyło opłaty, mogą liczyć na rekompensatę.

Przeczytaj także: UOKiK: 1,2 mln zł kary dla Raiffeisen Bank za naruszenie praw konsumentów

Z ustaleń UOKiK wynika, że UPC poinformowało klientów posiadających umowę na czas nieokreślony, że przyspiesza prędkość oferowanego im internetu, zwiększając jednocześnie o 7 zł cenę usług. Zmiany taryfy miały zacząć obowiązywać od 1 marca 2015 r. Po roku operator dokonał kolejnej podwyżki abonamentu. W listach do klientów przedsiębiorca poinformował również, że wprowadza do umów zapis umożliwiający zmianę wysokości opłat.

Jak podkreślił prezes UOKiK, dyskusji nie podlega samo prawa przedsiębiorcy do modyfikacji zapisów umów zawartych na czas nieoznaczony. Należy jednak pamiętać, że może się to odbywać jedynie w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną. W przypadku UPC Polska tak się jednak nie stało.

Prezes UOKiK stwierdził, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia, zostały wprowadzone pomimo tego, że umowy nie przewidywały takiej możliwości. Nie znalazły się w nich bowiem wspomniane powyżej klauzule modyfikacyjne, które precyzyjnie określają co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy.

fot. Andres Rodriguez - Fotolia.com

UPC Polska zobowiązał się do zmiany praktyk

Jeśli jesteś lub byłeś klientem UPC i operator podwyższył ci abonament, możesz liczyć na rekompensatę.


Rekompensata


UPC Polska zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat. Rozwiązania opisane w decyzji Prezesa UOKiK dotyczą obecnych i byłych abonentów, do których UPC Polska wysyłał listy informujące o podwyżkach opłat za internet i zmianach umów.

Aktualni abonenci:


  • Darmowa usługa do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł. Będą mogły one korzystać za darmo np. telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige.
  • Dwie darmowe usługi do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł.
  • Poprzednia cena i parametry - bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.
  • Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu. To oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC Polska, ale korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki.

Byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy.
W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów – dodaje Prezes UOKiK.

UPC Polska poinformuje klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub na indywidualnym koncie abonenta. Aby skorzystać z rekompensaty, należy zgłosić się do operatora.

Decyzja jest prawomocna i podlega wykonaniu.

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK dotyczące jednostronnej zmiany umów przez operatorów telewizji kablowej - w toku jest postępowanie wyjaśniające dotyczące Vectry. Urząd sprawdza, czy przedsiębiorca mógł zmienić postanowienia umów, w tym wprowadzić klauzule modyfikacyjną i podwyższyć cenę, i czy były ku temu podstawy.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: