Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 903
- Data wpłynięcia: 2012-11-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 433
903
Zarządzających Funduszami i Aktywami propozycja zmiany ustawy z dnia 27 maja
2004 r. o funduszach inwestycyjnych jest zasadna, gdyż jej wprowadzenie usunie
wątpliwości prawne związane z funkcjonowaniem przywoływanego art. 5a ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi w odniesieniu do
certyfikatów inwestycyjnych nie mających formy dokumentów emitowanych przez
niepubliczne fundusze inwestycyjne zamknięte. Jednocześnie należy zauważyć, że
analogiczne rozwiązanie obowiązują już w regulacjach dotyczących obligacji
(art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (Dz. U. z 2001 r.
Nr 120, poz. 1300, z późn. zm.)) oraz bankowych papierów wartościowych (art. 90
ust. 8 ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72,
poz. 665, z późn. zm.)), z tego też względu postulowana przez Izbę zmiana
przyczyni się do zwiększenia spójności systemowej przepisów prawa
obowiązujących na rynku finansowym dotyczących dematerializacji i rejestracji
papierów wartościowych.
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rezygnacja z zatwierdzania memorandum informacyjnego przez organ nadzoru
w przypadku oferty do wartości 2 500 000 euro ułatwi pozyskiwanie kapitału przez
małe spółki, co pozytywnie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Niektóre
z proponowanych rozwiązań mogą wpłynąć na wykonywanie działalności
gospodarczej i koszty funkcjonowania emitentów papierów wartościowych
(np. zawarte w art. 5a, art. 18a, art. 22 ust. 4, art. 27 ust. 2 pkt 2a, art. 53), jednakże
z uwagi na to, iż rozwiązania te mają na celu zapewnienie prawidłowego
funkcjonowania rynku kapitałowego, jego stabilności, bezpieczeństwa oraz
przejrzystości i zaufania do tego rynku, a także zapewnienie ochrony interesów
jego uczestników, a w szczególności ochrony interesów inwestorów, w ocenie
31
projektodawcy, nie byłoby uzasadnionym uznanie, iż regulacje te mogłyby
prowadzić do pogorszenia warunków prowadzenia działalności na rynku
kapitałowym.
5. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ projektu na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie ustawy nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Koszty związane z realizacją
obowiązków obciążają emitentów papierów wartościowych i podmioty ubiegające
się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym,
przy zmniejszonej częstotliwości i zakresu składania wymaganych dokumentów do
Komisji Nadzoru Finansowego.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10/57rch
32
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO /
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniająca
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną
ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w
sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery
wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym (Dz. Urz. UE L 372 z 11.12.2010, str.
1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red. Treść przepisu UE 3)
Koniecz Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie nie
-ność
red. (*)
uwzględnienia w projekcie
wdroże
przepisów
wykraczających
ustawy
poza minimalne wymogi prawa
nia
zmienia
UE (**)
nej
T / N
art.
1(1)(a)(i):
art. 7
Art. 7:
1(1)(a)(i)
(i) lit. h) otrzymuje brzmienie:
ust. 9
9. Udostępnienia do publicznej wiadomości
dyrektywy „h) papierów wartościowych ujętych w ofercie,
prospektu emisyjnego, pod warunkiem
2010/73/U
której całkowita wartość w Unii jest mniejsza
udostępnienia memorandum informacyjnego, o
E
niż 5 000 000 EUR, przy czym ograniczenie to
którym mowa w art. 41, nie wymaga oferta
oblicza się za okres 12 miesięcy;”;
publiczna, w wyniku której zakładane wpływy
brutto emitenta lub sprzedającego na terytorium
Unii Europejskiej, liczone według ich ceny
emisyjnej lub ceny sprzedaży z dnia jej
ustalenia, stanowią mniej niż 2.500.000 euro, i
wraz z wpływami, które emitent lub sprzedający
zamierzał uzyskać z tytułu takich ofert
publicznych takich papierów wartościowych,
przeprowadzonych w okresie poprzednich 12
miesięcy, nie osiągną lub nie przekroczą tej
kwoty.
art.
1(1)(a)(ii):
art. 7
Art. 7:
1(1)(a)(ii)
(ii) lit. j) otrzymuje brzmienie:
ust. 3
3. Udostępnienia do publicznej wiadomości
Dyrektywy „j) nieudziałowych papierów wartościowych
pkt 2
prospektu emisyjnego, pod warunkiem
2010/73/U
emitowanych w sposób ciągły lub powtarzalny
udostępnienia memorandum informacyjnego, o
E
przez instytucje kredytowe, w przypadku gdy
którym mowa w art. 41, nie wymaga oferta
całkowita wartość oferty w Unii jest mniejsza
publiczna lub dopuszczenie do obrotu na rynku
niż 75 000 000 EUR, przy czym ograniczenie
regulowanym:
to oblicza się za okres 12 miesięcy, pod
1) (...);
warunkiem że takie papiery wartościowe:
2) papierów
wartościowych o charakterze
(i) nie są podporządkowane, zamienne ani
nieudziałowym, emitowanych przez instytucję
wymienne;
kredytową w sposób ciągły lub powtarzający się
w cyklach obejmujących co najmniej dwie
(ii) nie dają prawa subskrypcji lub nabycia
innych typów papierów wartościowych i nie są
emisje dokonywane w odstępie nie dłuższym niż
powiązane z instrumentem pochodnym.”;
12 miesięcy, które nie są podporządkowane,
zamienne lub wymienne, nie inkorporują prawa
do subskrybowania lub nabycia innego rodzaju
papierów wartościowych oraz nie są
instrumentem bazowym dla papierów
wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1
lit. b ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi, jeżeli w wyniku ich emisji
zakładane wpływy brutto emitenta na terytorium
Unii Europejskiej, liczone według ich ceny
emisyjnej z dnia jej ustalenia, stanowią mniej niż
75.000.000 euro, i wraz z wpływami, które
emitent zamierzał uzyskać z tytułu takich ofert
publicznych takich papierów wartościowych,
przeprowadzonych w okresie poprzednich 12
miesięcy, nie osiągną lub nie przekroczą tej
kwoty.
art.
1(2)(a)(i):
art. 7
Art. 7:
1(2)(a)(i)
(i) lit. e) otrzymuje brzmienie:
ust. 4
4. Udostępnienia do publicznej wiadomości
Dyrektywy „e) »inwestorzy kwalifikowani« oznaczają
pkt 1
prospektu emisyjnego nie wymaga oferta
2010/73/W osoby lub podmioty, które są opisane w
publiczna:
E,
załączniku II część I pkt 1)–4) dyrektywy
1) kierowana wyłącznie do klientów
2004/39/WE, oraz osoby lub podmioty
profesjonalnych w rozumieniu ustawy o obrocie
traktowane na życzenie jako klienci branżowi
instrumentami finansowymi;
zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy
2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Art. 8. Firmy inwestycyjne i instytucje
z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków
art. 8
kredytowe są obowiązane, na wniosek emitenta,
instrumentów finansowych (*) lub osoby
udostępniać,
informację
o
klientach
uznawane za uprawnionych kontrahentów
2
zgodnie z art. 24 dyrektywy 2004/39/WE,
profesjonalnych, obejmującą wskazanie ich
chyba że wyraziły życzenie traktowania ich
firmy (nazwy) lub imienia i nazwiska, siedziby i
jako
klientów
niebranżowych.
Firmy
adresu lub miejsca zamieszkania i adresu, w celu
inwestycyjne i instytucje kredytowe na
umożliwienia tym emitentom przeprowadzenia
życzenie emitenta informują go o swojej
oferty publicznej, o której mowa w art. 7 ust. 4
klasyfikacji z zastrzeżeniem odpowiednich
pkt 1.
przepisów dotyczących ochrony danych. Firmy
inwestycyjne uprawnione do dalszego
uznawania obecnych klientów branżowych za
takowych zgodnie z art. 71 ust. 6 dyrektywy
2004/39/WE są uprawnieni do traktowania tych
klientów jako inwestorów kwalifikowanych
zgodnie z niniejszą dyrektywą;
art.
1(2)(a)(i):
art. 25
Art. 25:
1(2)(a)(ii)
(ii) dodaje się litery:
ust. 2 i 2. Małym lub średnim przedsiębiorcą w
Dyrektywy t) »spółka o obniżonej kapitalizacji rynkowej«
3
rozumieniu ust. 1 jest spółka handlowa, która
2010/73/U
oznacza spółkę notowaną na rynku
zgodnie z ostatnim rocznym sprawozdaniem
E
regulowanym, której średnia kapitalizacja
finansowym lub rocznym skonsolidowanym
rynkowa wynosi poniżej 100 000 000 EUR na
sprawozdaniem finansowym spełnia co najmniej
podstawie notowań z końca roku w trzech
dwa z następujących warunków:
ostatnich latach kalendarzowych.”;
1) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na
pełne etaty wynosiło mniej niż 250 osób;
2) suma aktywów bilansu nie przekracza
43.000.000 euro
na
dzień
bilansowy
sprawozdania finansowego;
3) przychody netto ze sprzedaży nie przekraczają
50.000.000 euro.
3. Spółką o obniżonej kapitalizacji rynkowej w
rozumieniu ust. 1 jest spółka, której akcje są
dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym i
której średnia kapitalizacja liczona jako średnia
arytmetyczna wartości kapitalizacji rynkowej z
ostatniego dnia notowań w trzech ostatnich
latach kalendarzowych wynosi mniej niż
100.000.000 euro.
art. 1(2)(b) 1(2)(b):
art. 9
Art. 9. 1. Komisja może wystąpić do Komisji
i art.
b) uchyla się ust. 2 i 3;
Europejskiej z wnioskiem o wydanie decyzji
1(4)(a)(ii)(
stwierdzającej równoważność ram prawnych i
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
903
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei