eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 903
  • Data wpłynięcia: 2012-11-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 433

903

dotyczących obligacji (art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach
(Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300, z późn. zm.) oraz bankowych papierów
wartościowych (art. 90 ust. 8 ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U.
z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), z tego też względu proponowana zmiana
przyczyni się do zwiększenia spójności systemowej przepisów prawa obowiązujących
na rynku finansowym dotyczących dematerializacji i rejestracji papierów
wartościowych.
Art. 4
Zmiany stanowią dopełnienie zmian do art. 38b ustawy o ofercie i mają na celu
zapewnienie, że podwyższenie kapitału w związku z łączeniem albo podziałem spółki
nie będzie mogło zostać zarejestrowane, gdy emitent nie przedstawi oświadczenia
zarządu, że memorandum informacyjne zostało prawidłowo opublikowane zgodnie
z przepisami ustawy o ofercie.
Art. 6
Zmiana brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ma
na celu jego dostosowanie do obecnego brzmienia art. 16 ust. 1 ustawy o ofercie,
wynikającego z nowelizacji tego przepisu, dokonanej ustawą z dnia 4 września 2008 r.
o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o
zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 231, poz. 1547), która weszła w życie z dniem
13 stycznia 2009 r. oraz uzupełnienie regulacji w związku z dodaniem przepisu
implementującego dyrektywę 2010/73/WE w odniesieniu do ofert kierowanych do
pracowników. Ponadto, w związku z rezygnacją z pojęcia „publiczne proponowanie”,
o którym mowa w obecnie obowiązującym art. 3 ustawy o ofercie dokonano
odpowiednich zmian w art. 3 w pkt 7 w lit. b oraz w art. 19 w ust. 1 w pkt 3 i 4 ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi.
Art. 7
Przepis stanowi implementację art. 2(4) akapit drugi dyrektywy 2010/73/UE.
Art. 8
Regulacja ta, w ust. 1, stanowi przepis przejściowy wskazujący, że do postępowań
wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje
się przepisy dotychczasowe. Ponadto, w ust. 2 wskazano, że za zachowania zaistniałe
26

przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stanowiące naruszenie przepisów
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, sankcję administracyjną
wymierza się według przepisów dotychczasowych, chyba że sankcja administracyjna
wymierzona według przepisów ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą byłaby względniejsza dla strony postępowania.
Art. 9
W przepisie tym wskazano sprawy, w stosunku do których będą miały zastosowanie
przepisy dotychczasowe, przez czas określony w tym przepisie.
Art. 10
Przewidziano zachowanie czasowo w mocy dotychczasowych przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ust. 7 pkt 2 oraz art. 55 pkt 1 ustawy,
nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 11
Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie do
art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.), zauważyć należy, iż w wyniku zaproponowanych w projekcie
rozwiązań nie dojdzie do zmiany poziomu wydatków jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów,
w związku z czym nie ma konieczności zamieszczania w projekcie maksymalnego
limitu tych wydatków.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego Ministerstwa
Finansów – Biuletynu Informacji Publicznej. W trybie przepisów o działalności
lobbingowej żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
Stosownie do § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin
pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt został również
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
27

W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym
zagadnień podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie
z art. 2 ust. 1 decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE) w sprawie
konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym
w sprawie projektów przepisów prawnych.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).























28

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Przedmiotem projektowanych w ustawie zmian są kwestie związane
z przeprowadzaniem oferty publicznej papierów wartościowych, jak również
trybem sprawowania przez Komisję Nadzoru Finansowego nadzoru w powyższym
zakresie, stosownie do postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2003/71/WE
w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub
dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE
w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji
o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku
regulowanym.
Niniejszy projekt oddziałuje na emitentów papierów wartościowych, podmioty
ubiegające się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku
regulowanym inwestorów oraz na Komisję Nadzoru Finansowego – organ
właściwy w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt był przedmiotem konsultacji społecznych, z udziałem organu właściwego
w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym – Komisji Nadzoru Finansowego
oraz instytucji reprezentujących środowisko rynku kapitałowego: Narodowego
Banku Polskiego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A., Izby Domów Maklerskich, Związku Maklerów
i Doradców, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowego Depozytu
Papierów Wartościowych S.A., Bondspot S.A., Polskiego Stowarzyszenia
Inwestorów Kapitałowych, Związku Banków Polskich, Krajowej Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Stowarzyszenia
Inwestorów Indywidualnych, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, Krajowej
Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.
W ramach konsultacji społecznych uwagi do projektu zgłosiła Izba Domów
Maklerskich, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Krajowy
Depozyt Papierów Wartościowych S.A., Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
29

oraz Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami. W dniu 6 czerwca 2012 r.
odbyła się konferencja uzgodnieniowa z udziałem przedstawicieli
zainteresowanych resortów oraz instytucji biorących udział w uzgodnieniach
społecznych, podczas której omówiono zgłoszone uwagi i uzgodniono większość
zapisów projektu.
W trakcie konferencji część ze swoich uwag podtrzymali przedstawiciele Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Giełdy Papierów Wartościowych
w Warszawie S.A., Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych oraz Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego, w wyniku czego nie zostały usunięte rozbieżności
stanowisk odnośnie do:
– utrzymania występującego obecnie w art. 41 pkt 1 lit. c ustawy o ofercie
publicznej (...) wyjątku od obowiązku sporządzania memorandum
informacyjnego,
– zawartej w art. 5 projektu propozycji zmiany art. 123 ustawy z dnia 27 maja
2004 r. o funduszach inwestycyjnych w zakresie regulacji odnoszącej się do
dematerializacji oraz zapisywania certyfikatów inwestycyjnych emitowanych
przez niepubliczne fundusze inwestycyjne zamknięte na rachunkach papierów
wartościowych.
Odnośnie do kwestii nr 1 w ocenie Ministerstwa Finansów trudno znaleźć
uzasadnienie dla odrębnego traktowania podmiotów dokonujących oferty
publicznej w okolicznościach wskazanych w art. 41 pkt 1. Należy zauważyć, iż
zaproponowane w projekcie zmiany wprowadzają w art. 7 ust. 9 m.in. ułatwienia
dla emitentów, dokonujących oferty publicznej nieprzekraczającej wartości
2 500 000 euro, w postaci memorandum informacyjnego niepodlegającego
zatwierdzeniu przez KNF. W związku z tym uzasadnione jest, aby wszystkie
przypadki ofert publicznych spełniających to kryterium zostały ze sobą zrównane
poprzez rezygnację z wyjątków przewidzianych w wymienionym art. 41 pkt 1.
Ponadto, zaproponowane rozwiązanie polegające na likwidacji wymienionych
wyjątków wpłynie korzystnie na spójność wewnętrzną regulacji zawartych
w zmienianej ustawie i tym samym na funkcjonowanie tej ustawy w obrocie
prawnym.
30

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: