eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

projekt dotyczy wyeliminowania bariery uniemożliwiającej zlecenie spółkom z udziałem gminy w drodze bezprzetargowej realizacji zadania własnego gminy, jakim jest odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 896
  • Data wpłynięcia: 2012-09-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

896


Druk nr 896


Warszawa, 13 września 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Zbyszka Zaborowskiego.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz Iwiński;
(-) Dariusz
Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Krystyna Łybacka;
(-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski;
(-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.


Projekt

Ustawa
z dnia …………….. 2012 r.
o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Art. 1

W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2012 r. poz. 391) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 6d otrzymuje brzmienie:

„Art. 6d. 1. Gmina może udzielić zamówienia na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, w
sposób bezpośredni spółce z udziałem gminy .

2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować
przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o
których mowa w art. 6c, albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych
odpadów, o ile na terenie gminy nie funkcjonuje spółka z udziałem gminy
powołana do tych celów lub gmina nie udzieliła jej zamówienia w sposób
określony w ust. 1.

3. W celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów
komunalnych rada gminy liczącej ponad 10.000 mieszkańców może podjąć
uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na
sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na
danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi przez jednego przedsiębiorcę
odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

4. W przypadku, gdy gmina podzielona jest na sektory, przetargi , o których
mowa w ust. 2, organizuje się dla każdego z wyznaczonych sektorów.

5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w szczególności:
1) wymogi dotyczące przekazywania odebranych zmieszanych
odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z
sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do
regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
2) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od
właścicieli nieruchomości;
3) standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska;
4) obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością
objętą zamówieniem;
5) szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.”

2) Skreśla się art. 6e.

3) Art. 6f otrzymuje brzmienie:

„Art. 6f. 1. Wójt,, burmistrz lub prezydent miasta zawiera ze spółką z udziałem
gminy, o której mowa w art. 6d ust. 1, lub z przedsiębiorcą odbierającym
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wybranym w drodze
przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 2, umowę na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości.

2. W przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcą wybranym w trybie przetargu wójt,
burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować
przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 2. W celu zapewnienia odbierania
odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu rozstrzygnięcia przetargu,
gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

4) Art. 6g otrzymuje brzmienie:

„Art. 6g. Do przetargów, o których mowa w art. 6d ust. 2, w zakresie
nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych.”

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.












UZASADNIENIE


Celem nowelizacji jest usunięcie ewidentnej sprzeczności w ustawie oraz
wyeliminowanie nieuzasadnionej bariery, uniemożliwiającej zlecenie spółkom z
udziałem gminy w drodze bezprzetargowej realizacji zadania własnego gminy, jakim
jest odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Art. 3 ust. 2 stanowi, że „Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim
terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: - tworzą
warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na
terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich
jednostek organizacyjnych.”

Równocześnie art. 6 e wprowadza zakaz udzielania zleceń na odbiór
odpadów komunalnych spółkom z udziałem gminy inaczej niż w drodze przetargu.
Przepis art. 6 e jest również sprzeczny z literą oraz duchem art. 9 ust. 1 ustawy o
samorządzie gminnym, który stanowi że: „ W celu wykonywania zadań gmina może
tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w
tym z organizacjami pozarządowymi.”

Założenie, aby gmina utworzyła spółkę, wyposażyła w majątek dający prawo
do wykonywania działalności regulowanej jaką jest odbiór odpadów a następnie by
spółka ta przystąpiła do przetargu nie uzyskując zamówienia, jest irracjonalne.

Tak skonstruowane przepisy w praktyce eliminują istniejące w gminach
przedsiębiorstwa komunalne, otwierając szeroko rynek wielkim korporacjom
zewnętrznym.

Z uwagi na skalę bezrobocia utrzymanie kilku czy kilkunastu etatów w gminie
nie może pozostawać bez znaczenia. Wreszcie nie wytrzymuje próby czasu
twierdzenie jakoby obowiązek uzyskania zamówienia przez spółkę komunalną
jedynie w drodze przetargu wynika z prawa europejskiego.

Otóż Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C – 340/04 opublikowany
w komunikacie prasowym nr 41/06 z 11 maja 2006 r. w swojej konkluzji stanowi, że
„Gmina może udzielić zamówienia w sposób bezpośredni kontrolowanemu przez nią
przedsiębiorstwu jeżeli jego działalność wykonywana jest głównie na rzecz tej
jednostki samorządu terytorialnego”.

W takiej sytuacji projektodawcy zaproponowali stosowne zmiany a art. 6d, 6f i
6g oraz skreślenie art. 6e.

Projekt nie był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3 zdanie
drugie Regulaminu Sejmu.

Projekt nie pociągnie za sobą kosztów dla budżetu państwa ani jednostek
samorządu terytorialnego, zaś korzystnie wpłynie na sytuację finansową gmin oraz
lokalny rynek pracy.

Wnioskodawcy oświadczają, że projekt jest zgodny z prawem Uni
Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: