eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

projekt dotyczy wyeliminowania bariery uniemożliwiającej zlecenie spółkom z udziałem gminy w drodze bezprzetargowej realizacji zadania własnego gminy, jakim jest odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 896
  • Data wpłynięcia: 2012-09-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

896

W pozostałym zakresie projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.











Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych








Zbigniew Wrona






























6

Warszawa, 5 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2397/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(przedstawiciel wnioskodawcy: poseł Zbyszek Zaborowski) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu



Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu porządku i
czystości w gminach przewiduje wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą
udzielenie zamówienia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy spółce z udziałem gminy
nie wymaga przeprowadzenia przetargu.
Projekt przewiduje również skreślenie przepisu art. 6e nowelizowanej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady od
właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku gdy zostały
wybrane w drodze przetargu.

Projekt ustawy jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej, w
szczególności przepisów dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień
publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z
30.04.2004 r., s. 114, ze zm.). Projekt nie ma na celu wykonania żadnego
przepisu prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew Wrona

Klub Poselski SLD Warszawa, dnia 24 października 2012 r.
Poseł Zbyszek Zaborowski



Szanowny Pan Cezary Grabarczyk
Wicemarszałek Sejmu

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 18 października 2012 r. znak: GMS-WP-
o3-241/12 informującym o przesłaniu projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
do Komisji Ustawodawczej celem wyrażenia opini w świetle zgłoszonych przez Biuro Analiz
Sejmowych wątpliwości w sprawie zgodności projektu z prawem Uni Europejskiej, w załączeniu
przesyłam przedmiotowy projekt uwzględniający uwagi BAS-u w formie ujednoliconej.
Poprawki uwzględniające uwagi Biura Analiz Sejmowych zawarte zostały w art. 6d ust. 1 projektu jako
wytłuszczone zapisy.
W związku z powyższym proszę Pana Marszałka o wycofanie projektu ustawy z Komisji
Ustawodawczej i nadanie mu drogi legislacyjnej.

Załącznik:
Projekt ustawy Z wyrazami szacunku













Projekt

Ustawa
z dnia …………….. 2012 r.
o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Art. 1
W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r.,
poz. 391) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 6d otrzymuje brzmienie:

„Art. 6d. 1. Gmina może udzielić zamówienia na odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, w sposób bezpośredni spółce:
1) o kapitale zakładowym spółki wyłącznie gminnym;
2) prowadzącej przeważającą część działalności w sferze użyteczności publicznej na rzecz
tej jednostki samorządu terytorialnego.

2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na
odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c,
albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, o ile na terenie gminy nie
funkcjonuje spółka , o której mowa w ust. 1, powołana do tych celów lub gmina nie udzieliła
jej zamówienia w sposób określony w ust. 1.

3. W celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych rada gminy
liczącej ponad 10.000 mieszkańców może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa
miejscowego, o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców,
gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi przez jednego
przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

4. W przypadku, gdy gmina podzielona jest na sektory, przetargi , o których mowa w ust. 2,
organizuje się dla każdego z wyznaczonych sektorów.

5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w szczególności:
1) wymogi dotyczące przekazywania odebranych zmieszanych odpadów
komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnych instalacji do
przetwarzania odpadów komunalnych;
2) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli
nieruchomości;
3) standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska;
4) obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą
zamówieniem;
5) szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości.”

2) Skreśla się art. 6e.

3) Art. 6f otrzymuje brzmienie:

„Art. 6f. 1. Wójt,, burmistrz lub prezydent miasta zawiera ze spółką, o której mowa w art. 6d
ust. 1, lub z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
wybranym w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 2, umowę na odbieranie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

2. W przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości z przedsiębiorcą wybranym w trybie przetargu wójt, burmistrz lub prezydent
miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 2.
W celu zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu
rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki
zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

4) Art. 6g otrzymuje brzmienie:

„Art. 6g. Do przetargów, o których mowa w art. 6d ust. 2, w zakresie nieuregulowanym w
niniejszej ustawie stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE


Celem nowelizacji jest usunięcie ewidentnej sprzeczności w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wyeliminowanie nieuzasadnionej bariery,
uniemożliwiającej zlecenie spółkom gminnym, o których mowa w art. 6d ust. 1 projektu, w drodze
bezprzetargowej realizacji zadania własnego gminy, jakim jest odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości.

Art. 3 ust. 2 stanowi, że „Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki
niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: - tworzą warunki do wykonywania prac związanych z
utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez
tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych.”

Równocześnie art. 6 e wprowadza zakaz udzielania zleceń na odbiór odpadów komunalnych spółkom
gminnym inaczej niż w drodze przetargu.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: