Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
projekt dotyczy podniesienia stopy procentowej składki na powszechne ubezpieczenie rentowe w części finansowanej przez płatników;
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 84
- Data wpłynięcia: 2011-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
- data uchwalenia: 2011-12-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1706
84
Druk nr 84
Warszawa, 16 grudnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-100-11
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej projekt ustawy
-
o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny w związku z
koniecznością zapewnienia ochrony ważnego interesu publicznego, jakim jest
zmniejszenie zadłużenia państwa, i wejścia w życie proponowanej regulacji od
dnia 1 lutego 2012 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Pracy
i Polityki Społecznej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 16 ust. 1b otrzymuje brzmienie:
„1b. Składki na ubezpieczenia rentowe osób, o których mowa
w ust. 1 i 1a, finansują z własnych środków, w wysokości 1,5 %
podstawy wymiaru ubezpieczeni i w wysokości 6,5 % podstawy
wymiaru płatnicy składek.”;
2) w art. 22 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) 8,00 % podstawy wymiaru – na ubezpieczenia rentowe;”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2012 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 218, poz. 1690,
z 2010 r. Nr 105, poz. 668, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474, Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1725
oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 75, poz. 398, Nr 138, poz. 808, Nr 171, poz. 1016, Nr 197, poz. 1170,
Nr 199, poz. 1175 i Nr 232, poz. 1378.
40/12/KC
UZASADNIENIE
Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk, w swoim exposé wygłoszonym w dniu
18 listopada 2011 r., przedstawił ambitny plan obniżenia relacji długu publicznego do PKB
w 2012 r. do 52 % PKB, a następnie stopniowo do 47 % PKB w 2015 r. Zgodnie z deklaracją
Prezesa Rady Ministrów po to, aby zarówno bezpiecznie przejść przez rok 2012, ale także,
aby tworzyć reguły stabilnego wzrostu, bezpieczeństwa finansowego i dyscypliny finansowej
na kolejne lata i
dziesięciolecia, konieczne jest podjęcie szeregu działań. Jednym
z wymienionych i
opisanych przez Prezesa Rady Ministrów przedsięwzięć służących
realizacji zamierzonego celu jest podniesienie stopy procentowej składki na powszechne
ubezpieczenia rentowe w części finansowanej przez jej płatników o 2 punkty procentowe.
Z wyodrębnionego w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych funduszu rentowego
finansowane są m.in. wypłaty rent z tytułu niezdolności do pracy, rent szkoleniowych, rent
rodzinnych, dodatków do rent rodzinnych dla sierot zupełnych, dodatków pielęgnacyjnych
i zasiłków pogrzebowych. Wypłata tych świadczeń jest gwarantowana przez budżet państwa.
ródłem deficytu w tym obszarze jest dokonane w latach 2007 i 2008 zmniejszenie stopy
procentowej składki na ubezpieczenia rentowe z 13 punktów procentowych podstawy jej
wymiaru do 6 punktów procentowych, które spowodowało niedobór w systemie rentowym.
W tej sytuacji, zakładając, że inne warunki pozostają bez zmian, podniesienie stopy
procentowej składki na ubezpieczenia rentowe jest środkiem służącym ograniczeniu
strukturalnego deficytu budżetu państwa, a w konsekwencji obniżeniu poziomu potrzeb
pożyczkowych państwa i kosztów obsługi długu publicznego.
Zgodnie z szacunkami wynikającymi z projektu ustawy budżetowej na rok 2012 kwota
deficytu w tym funduszu, w przypadku pozostawienia składki na dotychczasowym poziomie,
oscylowałaby w granicach 17 mld zł. Na skutek tej zmiany składka na ubezpieczenie rentowe
wzrośnie z 6
% do 8
% i będzie kształtowała się na poziomie 1,5
% po stronie
ubezpieczonego i 6,5 % po stronie płatnika składek. W przypadku pracodawców oznacza to
powrót do stanu z pierwszej połowy 2007 r.
Proponowana zmiana pozwoli ograniczyć deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
w zakresie funduszu rentowego o około 7 mld zł w skali roku oraz zwiększyć pokrycie
wydatków funduszu rentowego wpływami ze składek z niespełna 60 % do około 75 %
w 2012 r., a w perspektywie wieloletniej powinna sprzyjać zbilansowaniu się wpływów
i wydatków funduszu rentowego.
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej i nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W trakcie prac
nad projektem do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie wpłynęły zgłoszenia
podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem w trybie ww. ustawy.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Rozwiązania przedstawione w ustawie będą miały wpływ na:
1) budżet państwa;
2) Fundusz Ubezpieczeń Społecznych;
3) Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
4) płatników składek – podmioty gospodarcze zatrudniające pracowników, osoby
prowadzące działalność gospodarczą, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne niż
wymienione powyżej jednostki szeroko rozumianego sektora finansów publicznych.
2. Zakres konsultacji społecznych
W dniu 24 listopada 2011 r. projekt został przesłany do konsultacji społecznych z prośbą
o przedstawienie stanowiska w terminie 21 dni, co wynikało z konieczności wejścia tego
projektu w życie z dniem 1 marca 2012 r. Skrócony proces konsultacji wynika bezpośrednio
z charakteru projektu, mającego zapewnić dodatkowe wpływy do Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, co pozwoli na zmniejszenie do niego dotacji z budżetu państwa. Projekt został
przesłany do zaopiniowania następującym organizacjom pracobiorców i pracodawców:
Organizacje związkowe:
1) NSZZ „Solidarność”;
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
3) Forum Związków Zawodowych.
Organizacje pracodawców:
1) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
2) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
3) Związek Rzemiosła Polskiego;
4) BCC – Związek Pracodawców;
5) Krajowa Izba Gospodarcza.
3