Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-II
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia
zmieniające rozporządzenie w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków
żeglugi śródlądowej
Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U.
z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu
załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 50, poz. 427 z późn. zm.)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. Do uzyskania patentu żeglarskiego przewoźnika żeglugi śródlądowej wymagane jest
posiadanie:
1) 10-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej, w tym co
najmniej miesięcznej praktyki na promie w charakterze pomocnika przewoźnika, oraz
złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2) 10-miesięcznej praktyki pływania na promie w charakterze pomocnika przewoźnika
i złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.”;
2) § 16 otrzymuje brzmienie:
„§ 16. Do uzyskania patentu żeglarskiego szypra żeglugi śródlądowej wymagane jest
posiadanie:
1) świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej, 6-miesięcznej praktyki pływania na
statkach bez napędu mechanicznego niebędących małymi statkami oraz złożenie
egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2) świadectwa sternika żeglugi śródlądowej, 3-miesięcznej praktyki pływania na
statkach bez napędu mechanicznego niebędących małymi statkami oraz złożenie
egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.”;
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej transport – na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248,
poz. 1494).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176,
poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818, z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622, Nr 171, poz. 1016 i Nr 168, poz. 1003.
3) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia został ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1543, z 2006 r.
Nr 169, poz. 1214, z 2007 r. Nr 174, poz. 1221 oraz z 2009 r. Nr 10, poz. 916.
3) w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. 10-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie
mechanicznym oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności
praktycznych albo;”;
4) w § 23 w ust. 1
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) 30-miesięcznej praktyki pływania, przy czym co najmniej 20-miesięcy powinna
stanowić praktyka pływania na statkach żeglugi śródlądowej przy obsłudze
mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, natomiast
16 miesięcy może stanowić praktyka w stoczniach lub warsztatach mechanicznych przy
remoncie silników spalinowych, oraz złożenie egzaminu z wymaganej wiedzy
i umiejętności praktycznych, albo”;
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej oraz dodatkowej 14-miesięcznej
praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej na stanowisku motorzysty – przy
obsłudze mechanicznych urządzeń napędowych i mechanizmów pomocniczych, albo”;
5) skreśla się cały § 26
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
zmieniające rozporządzenie w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi
śródlądowej wprowadza nowe wymagania związane z uzyskiwaniem świadectw i patentów
w żegludze śródlądowej. Zmiany te podyktowane są założeniami deregulacji zawodów
w żegludze śródlądowej.
Celem zaproponowanej deregulacji jest skrócenie okresu praktyki pływania dla wybranych
kwalifikacji w żegludze śródlądowej oraz likwidacji jednego dokumentu kwalifikacyjnego.
Skrócenie praktyki pływania odnosi się do następujących zawodów:
1) marynarz motorzysta żeglugi śródlądowej – likwidacja,
2) mechanik statkowy żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 6 miesięcy,
3) przewoźnik żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 2 miesiące,
4) stermotorzysty żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 2 miesiące,
5) szyper żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 6 miesięcy.
Zgodnie z uchwałą Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt nie podlega opinii właściwych
instytucji i organów Unii Europejskiej lub Europejskiego Banku Centralnego.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja ma wpływ bezpośrednio na osoby ubiegające się o następujące
kwalifikacje w żegludze śródlądowej:
1) marynarz motorzysta żeglugi śródlądowej – likwidacja,
2) mechanik statkowy żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 6 miesięcy,
3) przewoźnik żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 2 miesiące,
4) stermotorzysty żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 2 miesiące,
5) szyper żeglugi śródlądowej – skrócenie praktyki o 6 miesięcy.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1) Związek Polskich Armatorów Śródlądowych,
2) Odratrans S.A.,
3) Akademia Morska w Szczecinie,
4) Akademia Morska w Gdyni.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
4
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
05/10-kt
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik