eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-II

zamówienia oraz wszystkich oferentów, z którymi były prowadzone negocjacje o wyniku
postępowania. Ponadto przepisy rozporządzenia określają przypadki unieważnienia postępowania
o udzielenie zamówienia. W związku z tym, że do wydrukowania i doręczenia zadań nie stosuje
się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 tej ustawy, projekt rozporządzenia nie
przewiduje środków ochrony prawnej, które przysługują wykonawcom w przypadku stosowania
przepisów – Prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym, przepis § 16 ust. 1 pkt 5
stanowi quasi ochronę prawną, w sytuacji, gdy istnieje chociażby podejrzenie naruszenia prawa
mogącego mieć wpływ na wynik postępowania, w takim przypadku Dyrektor Generalny
Ministerstwa Sprawiedliwości będzie miał obowiązek zbadania i rozstrzygnięcia czy faktycznie
naruszono przepisy prawa, które wpłynęły na wynik postępowania. W przypadku unieważnienia
postępowania o udzielenie zamówienia komisja wszczyna nowe postępowanie, jednakże
zaproszenie wysyła się do jednego oferenta, który posiada doświadczenie w zakresie usług
polegających na wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających
ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości zawiera umowę z wykonawcą,
którego propozycję wyboru przedstawi komisja w terminie 7 dni od przedstawienia przez
komisję tej propozycji.
Zgodnie z § 18 projektu w trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
komisja sporządza pisemny protokół wszystkich czynności, który zawiera wnioski i uwagi
członków komisji, zgłaszane w trakcie tego postępowania. Protokół podpisują członkowie
komisji, którzy brali udział w wykonywaniu danej czynności.
W projekcie, analogicznie do rozwiązań przyjętych w ustawie – Prawo zamówień
publicznych, przewidziano 4-letni okres przechowywania dokumentacji
związanej
z postępowaniem o udzielenie zamówienia.
Dodać należy, że zadania na egzamin adwokacki dostarczane są w ściśle określonym
przedziale czasu w różne miejsca w Polsce, co zagwarantować mogą wyłącznie krajowe
podmioty, zatem w ocenie projektodawcy, zamówienie udzielone na podstawie tego projektu
rozporządzenia nie będzie budzić zainteresowania wśród podmiotów z innych państw
członkowskich.
15

Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
z późn. zm.).













16

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia
1) Minister Sprawiedliwości,
2) osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej, które przynajmniej raz były wykonawcą usługi polegającej na
wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających ochronie
przed nieuprawnionym ujawnieniem.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym oraz uzgodnieniom
międzyresortowym.
3. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe projektowanego rozporządzenia
Przepisy projektu nie wprowadzają rozwiązań, które spowodowałyby zwiększenie
wydatków finansowych z budżetu państwa w części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości.
4. Przepisy projektu nie będą miały wpływu na
1) sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego,
2) rynek pracy,
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw,
4) sytuację i rozwój regionalny.











12/10/KC
17








Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania egzaminu adwokackiego

Na podstawie art. 78 ust. 15 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze
(Dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 września 2009 r. w sprawie
przeprowadzania egzaminu adwokackiego (Dz. U. Nr 163, poz. 1301 z późn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Minister Sprawiedliwości powołuje członków komisji egzaminacyjnej nie później niż
3 miesiące przed terminem egzaminu adwokackiego.
2. Naczelna Rada Adwokacka wskazuje do każdej komisji egzaminacyjnej, powołanej
przez Ministra Sprawiedliwości – czterech adwokatów jako egzaminatorów, w terminie 14
dni od otrzymania wezwania Ministra Sprawiedliwości o wskazanie kandydatów, jednak nie
później niż 7 dni przed upływem terminu powołania członków komisji egzaminacyjnej,
o którym w ust. 1.”;
2) w § 5:
a) ust. 2 – 4 otrzymują brzmienie:
„2. Dokumentem, o którym mowa w art. 78a ust. 4 pkt 5 ustawy, jest świadectwo pracy
lub zaświadczenie wydane odpowiednio przez: prezesa sądu okręgowego, prezesa sądu
apelacyjnego, prokuratora okręgowego, prokuratora apelacyjnego lub Prokuratora Krajowego,
stwierdzające co najmniej 3-letni okres zatrudnienia na stanowisku referendarza sądowego
albo starszego referendarza sądowego, albo asystenta sędziego, albo asystenta prokuratora,
a w przypadku osób, które były zatrudnione w Sądzie Najwyższym, Trybunale
Konstytucyjnym lub międzynarodowym organie sądowym, dokumentem zaświadczającym
okres co najmniej 3-letniego zatrudnienia jest świadectwo pracy lub zaświadczenie wydane

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 166, poz. 1317,
Nr 210, poz. 1628 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 7, poz. 45, Nr 47, poz. 278, Nr 200, poz. 1326 i Nr 217,
poz. 1429 oraz z 2011 r. Nr 106 poz. 622 i Nr 142, poz. 830.
2) Zmiany rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 103, poz. 599 oraz z 2012 r. poz. 700.

2
przez osobę odpowiedzialną za zatrudnienie osób wykonujących zadania odpowiadające
czynnościom asystenta sędziego.
3. Dokumentem, o którym mowa w art. 78a ust. 4 pkt 6 ustawy, jest świadectwo pracy lub
zaświadczenie o zatrudnieniu albo umowy cywilnoprawne, stwierdzające co najmniej 3-letni
okres zatrudnienia lub wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności
bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę
prawnego w kancelarii adwokackiej, zespole adwokackim, spółce cywilnej, jawnej,
partnerskiej, komandytowej, o której mowa w art. 4a ustawy, lub kancelarii radcy prawnego,
spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy
z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65, z późn. zm.),
wraz z oświadczeniem o złożeniu deklaracji do właściwego urzędu skarbowego oraz
zapłaceniu podatku wynikającego z tytułu tych umów.
4. Dokumentem, o którym mowa w art. 78a ust. 4 pkt 7 ustawy, jest świadectwo pracy lub
zaświadczenie o zatrudnieniu, stwierdzające co najmniej 3-letni okres zatrudnienia
w urzędach organów władzy publicznej i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej
czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych
urzędów.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Dokumentami, o których mowa w art. 78a ust. 4 pkt 7a ustawy, jest zaświadczenie
o ukończeniu aplikacji legislacyjnej wraz ze świadectwem pracy lub zaświadczeniem
o zatrudnieniu, stwierdzającym co najmniej 3-letni okres zatrudnienia i wykonywania
wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem
projektów ustaw i rozporządzeń w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych
jednostkach organizacyjnych.”,
c) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5. Jeżeli z dokumentów, o których mowa w ust. 4 i 4a, nie wynika rodzaj wykonywanych
czynności, należy dołączyć zaświadczenie o zakresie obowiązków.
6. Dokumentem, o którym mowa w art. 78a ust. 4 pkt 8 ustawy, jest zaświadczenie
o złożeniu egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego lub komorniczego.”;
3) w § 8 ust. 2 – 5 otrzymują brzmienie:

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 200,
poz. 1326 i Nr 217, poz. 1429 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 142, poz. 830.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 60 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: