Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-II
kto powziął informację o naruszeniu prawa mogącego mieć wpływ na wynik postępowania.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości rozstrzyga, czy naruszenie, o którym mowa
w ust. 1 pkt 5, miało wpływ na wynik postępowania.
§ 17. Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości zawiera umowę z wykonawcą
proponowanym przez komisję w terminie 7 dni od dnia przedstawienia przez komisję tej
propozycji.
§ 18. 1. W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia komisja sporządza
pisemny protokół wszystkich czynności. Protokół podpisują członkowie komisji, którzy brali
udział w wykonywaniu danej czynności.
2. Zgłoszenia, oświadczenia, zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje składane
przez komisję i oferentów oraz umowa w sprawie zamówienia stanowią załączniki do protokołu.
§ 19. Komórka organizacyjna Ministerstwa Sprawiedliwości właściwa do przeprowadzenia
zamówienia oraz odpowiadająca za organizację egzaminu adwokackiego przechowuje protokół
wraz z załącznikami przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie
zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 marca 2010 r.
w sprawie trybu i sposobu udzielenia zamówienia na wydrukowanie i doręczenie zestawów pytań testowych oraz
zadań na egzamin adwokacki (Dz. U. Nr 53, poz. 316), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, na podstawie z art. 29 ustawy z dnia… o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych
zawodów (Dz. U. Nr ..., poz. …).
10
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości
z dnia ..., (poz. ...)
WZÓR
Oświadczenie członka komisji
do przeprowadzenia zamówienia na wydrukowanie i dostarczenie zadań na egzamin
adwokacki
Ja, niżej podpisany, oświadczam, że zachodzą/nie zachodzą*) wobec mnie przesłanki określone w
§ 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia … w sprawie trybu i sposobu
udzielenia zamówienia na wydrukowanie i doręczenie zadań na egzamin adwokacki (Dz. U.
Nr …, poz. …).
..............................................
......................................
(miejscowość, data)
(czytelny podpis)
___________
*) Niepotrzebne skreślić.
11
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu i sposobu udzielenia
zamówienia na wydrukowanie i doręczenie zadań na egzamin adwokacki stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 77a ust. 13 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo
o adwokaturze (Dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym ustawą
z dnia … o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).
Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 marca 2010 r.
w sprawie trybu i sposobu udzielenia zamówienia na wydrukowanie i doręczenie zestawów pytań
testowych oraz zadań na egzamin adwokacki zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia … o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, zachowuje moc tylko do dnia wejścia
w życie przedmiotowego rozporządzenia.
Potrzeba wydania niniejszego rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania
obecnie obowiązujących regulacji do zmian ustawy – Prawo o adwokaturze, wprowadzonych
ustawą o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Zmiany ustawy
– Prawo o adwokaturze, dotyczą rezygnacji z części testowej egzaminu adwokackiego oraz
wprowadzenia piątej części tego egzaminu polegającej na rozwiązaniu zadania z zakresu zasad
wykonywania zawodu polegającego na przygotowaniu opinii prawnej w oparciu o opracowane
na potrzeby egzaminu akta lub przedstawiony stan faktyczny. Spowodowało to pominięcie
w treści upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia w sprawie trybu i sposobu
udzielenia zamówienia na wydrukowanie i doręczenie zadań na egzamin adwokacki odniesień do
zestawów pytań testowych. Natomiast zasady i tryb przeprowadzenia zamówienia na
wydrukowanie i doręczenie zadań na egzamin adwokacki, z wyjątkiem przedmiotu zamówienia,
nie uległy zmianie.
Projekt określa tryb i sposób udzielenia zamówienia na wydrukowanie zadań na
egzamin adwokacki oraz doręczenie tych zadań komisjom egzaminacyjnym.
Projekt rozporządzenia odnosi się wyłącznie do zamówień, które z uwagi na wyłączenie
zawarte w art. 77a ust. 11 ustawy – Prawo o adwokaturze nie są udzielane na zasadach
określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym do tego
rozporządzenia nie będą miały zastosowania przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych
oraz dyrektywy 2004/19/WE w sprawie koordynacji procedur udzielenia zamówień publicznych
na roboty budowlane, dostawy i usługi.
12
Zgodnie z projektem rozporządzenia postępowanie o udzielenie zmówienia przygotowuje
i przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Sprawiedliwości
na wniosek kierownika komórki organizacyjnej właściwej do przeprowadzenia zamówienia,
odpowiadającej za organizację egzaminu adwokackiego, w składzie od czterech do sześciu
członków, w tym przewodniczącego komisji, w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Komisja rozpoczyna prace z dniem
powołania i kończy prace z dniem podpisania umowy z wykonawcą albo z dniem unieważnienia
zamówienia w przypadku, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 5. Z powodu braku określenia
sztywnego terminu przeprowadzenia egzaminu adwokackiego w obowiązujących przepisach
prawa, w projekcie rozporządzenia celowo odstąpiono od określenia terminu, w jakim komisja
powinna być ukonstytuowana. Komisja: ocenia spełnienie przez oferentów warunków udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, określonych w § 10 ust. 1, a także ocenia zgłoszenia
o przystąpieniu do negocjacji, przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia, odrzuca zgłoszenia o przystąpieniu do negocjacji, wyklucza z postępowania
o udzielenie zamówienia oferentów oraz występuje z wnioskiem do Dyrektora Generalnego
Ministerstwa Sprawiedliwości o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, ponadto
przedstawia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Sprawiedliwości propozycję wyboru
oferenta. Na każdym etapie postępowania komisja może wezwać, w terminie nie później niż
5 dni, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 10
ust. 2 pkt 8.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia komisja może również żądać dostarczenia
wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania,
potwierdzających dane i informacje wynikające z zaproszenia. Projekt rozporządzenia
przewiduje, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się oferenci, którzy spełniają warunek
określony w § 10 ust. 1, posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem
technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne
zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do
wykonania zamówienia, znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej
wykonanie zamówienia oraz nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie
zamówienia. Oferenci mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia i tym w przypadku
oraz w sytuacji, gdy oferenta reprezentuje pełnomocnik należy do zgłoszenia dołączyć
13
pełnomocnictwo. Przepisy rozporządzenia określają również rodzaj dokumentów lub oświadczeń
(art. 10 ust. 2 pkt 8), które mają na celu, z uwagi na przedmiot zamówienia, sprawdzenie
wiarygodności oferentów, a także zapewnienie jakości i terminowości w realizacji zamówienia.
Ponadto przepisy rozporządzenia przewidują przypadki wykluczenia oferentów z postępowania
o udzielenie zmówienia. Zgłoszenie o przystąpieniu do negocjacji oferenta wykluczonego uznaje
się za odrzucone.
Z uwagi na fakt, że informacje o wielkości zamówienia stają się znane dopiero 45 dni
przed terminem egzaminu adwokackiego odstąpiono od systemu otwartych ogłoszeń,
wprowadzając wewnętrzną procedurę udzielenia zamówienia, która zapewni zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców mając na uwadze konieczność
zabezpieczenia pytań przed nieuprawnionym ujawnieniem.
Postępowanie o udzielenie zamówienia rozpoczyna się wysłaniem przez komisję
zaproszenia do co najmniej dwóch oferentów, którzy przynajmniej raz byli wykonawcą usługi
polegającej na wydrukowaniu i dostarczaniu dokumentów lub materiałów, podlegających
ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem. W ocenie projektodawcy skierowanie zaproszenia
do co najmniej dwóch oferentów daje gwarancję zachowania uczciwej konkurencji. Zgłoszenie
o przystąpieniu do negocjacji składa się, pod rygorem odrzucenia, w zamkniętej kopercie,
w miejscu, w terminie i w sposób określony w zaproszeniu. Komisja ocenia zgłoszenia
o przystąpieniu do negocjacji na podstawie kryteriów oceny określonych w zaproszeniu. Z uwagi
na przedmiot zamówienia cena nie zalicza się do podstawowych kryteriów oceny zgłoszeń,
którymi są w szczególności bezpieczeństwo, jakość oraz termin wykonania zamówienia.
Niezwłocznie po wyborze zgłoszeń o przystąpieniu do negocjacji komisja powiadamia pisemnie
oferentów o wyniku oceny zgłoszeń o przystąpieniu do negocjacji. Następnie komisja podejmuje
negocjacje z oferentami, których zgłoszenia spełniają warunki udziału w negocjacjach określone
w zaproszeniu. Zgłoszenia oferentów, które nie spełniają warunków udziału w negocjacjach
określonych w zaproszeniu, podlegają odrzuceniu. Prowadzone negocjacje są poufne i mają na
celu doprecyzowanie lub uzupełnienie opisu przedmiotu zamówienia, sposobu jego wykonania
lub istotnych postanowień umowy dotyczącej zamówienia. Przewodniczący komisji informuje
Dyrektora Generalnego Ministerstwa Sprawiedliwości o wynikach negocjacji i w imieniu komisji
przedstawia propozycję wyboru wykonawcy, z którym spośród wszystkich oferentów
zaproszonych do negocjacji uzgodni najkorzystniejsze postanowienia umowy dotyczącej
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik