Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-II
8) prawo konstytucyjne;
9) prawo ustroju sądów, samorządu notarialnego i innych organów ochrony prawnej;
10) prawo o notariacie i etyka zawodowa.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).)
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r.,
które zostało zachowane w mocy do czasu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na mocy art. 29 ust. 2 ustawy
z dnia… o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w organizacji aplikacji notarialnej
stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 75 ustawy z dnia 14 lutego
1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158, z późn. zm.), w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia … o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
(Dz. U. poz. …). Projekt określa organizację i przebieg aplikacji notarialnej, w tym: zadania
aplikanta notarialnego i sposób ich wykonania, termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć
seminaryjnych oraz przerwy w ich odbywaniu, tryb i sposób organizacji zajęć seminaryjnych
i praktycznych oraz ich rodzaj, tryb i sposób usprawiedliwiania nieobecności na tych zajęciach,
a także sposób przeprowadzania kolokwiów. Niniejszy projekt ma na względzie konieczność
zapewnienia właściwego prowadzenia aplikacji, odpowiedniego poziomu szkolenia aplikantów
oraz właściwego przygotowania do zawodu notariusza.
Projekt rozporządzenia w § 2 określa zadania, jakie winien wykonać aplikant notarialny
w trakcie odbywania aplikacji. Wskazane zadania dotyczą zapoznania się przez aplikanta
z obowiązkami należącymi do notariusza oraz praktyczną stroną wykonywania zawodu
notariusza. Mają na celu uświadomienie konieczności trzymania się zasad etyki zawodowej, co
jest niezbędne w zachowaniu powagi i godności zawodu notariusza. Właściwe przygotowania do
wykonywania obowiązków spoczywających na notariacie, stwarza uczestniczenie przez
aplikantów w zajęciach seminaryjnych organizowanych przez właściwą izbę notarialną oraz
odbycie praktyki w sądzie. Szczegółowy program zajęć seminaryjnych i ich formę ustala rada
izby notarialnej. § 9 wymienia zakres przedmiotów, jakie powinien obejmować program zajęć
seminaryjnych. Szeroki wachlarz tematyczny szkolenia pozwoli aplikantom notarialnym posiąść
gruntowny zakres wiedzy, wymaganej do wykonywania funkcji publicznych w dalszej
perspektywie zawodowej.
Czas trwania zajęć seminaryjnych reguluje § 8 rozporządzenia, określając ich termin:
rozpoczęcia w pierwszy poniedziałek po dniu 1 stycznia, zakończenia do dnia 31 grudnia,
natomiast dla aplikantów trzeciego roku – do dnia 30 czerwca. Przerwa pomiędzy zajęciami
seminaryjnymi trwa trzy miesiące, tj. od dnia 1 lipca do dnia 30 września.
Do zadań aplikanta notarialnego należy również odbycie praktyki we wskazanym przez
prezesa właściwego sądu apelacyjnego lub okręgowego sądzie. W związku z charakterem
wykonywanych przez notariusza czynności, praktyka powinna być odbyta w wydziale cywilnym,
w wydziale ksiąg wieczystych i w sądzie gospodarczym prowadzącym Krajowy Rejestr Sądowy.
5
Tryb i sposób usprawiedliwiania niemożności pełnienia obowiązków aplikanta
określają § 3 i 4. Wskazano, że aplikant ma prawo do nieobecności na zajęciach trwającej łącznie
nie dłużej niż 30 dni w każdym roku aplikacji, bez względu na przyczynę nieobecności
(§ 5 ust. 2), a na trzecim roku 15 dni. W przypadku aplikanta pozaetatowego okres ten jest
krótszy i bez względu na przyczynę wynosi 10 dni w każdym roku aplikacji (§ 6). W obu
przypadkach do okresu nieobecności nie wlicza się przysługującego aplikantowi urlopu.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia… o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1) Podmioty, na które oddziałują przepisy rozporządzenia:
1) Minister Sprawiedliwości,
2) aplikanci notarialni,
3) rady izb notarialnych,
4) notariusze,
5) prezesi sądów apelacyjnych,
6) osoby uprawnione do prowadzenia zajęć seminaryjnych: notariusze emerytowani,
adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy, prokuratorzy w stanie spoczynku,
sędziowie, sędziowie w stanie spoczynku, a także pracownicy naukowi, naukowo-
dydaktyczni lub dydaktyczni, zwłaszcza wydziałów prawa, szkół wyższych
w Rzeczypospolitej Polskiej lub Polskiej Akademii Nauk.
2) Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym oraz uzgodnieniom
międzyresortowym.
Projekt podlega zaopiniowaniu przez Krajową Radę Notarialną.
3) Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe projektowanego rozporządzenia
Przepisy projektu nie wprowadzają rozwiązań, które spowodowałyby zwiększenie
wydatków finansowych z budżetu państwa w części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości.
4) Przepisy projektu nie będą miały wpływu na:
1) sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego,
2) rynek pracy,
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw,
4) sytuację i rozwój regionalny.
08/10/BS
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO)
z dnia
w sprawie rodzajów stanowisk bibliotekarskich oraz wymagań kwalifikacyjnych do
zajmowania tych stanowisk
Na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U.
z 2012 r. poz. 642) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa rodzaje stanowisk bibliotekarskich oraz wymagania
kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania tych stanowisk.
2. Rozporządzenia nie stosuje się do bibliotekarzy na stanowiskach nauczycielskich
zatrudnionych w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych oraz do pracowników bibliotek
i pracowników dokumentacji i informacji naukowej zatrudnionych w szkołach wyższych.
§ 2. Wymagania kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania stanowisk bibliotekarskich
określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3. Posiadanie kwalifikacji uprawniających do zajmowania stanowisk bibliotekarskich
stwierdza pracodawca, na podstawie dyplomów, świadectw lub zaświadczeń oraz świadectw
pracy, dokumentujących:
1) ukończenie studiów wyższych;
2) ukończenie szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie
świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
3) okresy zatrudnienia;
4) dorobek zawodowy z zakresu bibliologii i informatologii lub dziedzin związanych z profilem
biblioteki.
§ 4. 1. Do stażu pracy wymaganego do zajmowania stanowisk bibliotekarskich zalicza się
okresy zatrudnienia na stanowiskach wymagających przygotowania bibliotekarskiego w:
1) bibliotekach i ośrodkach informacji naukowej;
2) instytutach badawczych;
3) archiwach, instytucjach kultury innych niż biblioteki, w urzędach organów administracji
rządowej lub samorządowej, organizacjach społecznych, uczelniach, szkołach
i placówkach oświatowo-wychowawczych;
4) instytutach naukowych Polskiej Akademii Nauk.
2. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może zaliczyć pracownikowi do stażu
pracy okresy zatrudnienia w innych instytucjach niż wymienione w ust. 1, na stanowiskach,
na których nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku bibliotekarskim.
§ 5. Do dorobku zawodowego w zakresie bibliotekarstwa lub informacji naukowej
zalicza się:
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik