Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
pokrywane przez ubezpieczycieli, z
którymi pośrednik lub zarządca
nieruchomości zawrze umowę
obowiązkowego ubezpieczenia.
30 Uniwersytet
ląski
Ogólna
Negatywna opinia, w stanowisku podkreślono, iż projektowane
Uwagi niezasadne.
Prof. Stanisława
rozwiązania przyczynią się do obniżenia standardów
jak wyżej
Kalus
świadczenie usług przez pośredników i zarządców
nieruchomości.
Zwrócono także uwagę na zasadnicze znaczenie
interdyscyplinarnego przygotowania do wykonywania zawodu
jak wyżej
pośrednika i zarządcy.
W stanowisku podniesiono także argument, iż projektowana
deregulacja rynku, prowadząca do obniżenia ceny świadczonych
usług może przyczynić się do swoistego dumpingu cenowego
Zwieszenie liczby pośredników lub
oraz wyeliminowania z rynku osób, posiadających wysoki
zarządców nieruchomości nie
poziom fachowych kwalifikacji.
spowoduje zwiększenia, w stosunku
do obecnie istniejącej sytuacji,
zaistnienia zjawisk patologicznych,
zagrażających bezpieczeństwu
transakcji, zawieranych na rynku
nieruchomości. Nie wydaje się, aby
proponowana regulacja
doprowadziła do wyeliminowania z
rynku osób, posiadających wysoki
poziom fachowych kwalifikacji. To
konsumenci decydują, o tym czy
skorzystają z usług danego
pośrednika lub zarządcy
nieruchomości. Zwieszenie
112
konkurencyjności na rynku usług
jest zjawiskiem pożądanym przez
usługobiorców, gdyż w dłuższej
perspektywie czasu spowoduje
zmniejszenie cen i wzrost jakości
świadczonych usług.
31 Urząd
Ogólna Negatywna
opinia, w stanowisku zwrócono uwagę na
Uwaga niezasadna.
Marszałkowski
konieczność utrzymania wymogu posiadania przez pośredników jak wyżej
Województwa
wykształcenia wyższego kierunkowego.
Zachodniopomorsk
iego
32 Warszawskie Ogólna
W przedstawionym stanowisku zaproponowano zorganizowanie
Nie wymaga ustosunkowania się.
Stowarzyszenie
spotkania z Ministrem Sprawiedliwości.
Pośredników w
Obrocie
Nieruchomościami
33 Woliński Park
Ogólna Negatywna
opinia, zdaniem wnioskodawcy brak jest
Nie uwzględniono.
Narodowy
uzasadnienia dla zniesienie wymogu uzyskania licencji
Zmniejszenie wymogów w
zawodowych przez pośredników i zarządców nieruchomości.
uzyskaniu prawa do wykonywania
zawodu spowoduje zwiększenie
liczby osób wykonujących zawody
związane z gospodarką
nieruchomościami
34 World Ogólna
Negatywna opinia, w której podkreślono, iż zapisy
Nie uwzględniono.
Nieruchomości
przedmiotowego projektu ustawy, a zwłaszcza zapowiadana
Nie ma wątpliwości, że
likwidacja licencji zawodowych, nie stanowią wiarygodnego
zmniejszenie wymogów wobec
panaceum ma zjawisko bezrobocie. W tym kontekście
kandydatów na pośrednika lub
wskazano, iż w żadnym z krajów UE nie udowodniono
zarządcę nieruchomości spowoduje
występowania bezpośredniego związku pomiędzy wzrostem
zwiększenie liczby osób
poziomu zatrudnienia a ilością zawodów regulowanych.
wykonujących ww. zawody. W ten
sposób zwiększy się
W niniejszym stanowisku zwrócono także uwagę, iż deregulacja konkurencyjność na rynku usług z
113
niesie z sobą także ryzyko bankructwa małych i średnich firm,
zakresu pośrednictwa i zarządzania
które stanowią filar polskiej gospodarki.
nieruchomościami, a większa
konkurencyjność może
spowodować zmniejszenie cen
oferowanych usług.
Wskazano także na zwiększenie poziomu ryzyka transakcji
Czy ww. okoliczność spowoduje
zawieranych na rynku nieruchomości, związane z możliwością
bankructwo małych i średnich firm?
świadczenia usług pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami Nie wydaje się, aby sam fakt
przez osoby nie posiadające należytego przygotowania
zwiększenia liczby pośredników i
fachowego.
zarządców nieruchomości wpłynął
na bankructwo przedsiębiorców.
Ewentualne bankructwo może być
spowodowane brakiem
konkurencyjności i elastyczności na
rynku.
Jeżeli chodzi o ewentualne ryzyko
sfinalizowania transakcji na rynku
nieruchomości, to należy wskazać,
że w przypadku gdyby klienci
ponieśli szkodę w wyniku działań
pośrednika lub zarządcy
nieruchomości, to jej naprawienia
będą mogli dochodzić z
obowiązkowego ubezpieczenia
zawodowego, warunkującego
prowadzenie działalności
zawodowej w zakresie pośrednictwa
lub zarządzania nieruchomościami.
35
Powszechne
Negatywna opinia. Zaproponowane zmiany, w szczególności Nie
uwzględniono.
114
Towarzystwo
uchylające obowiązek posiadania uprawnień zawodowych –
Zmiany zaproponowane w projekcie
Ekspertów i
licencji przez pośredników i zarządców nieruchomości, nie mają ustawy nie mają na celu, jak
Doradców Rynku
nic wspólnego ze zniesieniem ograniczeń działalności
twierdzą uczestnicy konsultacji
Nieruchomości
gospodarczej i zawodowej – nie mieszczą się w idei zawartej w
społecznych, likwidacji zawodu
projekcie ustawy. Działalność gospodarcza w zakresie
pośrednika w obrocie
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania
nieruchomościami oraz zarządcy
nieruchomościami jest swobodna – niczym nie ograniczona –
nieruchomości. Oba zawody
może ją prowadzić każdy przedsiębiorca o ile do wykonywania
pozostaną bowiem w sferze
wysoce specjalistycznych czynności pośrednictwa i zarządzania
regulacji prawnych, natomiast
dopuści tego, kto ma określoną wiedzę potwierdzoną
znaczącemu uproszczeniu ulegną
państwowym świadectwem uzyskania tej wiedzy, czyli licencją.
zasady dostępu oraz kontroli
wykonywania tych zawodów.
W opinii Trybunału Konstytucyjnego, licencja pośrednika w
obrocie nieruchomościami powinna być traktowana jedynie jako Jednocześnie, na zasadzie praw
wymóg, a nie ograniczenie podejmowania i prowadzenia
nabytych, osoby, które posiadają
działalności gospodarczej, gdyż nie jest ona elementem polityki
dotychczasowe licencje zostaną
reglamentacyjnej państwa. Licencja potwierdza jedynie
wpisane do nowych centralnych
posiadanie prze osobę zajmującą się pośrednictwem niezbędnym rejestrów pośredników i zarządców
do tego kwalifikacji (wyrok TK z dnia 27 marca 2008 r., sygn.
nieruchomości. Tym samym
akt SK 17/2005).
zaproponowane regulacje w żadnym
stopniu nie stoją w sprzeczności
Wynika z tego dobitnie, że zakwalifikowanie licencji pośrednika zarówno z Konstytucją RP jak i
do ograniczeń działalności gospodarczej i zawodowej jest
orzecznictwem Trybunału
nadużyciem ze strony autorów projektu ustawy.
Konstytucyjnego.
Konsekwencją likwidacji licencji jest dopuszczenie na rynek
nieruchomości w wyniku realizacji tego szkodliwego projektu
Państwo może w sposób dowolny
osób bez żadnego wykształcenia (przy obecnym wymogu
kształtować wymogi stawiane
wykształcenia wyższego plus studia podyplomowe).
osobom, które będą chciały
wykonywać zawód pośrednika w
Rzeczą niebagatelną jest istnienie praw nabytych, mocą ustawy
obrocie nieruchomościami lub
o gospodarce nieruchomościami przecież ustawa ta
zarządcy nieruchomości. Biorąc pod
zagwarantowała ochronę tytułu pośrednika i zarządcy
uwagę rodzaj wykonywanych
115
nieruchomości, kierując się zaufaniem do Państwa Polskiego
czynności zawodowych wydaje się,
wiele osób podjęło życiowe decyzje
że wystarczy, aby kandydaci do
o studiach w zakresie rynku nieruchomości.
zawodu posiadali pełną zdolność do
czynności prawnych i nie byli
karani za przestępstwa wymienione
w ustawie. Inne dotychczas
istniejące wymogi, tj.: rodzaj
wykształcenia, czy odbycie praktyki
zawodowej nie są niezbędne do
prawidłowego wykonywania
zawodu. Oczywiście nie ma
przeszkód, aby osoba wpisana do
centralnego rejestru zarządców
nieruchomości albo pośredników w
obrocie nieruchomościami posiadała
wyższe wykształcenie, czy też
ukończyła studia podyplomowe, ale
ww. okoliczności nie powinny
decydować do możliwości
wykonywania zawodu. Mogą
natomiast mieć znaczenie jeżeli
chodzi o konkurencyjność na rynku
usług.
Natomiast jeżeli chodzi o osoby,
które rozpoczęły studia
podyplomowe, to do końca 2013 r.
będą mogły uzyskać licencje
zawodowe według starych zasad.
Zatem wszelkie zarzuty w tym
zakresie należy uznać za nietrafne.
116
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik